NGV Protons for Export

Malaysian NGV Sdn Bhd is in talks with Proton on equipping Proton models such as the Proton GEN2 with NGV kits for the export market. These cars would be marketed to countries where NGV is a mainstream fuel, like Pakistan.

No word about offering the NGV Proton vehicles to the local market though. NGV is still pretty hard to find here. I’m sure everyone has at least seen once in their lives a long queue of taxis lining up and the sole NGV pump at a petrol station. Even outside the petrol station, taxis queue up and park by the roadside with the engines off, waiting for their turn to get more gas.

Malaysian NGV plans to set up 100 more NGV stations around the country. Their aim is about 250,000 NGV cars on the road by 2010.

Source

Looking to sell your car? Sell it with Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Paul Tan

After dabbling for years in the IT industry, Paul Tan initially began this site as a general blog covering various topics of personal interest. With an increasing number of readers paying rapt attention to the motoring stories, one thing led to another and the rest, as they say, is history.

 

Comments

  • MyBoy on Oct 25, 2005 at 6:40 pm

    Yeah, i do encounter those long queue of taxis at my neighbourhood here in Wangsa Maju. I wonder how its like to have NGV Gen2, in the performance department i mean. From what i know, NGV vehicle will get some penalty in power output compared to its petrol causin due to the lower energy/litre of NGV

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • armandd on Oct 25, 2005 at 7:13 pm

    NGV is cheaper than petrol right?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Fauzi on Oct 25, 2005 at 7:14 pm

    i want one for my baby gen2!

    Cheers!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Syawal on Oct 25, 2005 at 8:11 pm

    dual fuel or single fuel?

    if single fuel (natural gas only) mati la…

    NGV station still not many.

    If dual fuel, maybe m'sian will think twice. should do something to tackle space in the boot problem.

    one cylinder of gas can fill 12 to 13 liter of gas

    one liter of gas is 68 cents

    so full tank probably around RM8.00

    one liter can go up as the same as petrol

    but just imagine the weight of the car after installing the full tank of gas inside the boot.

    hope proton could put the tank somehwhere else…

    BE CREATIVE!!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • E-nabill on Oct 25, 2005 at 8:32 pm

    i tink proton geting a diesel engine for export market is the ting to do..diesels are so hot now in europe,thy outsel petrol engin cars…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • MyBoy on Oct 25, 2005 at 8:49 pm

    I,ll bet that Advanced Diesel engine equiped with stop and go starter motor would save the day big time. Its possible provided Malaysia can supply ultra low sulfur diesel to the local market. Untill then, hybrid may give us a small advantage.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • nohiddenagenda on Oct 25, 2005 at 9:19 pm

    good to have for local market if the gas pump increased. power will be less, but at least i for sure won't need much power driving in the heart of kl with traffic jams in a car carrying two passangers.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • aksMs on Oct 25, 2005 at 10:11 pm

    I took taxi rides once in a while when I'm too damn lazy to drive in highly congested area. There is one thing I can conclude from my conversations with the taxi drivers. That most of them are not happy using NGV. Why? Let's put it this way….

    1) The tank took the space in the boot. They lost a lot in luggage space. It's a problem for them to take tourist especially the mid easterners as they usually shop a lot!

    2) I don't remember this one quite well, but distance per full tank are only about 140-180 km (anyone are welcome to correct this if it's not right). Once the gas run out, they'll switch back to petrol. Which, has add another problem….

    3) All driver claims (those whom I took a ride with) that the petrol consumption increase after installing the NGV kits as the installations has messed up the air-fuel mixture.

    So, these are just a tiny part of it. I'm sure there's a lot of other complains and concerns. So, really, if Proton wants to go ahead with this NGV thing, I hope they've really really did their research thoroughly and creatively. Because if they don't, hell, they shouldnt even dream of surviving and reviving.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • biothing on Oct 25, 2005 at 10:59 pm

    hybrid the only way to go.. for now!!!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • nohiddenagenda on Oct 25, 2005 at 11:09 pm

    this is not for local market though.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • DOG THE WAN on Oct 26, 2005 at 12:27 am

    The Environment issue still Priority….no……….last in BOLEHLAND……….easy work for G is Priority No. 1!! Hybrid or bio fuel………..TUNGGU Sampai 2020lah maybe available!!! Dreaming is quicker!!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • eMalaysian on Oct 26, 2005 at 1:09 am

    If its for export market then good.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • hokkien lang on Oct 26, 2005 at 10:50 am

    WTF add more NGV station by 2010? but NGV car still not avaible? some more NGV car for export olny?

    i think we all must boikot these fuel la…..

    we use biodiesel is better……….

    he… he… he….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • hokkien lang on Oct 26, 2005 at 10:53 am

    dog the wan

    there are noway to wait until 2020.

    it never going to happen in here.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • eMalaysian on Oct 26, 2005 at 4:21 pm

    Seriously, we have great ideas in malaysia like NGV, Palm Oil Diesel, high quality petrol, solar, hydro, solar, etc. Unfortunately, we have bad implementation. This is not just about NGV cars and NGV stations, just look at our transportation system and compare that to UK/Singapore/HK. It not the technology but the WAY we run it.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Lantis on Oct 26, 2005 at 5:25 pm

    Let's read this article below for a moment…read first, comment last. Ok..We're so proud being Malaysian..Sorry this article is too long.

    take time utk baca artikel nie..

    dan korang akan tau realiti sebenarnya..

    ________________________________________________________________

    Yang ni saya kena jawab la sebab banyak sangat misinformation.

    Biasanya

    information yang berpindah dari satu mulut ke satu mulut yang lain

    akan

    berubah menjadi sensasi. Itu lah masyarakat kita. Kita bukan mendapat

    firsthand info tapi berdasarkan cerita yang telah ditokok tambah. Ini

    dia cerita dari orang dalam yang duduk ditengah tengah R&D PROTON.

    ………..ada kenalan dari kastam boleh confirmkan perkara

    ni..member

    atuk kerja kastam kat kelang dan beliau sendiri yang maklumkan yg

    salah

    satu tugas dia adalah buat checking penerimaan barangan proton untuk

    di

    pasangkan di negara ni. Satu kontena enjin je..manakala kontena lain

    adalah pintu, body dan sebagainya. sama lah dengan kereta lain juga.

    Kalau kita lalu kat kawasan glenmarie tu, akan ternampak lah satu

    tanda… Kilang Enjin Proton. Tanda tu tak duduk kat situ untuk suka

    suka je. Kalau kita jengok kat dalam…. Boleh nampak besi cair yang

    dituang kedalam acuan untuk membuat enjin block. Memang proton ada

    mengimpot enjin tapi dari kelas 1.2 dan 2 liter. 1.2l untuk Savvy

    (enjin

    Renault) dan 2l untuk Perdana. Tapi untuk enjin 1.3, 1.5, 1.6 proton

    buat sendiri. Untuk pintu pulak… hanya kereta kereta Perdana sahaja

    yang proton beli pintu dari Mitsubishi. For your information, Untuk

    membuat pintu sahaja memerlukan dekat 20 acuan. Bayangkan lah 4

    pintu.

    Modal itu shaja sudah hampir RM50juta. So untuk kereta yang volume

    kecil, kita beli dari luar. Untuk kereta Isawara, Wira, Waja, Gen2,

    Savvy… 100% body dibuat di Malaysia.

    Bayangkan dah 20 tahun menanti kereta Malaysia yang sebenarnya tak

    keluar-keluar lagi.Bagi yang berkemampuan sudah tentu tak mahu

    menggunakan injin kenderaan berteknologi 70an, 80an dan 90an yang

    diubahsuai. Sudah tentu ramai nak teknologi terkini dan sebenarnya

    milik

    kita. Secara umumnya proton masih belum ada enjin sendiri lagi..jadi

    adalah sukar hendak dikatakan kalau ianya adalah kereta Malaysia yang

    sebenarnya. Pengeluaran kenderaan adalah berdasar injinnya barulah

    boleh

    dikatakan ianya kenderaan negara sebenarnya.

    Disini lagi ada misinformation. Memang untuk kereta Perdana kita

    impot

    enjin dari Jepun. Untuk Savvy kita guna kan enjin Renault. Untuk

    Isawara, Wira dan Waja kita buat enjin di Malaysia walaupun design

    original dia dari Mitsubishi. Tapi enjin Gen-2 adalah enjin terkini

    yang

    di reka oleh jurutera Proton dan dibina di Malaysia. Enjin tersebut

    menggunakan teknologi terkini. Jadi kenyataan diatas agak menyesatkan

    sedikit. Naza, Perodua…. Masih lagi membawa enjin dari luar. Modal

    untuk mereka dan mengeluarkan enjin ni amat besar. Nak dapat return

    pun

    bukan nya sekejap. Tapi demi maruah dan kemajuan, kita korbankan

    keuntungan jangka pendek. Selagi kita tidak mengeluarkan enjin

    sendiri..selagi itu kita tidak tahu. Sekarang kita telah pun

    mengeluarkan enjin sendiri… orang masih tidak percaya. Itu lah

    masalah

    orang kita… memandang rendah kebolehan anak negara sendiri.

    Selama ini proton bergantung kepada Mitshubishi sebagai rakan

    teknikal.

    Oleh kerana kontrak selama 20 tahun telah tamat. Maka proton

    terpaksalah

    mencari rakan teknikal yang baru dan bermulalah masalah melanda

    proton.

    Sudah tentu rakan teknikal baru tidak mahu meneruskan rekaan dan

    teknologi mitshubishi lagi. So apa kan jadi pada kereta proton yang

    ada

    sekarang ni untuk masa akan datang.

    Tidak wujud kontrak 20 tahun dengan Mitsubishi. Mereka adalah rakan

    kongsi. Bertahun tahun kita berkerjasama dengan Mitsubishi tetapi

    teknikal apa yang mereka turunkan. Kalau kita pernah berkerja dengan

    orang Jepun atau Korea, mereka inilah yang paling kemut ilmu. Tapi

    bab

    nak korek ilmu kita, dia orang rajin habis. Atuk jangan terkejut bila

    saya cakap yang idea kita pun banyak yang Jepun curi. So bila kita

    mula

    menuntut teknologi baru dari mereka… mula lah nak caj dan nak ikat

    royalti yang tak munasabah. Nak mintak copy teknikal drawing zaman

    dulu

    sekeping pun dia orang caj beribu ribu. Mula lah kita pandang

    teknologi

    dari barat dan teknologi sendiri. Sebab itu kita beli Lotus.. Kita

    ignore Jepun. Bila kita design sesuatu yang lebih baik… laju je dia

    orang hantar balik information ke Mitsubishi. Last last kita pun mula

    bersikap secrecy dengan dia orang… lama lama dia orang fed up dan

    mintak keluar. Lagi pun dia orang dah nampak afta nanti dia orang

    akan

    masuk balik ke Malaysia.

    Perodua… kenapa daihatsu/toyota memberi enjin latest dia orang….

    Sebab Perudua tu 100% milik Toyota/Daihatsu. Dah lama UMW menjual

    saham

    dia orang kepada Jepun. Proton…. Milik Malaysia.

    Mungkin ada yang tahu dan ada yang tak tahu yang proton yang

    digunakan

    pakai sekarang adalah barangan Mitshubishi. Samalah seperti kereta

    lain.. tukar lambang je..

    Inilah susah orang kita ni…. Banyak mendengar cerita sensasi yang

    banyak ditaruk banyak rempah ratusnya….. Memang pada mulanya kita

    belajar… selepas itu kita buat sendiri. Saya adalah seorang yang

    terlibat dengan kerja kerja tersebut.

    o Saga – Base dia Lancer lama. Kita Cuma tukar depan dan belakang

    sikit.

    o Iswara – base Saga, kita mula belajar untuk design kereta sendiri.

    Masa ni Mitsubishi dah tak berapa setuju bila kita menubuhkan R&D. So

    kita menggunakan khidmat penasihat dari UK.

    o Wira – Disini berpuluh puluh designer dan engineer Proton dihantar

    ke

    Jepun untuk kerjasama design kereta baru. Proton dan Mitsubishi

    kongsi

    modalelakang, design asing asing. Lampu depan dan belakang share

    sebab

    nak kurang kan cost. Hasilnya Proton Wira – Mitsubishi Lancer. Orang

    akan kata hah kongsi je sabab tak tahu buat kerja…. Tapi ada orang

    kata apa apa bila Ford dan Mazda berkongsi bahagian tengah? Ford

    Laser

    dan Mazda 323 adalah kereta yang sama. Ada orang komplen? Bila orang

    Malaysia yang buat begitu… orang Malaysia sendiri yang nak

    mengutuk.

    Tak ramai yang tahu seksa bekerja kat Jepun sebab dia orang suka curi

    idea. Bayang kanlah semasa kami design dashboard untuk Wira… masa

    tu

    Mitsubishi sudah pun siap soft tooling mould untuk dashboard kereta

    dia… Bila mereka tengok dashboard Proton. Mereka sanggup letak

    designer dia depan design kita untuk mengubahsuai kembali rupa bentuk

    dashboard mereka. Kalau

    kita pernah tengok dashboard mitsubishi lancer… hampir samakan. Itu

    mereka yang meniru bukan kita. Ianya menunjukkan kita bukan tak

    pandai… Cuma masyarakat sendiri berfikiran macam itu.

    o Perdana – Untuk membuat satu satu design bukan nya murah. Nak

    balik

    modal pun lama. Jumlah kereta yang dijual pun kena banyak. So kalau

    nak

    buat Perdana…. Sampai habis pun tak balik modal. So yang ni memang

    kita ambil kereta dari mitsubishi dan pasang di Malaysia. Cuma kita

    tukar depan dan belakang, dan bahagian dalaman.

    o Tiara – Tiara adalah bukan product Proton. Ia adalah keluaran DRB.

    Tapi kita kena tunduk dengan arahan dari atas untuk mereka

    menggunakan

    lambang Proton.

    o Waja – Waja adalah permulaan kita untuk menunjukkan kita mampu

    melakukan kerja sendiri. 100% didesign orang orang kita. Tapi untuk

    kejuruteraan kita memerlukan consultant dari luar..mainly dari Eropah

    dan Amerika. Bukan sebab tak pandai tapi kita tak cukup kakitangan.

    Nak

    design kereta bukan seperti menjahit baju. Kabaikan dari mengambil

    consultant dari luar memang mebuka mata kita… kita adalah setaraf

    dengan kebolehan mereka. Nak design kereta ni memerlukan beratus

    ratus

    kakitangan. Bukannya sedikit.

    o Gen2 – 100% dedesign oleh orang kita. Consultant dari luar hanya

    sedikit sebab kakitangan kita semakin ramai. Kita mula menggunakan

    enjin

    yang didesign sendiri.

    o Savvy – 100% dedesign sendiri. Cuma enjin sahaja kita menggunakan

    Renault sebab kita tidak ada enjin bersaiz kecil. Well…. Kehebatan

    enjin Renault sudah terbukti bila mereka memenangi F1. Disin banyak

    berita palsu disebarkan oleh mereka yang tidak bertanggung jawab.

    Contohnya… Savvy adalah Tiara dan menggunakan chasis Tiara lama.

    Savvy

    tidak ada kena mengena dengan Tiara. Savvay adalah baru 100%. Tidak

    ramai yang tahu bahawa Savvy menggunakan HTHS steel. High Tensile

    High

    Strength Steel. Sebab tu body Savvy kuat. Memang ada terpampang

    kereta

    Savvy kemek kerana accident. Well… kereta mercedes, volvo, BMW pun

    kemek bila accident. Tapi tak ramai yang tengok keadaan dalaman Savvy

    yang accident tu… Intact. Kukuh. Saudara saudari… Bila kita

    design

    kereta ni..yang paling penting adalah keselamatan penumpang. Memang

    kereta dedesign untuk crumple bila ada impact. Itu untuk menyerap

    daya

    hentakan supaya bukan manusia yang menerima hentakan kuat. Rating TUV

    Germany memberikan 3 star untuk

    Proton. BMW 5 series pun dapat 3 star. Ramai yang kata Savvy ni tak

    sedap bila memandu. Tapi tanyalah yang bercakap tu… adakah mereka

    pernah memandu Savvy. Kebanyakan nya tidak. Hanya mendengar dari

    orang

    lain.

    o Lain lain – Ada banyak lagi yang saya tak boleh cerita sebab ada

    secrecy act. Proton pun ada design kereta untuk company lain dan ada

    membuat part untuk company lain. Proton ada juga buat reverse

    engineering untuk motosikal lumba (tahun tu dia champion) tapi kita

    tidak boleh menceritakan sebab dasar secrecy kita. Mungkin sesetengah

    orang yang memakai certain kereta mewah tidak tahu yang part kereta

    mereka dibuat diproton. Kalau Proton tak elok… masakan mereka

    mengkontrakkan proton untuk membuat kereta mereka.

    Berbalik kepada masalah yang sedang dihadapi oleh proton. Kenapa

    ianya

    harus berlaku perkara sebegini. Apakah yang sebenarnya telah berlaku

    dan

    dibuat oleh proton dalam masa 20 tahun untuk membina kenderaan

    nasional

    sendiri. Memang ada R&D proton cuba mendapatkan struktur dan

    bahan-bahan

    untuk membuat injin tapi gagal mendapatkan resepinya.

    Tok….. Proton memang dah ada enjin sendiri. Yang terpasang dekat

    Gen-2 tu apa dia. Bab bab bahan untuk membuat enjin tu senang je.

    Kebanyakan pengeluar kereta menggunakan besi yang sama sebab

    pengeluar

    besi dalam dunia ni bukan banyak. Kita Cuma bagi specifikasi je. Nak

    design enjin tu yang susah. Transmition yang paling susah. Untuk info

    lah… kami masih lagi dalam process untuk mereka cipta transmition

    sendiri. Bukan macam nak buat karipap tau.

    Penubuhan proton sejak 20 tahun yang lampau tidak mencapai objektif

    yang sebenarnya. Dimana silapnya? Berapa ramaikah yang tahu bilakah

    ilham proton ini sebenarnya timbul dan berapa lamakah usaha dilakukan

    bagi membolehkan impian ini tercapai. Mungkin ramai yang mengganggap

    hanya seorang perdana menteri sahaja terlibat. Cuma pada zaman Tun M

    baru persetujuan dapat dicapai setelah Mitshubishi bersetuju menjadi

    rakan teknikal dengan bersyarat. (syarat ni tak boleh lah diberi

    tahu..

    sebab ianya adalah OSA)

    Penubuhan Proton lebih mencapai objectif nya. Pada mulanya Proton

    hanya

    di rancang untuk membuat kereta bukan untuk merekacipta kereta. Kita

    menubuh R&D, Mitsubishi tidak setuju. Ye la… siapa nak bagi kita

    pandai kan. Cuba check dekat Perudua, berapa ramai jurutera dari

    Proton

    bekerja dekat sana, Head of R&D Perudua… bekas Proton, Head of

    Styling… Bekas Proton, Head of Planning, Bekas Proton, Head of

    Production… bekas Proton (rasa rasanya dah kena kebas dekat Naza),

    Head of Engineering Services… Bekas Proton. Rata rata mereka yang

    senior dekat sana dari proton. We trained them… orang lain ambil

    cara

    senang je. Naza pulak.. Head of R&D.. bekas proton. Head of

    Production… Bekas Proton. Honda… pun ramai bekas proton, DRB

    Pekan… Head dia pun bekas proton, Inokom… head dia pun bekas

    proton.

    Itu kira head je… Bukan lagi kira engineer dan designer. So it

    meets

    its objectif untuk memajukan orang orang kita. Mainly orang Melayu.

    Naza

    sendiri tidak menyangkal kereta Naza mainly didevelop oelh

    bekas kakitangan Proton. So… orang Proton tak bagus?

    Kita belum lagi kira bekas pekerja proton yang diambil oleh

    consultant

    luar negara… dari America, Eropah sampai ke Jepun. Tau tak kita

    kakitangan Proton telah memenangi pertangdingan mereka design kereta

    anjuran Ford. Beliau mendapat tempat pertama. Bukan bertanding

    diperingkat Malaysia. Tapi di peringkat antarabangsa. Memang beliau

    mendapat tawaran kerja dari syarikat kereta gergasi Amerika dan

    Eropah.

    Tapi kami tabik bila dia decide nak stay dekat Malaysia sebab tak nak

    anak anak membesar dinegara lain. Ada orang tau…?

    Selama 20 tahun proton pergantung kepada pemerintah yang sepatutnya

    telah boleh berdiri dengan sendirinya sekarang ini selepas perjanjian

    tamat. Ibarat kata.. berapa lama perlu bergantung.. tak kan dah 20

    tahun

    nak merangkak lagi..nak tambah masa untuk merangkak lagi.. so bila

    lak

    nak belajar berdiri dan berjalan sendiri tanpa di pimpin lagi..sebab

    tu

    exPM kata.. kalau dah tak boleh tutup aja.

    Proton boleh menjadi lebih baik kalau tidak ada tanggung jawab kepada

    negara. Senang aja… buang sahaja pengeluar pengeluar yang

    bermasaalah.

    Tapi apa akan jadi dengan ekonomi. Itu tanggung jawab Proton untuk

    negara. Bayangkanlah penjanaan ekonomi proton untuk negara… berapa

    banyak kaki tangan Proton… 8000. Berapa banyak kakitangan syarikat

    yang secara lansung untuk membuat part Proton… 100,000 orang.

    Berapa

    banyak bank dapat untung, berapa banyak syarikat bumiputra yang naik?

    Bayangkanlah kami boleh membantu sedangkan polisi kerajaan tidak

    membantu. Cuba ingat sebelum timbul nya proton0… Kosong.

    Mengenai masalah AP pulak perkara tu bukan perkara baru. Mungkin ada

    yang tak tahu yang proton juga mendapat AP. Kalau tak.. sure harga

    kereta proton tak serendah sekarang ini. Tak percaya boleh check duti

    import yang dibayar untuk sebuah kereta proton. Nak check duti import

    tak susah sgt.. cuma bandingkan harga kereta proton di kawasan bebas

    cukai.

    Kita memang tak payah bayar duti impot sebab kita buat kereta kat

    dalam

    Malaysia. Tapi tetap kena cukai. Kita tak ada AP. Yang Proton kecewa

    kenapa terlampau banyak AP dikeluarkan. Lepas tu sebijik sebijik

    kerajaan kena tipu. Bayangkan lah kalau kereta KIA yang dibawa masuk

    ke

    Malaysia… harga yang di declare adalah RM8000. Tak masuk akalkan

    bila

    kastam approve benda ni. Paling murah kereta yang pernah dibuat

    adalah

    dalam dunia ni adalah lebih kurang RM18,000. Itu baru bahan bahan

    dia.

    Belum lagi kira cost modal acuan, cost tenaga kerja, cost R&D.

    Bayangkan

    lah banyak mana kerjaan rugi pada cukai. Bayangkanlah banyak mana

    Naza

    untung.

    Dasar Automotif Nagara di perlukan bagi meneruskan perjuangan yang

    belum tercapai disamping menjaga serta melindungi pemilik kereta

    proton

    sekarang ini. sejauh mana boleh bertahan tak tahu la..kalau tidak

    akan

    bertimbunlah bakal besi buruk bila tiada lagi spare part proton

    (asalnya

    milik Mitshubishi) dan akan timbullah barangan made in Jinjang atau

    sewaktu dengannya.

    Saudara… Dalam banyak banyak negara pengeluar kereta, Malaysia lah

    yang paling kurang memprotect industry automotive mereka. Rakyat

    Malaysia juga lah yang paling tidak patriotic dalam hal hal kereta

    ni.

    Walaupun kita telah merdeka, minda kita tetap diajar barangan lain

    lebih

    elok dan tidak membantu barangan sendiri. Saya ambil contoh…

    Thailand

    membuka pintu mereka untuk industri automotif…tapi ada syarat.

    Kereta

    yang dibina di Thailand harus lah di export keluar lebih dari yang

    dijual dalam negara nya. Korea… cuba pergi ke Korea dan lihat

    sendiri

    disana. Nak cari kereta yang bukan dari Korea… susah. Sebabnya… 1

    memang mereka patriotik. 2. Cuba pakai kereta import… Lembaga Cukai

    mereka akan menyusahkan pembeli kereta tu. Sebab kata mereka tentu

    banyak duit. Jepun… Semasa mereka belajar membuat kereta hampir 80

    tahun dulu… nak naik bukit pun boleh undur (baca sejarah toyota),

    tapi

    rakyat mereka tetap bangga dan tetap membeli. Cuba kat Malaysia….

    Kutuk lagi ada.

    Saudara semua… kejayaan sesuatu project negara bergantung kepada

    sokongan dari rakyat sendiri. The more people buy, the cheaper things

    can be. Economic of scale lah tu. Lagi banyak dijual, lagi rendah

    cost

    pembalikan modal untuk setiap kereta. Nak buat sebijik kereta hampir

    1

    billion cost dia. Macam mana nak balik modal kalau kita tak ambil

    untung. Kilang enjin lagi mahal… tapi kita korban kan keuntungan

    kerana kalau kita dok asyik beli enjin dari luar, masa mana kita nak

    belajar dan maju. Protn baru 20 tahun. Korea mengambil masa 40 tahun

    untuk kerata dia tiba ditahap ini. Jepun sudah 80 tahun, Barat sudah

    100 tahun. Ini industri kereta. Kalau orang suruh kita fikir nak buat

    plastik aiskrim tu pun majority kita tak boleh. Ini kereta. So yang

    mengutuk tu… fikir. Lagi banyak kita jual, lagi murah kita boleh

    jual… lagi banyak duit, lagi baik pembangunan yang kita boleh buat.

    Setaip test dan setiap bahna baru yang nak direka memerlukan wang

    yang

    banyak.

    Masalahnya sekarang siapakah yang bakal atau boleh dijadikan rakan

    teknikalnapa..atuk kata macam tu..sebab Wak Segan ni guna euro. Sudah

    tentu la harga kereta proton pada masa akan datang lebih mahal lagi.(

    salah satu sebab isu AP keluar) Nak mohon Nissan atau Honda atau

    Toyata

    jadi rakan teknikal memang agak sukar.

    Errr…. Ini kita bagi hint sikit sebab teruk sangat dah ni. Kita

    tengah develop kereta dengan VW. Sebab tu kita jangan dengar saja

    orang

    cakap.

    Kalau semua AP ditarik balik lagi banyak masalah akan timbul.. salah

    satunya adalah AFTA. Mampukah negara kita membayar ganti rugi kepada

    negara lain yang telah melaksana AFTA. Mungkin ada yang tak sedar

    yang

    negara kita telah membayar ganti rugi RM bilion sebab menangguh

    perlaksanaan AFTA sebelum ni kapada negara Asean yg berkaitan.

    Memang kita akan kena penalti sebab ada perjanjian AFTA. Tapi bukan

    kita nak tarik AP macam tu aja. Jalan penyelesaian masih ada. Kalau

    negara lain boleh ada polisi dia orang yang membantu industri kereta

    meraka… kenapa kita tidak boleh. Kerana AP China boleh mengeksport

    kereta mereka ke Malaysia (kereta Chery hampis masuk), tapi polisi

    China

    masih lagi tidak membenarkan kereta kita masuk kesana. Memang dia

    kata

    boleh masuk tapi dah 5 tahun mencuba pun belum dapat kelulusan lagi.

    Banyak syarat lagi. India… nak masuk kesana kena letak deposit

    USD200

    Million. Belum lagi nak set up kilang dan infrasturcture jualan. Cuba

    masuk kat Korea… Kita nak jual kain kita kat sana pun dia orang tak

    nak beli walau pun kualiti kita bagus. Kuat nya patriotik dia orang.

    Kita… apa yang nama lain selain dari barang sendiri mesti bagus

    punya.

    Bagi yang nak membandingkan kereta kita dengan kereta German….

    Bukan

    tak boleh buat. Boleh… tapi sanggup ke bayar harga kereta German

    untuk

    kereta buatan Malaysia.

    Tok…. Naza yang rata rata import kereta Cuma tukar bumper pun boleh

    jadi taraf kereta nasional. Perodua yang tak pernah design kereta

    sendiri (Cuma design bumper depan belakang) pun dapat taraf kereta

    nasional… Proton sekurang kurangnya telah mendidik ramai anak

    bangsa

    dalam kemajuan teknologi. Dah ramai hasil dari pengalamn bekerja

    dengan

    proton diambil untuk sektor R&D ditempat lain. Bayangkan lah satu

    kumpulan Advance Engine Research Proton terus diambil oleh Petronas.

    Bukan sorang…. Kesemuanya. Nak kerja dengan R&D proton….. Paling

    minimum 2nd class upper. 1st class berlambak. Selepas

    berpengalaman…

    Perodua, Naza ambil.

    Tapi saya tak marah bila orang kata macam macam pasal proton. Itu hak

    mereka. Tapi fikirkanlah tenaga yang kami beri untuk meajukan negara

    dalam bidang teknology. Boleh sebut tak company mana lagi dalam

    bidang

    industry yang betul betul menggunakan kepakaran anak Malaysia dalam

    bidang R&D ni. Kalau kita tidak belajar… sampai bila kita tidak

    akan

    tahu. Dan sampai bila kita akan bergantung dengan orang luar.

    Tapi Bab support selepas jualan…. saya sendiri pun tak puas hati.

    Sabotaj pun Proton dah biasa kena…. Orang curi part semasa delivery

    kerata tukar dengan part tiruan atau lama. Yang kena komplen…

    proton.

    Tapi yang hairannya semasa Perodua recall balik 4000 unit Myvi….

    Tak

    ada pulak yang kutuk. Letak sebelah sebelah Myvi dan Savvy… check

    performance dia. Then baru tahu nak kata apa. Jangan dengar orang

    cakap

    je… test sendiri. Baru tau.

    Tak lama lagi akan keluar Savvy Auto-Manual…. Maksudnya dua dua

    jenis

    gear ada dalam kereta. Malas nak tukar gear… swith to auto. Nak

    main

    ciluk ciluk… switch to manual. Errr… siapa kata kita guna

    tecnology

    70an?

    — panjang sgt..he..he..

    — Lagi panjang jawapannya.

    Protonite

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • HANG JEBAT on Oct 26, 2005 at 7:18 pm

    Pergh… wa caya sama lu Protonite, & thanx to Lantis for sending this article… i think we have to justify our self in this Proton situation… so let's be a true M'sian!!!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • mitsu_galant_2000 on Oct 26, 2005 at 7:39 pm

    i'ved tell everyone here before.

    just most of them CANT THINK MATURELY..

    yeah.. ptoyon su*ks.. tapi dah terlalu banyak jasa dan kemajuan yang dia bawa, cumasesetengah akal manusia tak sampai tahap tuh, dan banyak mata yang tak nampak sejauh itu.. like i said b4 :

    no proton = no car tech = no car fatory (toyota, volvo, ford, etc ) in malaysia..

    NOT ONLY jobs for 300K , but more thatn 3Million related.. so open widely your mind..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • what you say is true mitsu! seems like sometimes we are willing to burn our own house; ignorant or 'bodoh sombong' or simply dont care attitude…

    our latest GDP dropping, corruption go up…then, import import import, we all die lor!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Mikael_Bonaparte on Oct 27, 2005 at 6:21 pm

    Claps!!!! Claps!!!!! You should send your comment to local dailies…. see if they post. Agree with most of your propoganda….opps…..no no…..your views of Proton. Most of us are hypocrites…..you should really use this to change people's views about proton

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • terrence on Oct 27, 2005 at 7:49 pm

    hey where are all my comment postings?

    paul you've deleted them?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • terrence: as far as i know, i didnt delete any. you sure you're looking in the blog post? what were you commenting about?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • albagmane on Oct 28, 2005 at 5:31 pm

    yayaya… wat ever shits proton say about NGV stuff is ridiculous.. they cannot handle their business well and still talking all these ridiculous shits..

    i wonder whether there will be proton in the year 2010…???

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • terrence on Oct 28, 2005 at 7:41 pm

    guess i have to re-write the comments…sigh…. wrote a long one too…sigh…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Initial D on Oct 30, 2005 at 4:24 am

    protonite article is good. Someone should take it and publish it in the newspapers!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • kanasai on Nov 01, 2005 at 9:48 am

    just give us a good quality car la.Period!! Savvy n Myvi if compare… i will still choose myvi la… if savvy has a better design and better build quality internally, i might think again. but then, the design dammm sux…. that’s true from my eyes.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • kanasai on Nov 01, 2005 at 5:48 pm

    just give us a good quality car la.Period!! Savvy n Myvi if compare… i will still choose myvi la… if savvy has a better design and better build quality internally, i might think again. but then, the design dammm sux…. that's true from my eyes.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Dinkz on Nov 01, 2005 at 9:25 pm

    The problem is, the goverment is protecting the locals and local products by putting the wrong people at the top. if there's someone that can do the job better, then why be bias? if you want to grow, we have to grow together, not to stump on one race and push another. you cant create champions by being biased to them all the time. they become so used to it they become weak. this is the malay dilemma. you have people sitting up there, literally, and doing nothing but passing the buck. like playing tai chi! look around you, isnt it obvious already? its not about the cars, the brands, its about people. remove the skins, the religion the skeptism, we're all the same. treat everyone the same and you will have so much competition, we will have no choice but to grow and expand beyond our horizons. but by handicapping the others and giving gold to the rich, is pretty much like a robbing hood. and a fairly large one i'd say. the day the goverment removes all these benefits and rules and laws that are unjust, is the day we start growing (everyone). if it keeps on going this way. you will see one race superior in everyway down the line, and the goverment just has to keep on handicapping them to keep the rest at par. NEVER FORGET that SURVIVAL is what we're made of, that puts us at the top of the chain. and its our most prime instinct that gives us that cutting edge. nevertheless for those who are up there and understand this, forget not.. what what we do in life, echoes in eternity. By sidiing and taking care of one side/race. you've just hindered their survival and growth. you've just signed their death warrant.. so who was saying about short term money? if you were really for the long term, you'd not be doing what you're doing now. long term wise, the best will flock out of this country and all that will be left is just shambles of greedy people that took advantage of what they are now.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • kanasai on Nov 01, 2005 at 9:59 pm

    When u read Protonite's story… it remind me of something. lets say i got a bad result in my secondary schoold or i fail in my SPM. Who should i blame? Sure the 1st thing i will blame is my teacher… they can't teach me properly. I will blame the SPM paper, is so hard. I will blame my parents, for they did not send me for tuition like others. i will blame the goverment, not having proper environment in school, and the list go on…. Yeah… Protonite, when proton fail, u blame the Jap,u blame the rakyat for not patriortic like koreans, u blame everything but urself!!! this is the kind of attitude we have in Proton!!! then how can they improve? u should stop balming on others and look it at the main issue!! everyone face problem in this world and those who manage to get out of it are those will progress. how many years is our education in Malaysia!! 100 Years ? 200 Years? how many years of education in the UK? Europe? or even China? the have thousands of years of it… and will i dare saying that look, they have many many years of education compare to me and therefore u cannot blame me for my failure!! stupid stupid and is plain stupid!!! Protonite… u r a disgrace to me and the rest of Malaysian…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Savvy? on Nov 03, 2005 at 12:12 am

    woh!! Damn long article. I didn't read the whole thing but I get the gist, pro-govt, pro-Potong, anti-free market.

    I don't know, as far as I'm concerned, when I spend on something I potentially have to pay over 4-6 years, I demand quality. If I can't find it in Proton, and new Japs or Koreans too expensive, I'd rather buy a 2nd hand Jap, or Mat Salleh brand. They are still better quality than a new Potong. If Potong is not around, all of us will be driving the Toyotas and Hondas for the rpice of a Potong.

    Whether its own design or other ppl's design is not important. Most important is whether you're comfortable with it. ie. Savvi vs Myvvi, some like Savvi (5k sold n hardly counting) some like Myvvi (55k sold n counting). We've over paid for cars for the last 20years, time to re-evaluate our positions.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Devil Kazuya on Nov 25, 2005 at 1:47 am

    1 question. To fill up 1 tank of ngv need how long? Got 1 time i over hear a taxi driver said said more than 1 hour…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • grant pearson on Nov 27, 2005 at 11:16 pm

    Hi Paul

    I'm looking for source of right hand drive cars running CNG for Australia. Any suggestions who I might contact in Malaysia for either new or used?

    cheers

    Grant

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • rexis on Dec 03, 2005 at 12:34 am

    Savvy designed by Proton so what? Is Savvy a success car or not really no need to say out so obviously, the market share will tell. Ohh, excuse me, did i heard that someone said that Savvy is the best selling model of its class in Malaysia?

    Why keep blamming other company dig away Proton's human resource? Think first, why do they leave? And why if they don't leave?

    People WILLING to stay in a good company, people WANT to follow good leaders. If people not happy they will leave. If boss not good staff wont be happy or not willing to work hard.

    You cannot say these Malaysian who always kutuk proton is not patroitic. You see, one simple fact, WE ARE NOT STUPID to spend our hard earn money to buy lousy thing, we just dont hv much choice, 2nd simple fact, we are disappointed! 3rd fact? We are disappointed because we love our nation so much! Gosh, will anyone here feel disappointed if GM or Ford is losing big money in their own country USA? No lah.

    If proton choose to continue blaming then i will feel very sad to see her, my dear proton, to close shop. But i do believe that proton's top management are not stupid either, it is up to what they choose to do – earn salary and bonus and cabut or save the company.

    Devil, to fill up NGV i heard that its depends on the pump pressure. Coz i once heard a taxi driver told me "kalau pressure tak cukup refil lebih lama"

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Grant, mail me at [email protected] for your cng vehicle, we have lng vehicles in the process. We have been requested for left hand drive before, and right hand drive is standard for this region.

    Good day!

    Yuj

    Slipstream Technologies.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Anwar on Dec 28, 2005 at 8:43 am

    NGV is ceaper..it is more than half the price of petrol.I think tat malaysian should all use NGV because it can reduce the price that the government have to pay for the subsidise petrol.If malaysian think that NGV tank will reduce the trunk space,not everyday people travel with all their bags and stuff.infact,trunk space is always empty.It only add another 50KG of weight for the NGV tank.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • mohd nuriman bin moh on Sep 08, 2009 at 12:58 am

    saya pelajar dari Politeknik Kota Bharu,saya ingin mengetahui tentang proses pembuatan bodi kereta di Tanjung Malim yang menggunakan sistem robotik.

    Ini kerana saya diberi tugas untuk mencari proses membuat body kereta. Saya harap pertanyaan saya dapat dibalas secepat mungkin.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required