Lotus APX to be unveiled at Geneva 2006

Lotus will be unveiling this concept car called the Lotus APX Concept at the 2006 Geneva Auto Salon. The APX is built using Lotus’s Versatile Vehicle Architecture (VVA) and is powered by a 3.0 litre supercharged V6 engine making 300 horsepower.

The Lotus APX (stands for Aluminium Performance Crossover) has an all-aluminium monocoque structure and follows true to Lotus’s “Performance through Light Weight” core brand value. The APX’s power to weight ratio is about 190 horsepower per tonne.

Perhaps Proton might use this for an MPV model. Thanks to Nahar for the pointer!

Looking to sell your car? Sell it with Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Paul Tan

After dabbling for years in the IT industry, Paul Tan initially began this site as a general blog covering various topics of personal interest. With an increasing number of readers paying rapt attention to the motoring stories, one thing led to another and the rest, as they say, is history.

 

Comments

  • akari (Member) on Feb 02, 2006 at 6:17 am

    car scratch in the photo look weird, let's wait the real 1…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • E-Nabill (Member) on Feb 02, 2006 at 6:34 am

    almost the whole rear is covered with the bumper , i tot the waja wen it was made , proton had mpv in mind,so i tink the waja platform is very flexible…bt hopefully thy use a design like this for wateva new car thy com up with…abit off topic , yest i saw one SRM near the genting toll , i noticed it doest hav that bling rims anymore…it was using gen2 style rims , bt looked bigger…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • cbljkkj (Member) on Feb 02, 2006 at 11:45 am

    This looks like a rip off the Alfa Romeo Brera.We shall see…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • ... (Member) on Feb 02, 2006 at 6:39 pm

    Hmmm…

    Maybe this is the widely rumored aluminum bodied MPV that is developed by/for proton; but now the programme is shelved. Maybe there is a chance that this MPV will be resurrected under the new management??

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • shaif (Member) on Feb 02, 2006 at 8:11 pm

    I read the Syed Zainal, the new Proton MD interview in BH yesterday with a lot of interest. Proton might come out with MPV pretty soon if Syed Zainal taking account the consumer demands and automotive market trend. With this look and famous Lotus handling, it will win back Malaysian car market. I prefer the second pictures as quite fashionable than 1st pics.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • bummerboy (Member) on Feb 02, 2006 at 8:19 pm

    even if proton make this car, will ppl buy it? 3liter is so impractically expensive under our roadtax scheme.

    note that the whole rear windscreen looks like the shape of proton logo!

    perhaps somebody is doing something right with the proton-lotus partnership, getting newer hotter models out base on the vva platform. if only these models can live up to expectations

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • raptorclans (Member) on Feb 02, 2006 at 8:58 pm

    looks really good… and i do feel it does ooze more "proton' than 'lotus' in this concept, just like the Lotus Europa S

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • superman (Member) on Feb 02, 2006 at 9:08 pm

    This particular design already has been turned to a Full Size Clay by Lotus Engineering 2 yrs ago….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • outspoken (Member) on Feb 02, 2006 at 9:14 pm

    is this the same mpv that proton's allegedly have in their rnd ?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • outspoken (Member) on Feb 02, 2006 at 9:28 pm

    good

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • sarur (Member) on Feb 02, 2006 at 10:53 pm

    nice look.. but govt should so sum'n bout the tax if proton makes it into a 3liter mpv.. maybe tax deduction for national cars ONLY that's above 3 liter? but then people would buy naza lor.. ahahaha..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • eCUN (Member) on Feb 02, 2006 at 11:14 pm

    Aspirasi masa depan Proton

    Oleh Abdul Halim Yusoff

    Aspek daya saing, kualiti mampu ubah persepsi terhadap kereta nasional

    SYED Zainal Abidin teliti membelek kereta Proton Waja yang sedang dikeluarkan di kilang pengeluaran syarikat itu di Shah Alam. Tidak cukup melihat kesempurnaan luaran, Pengarah Urusan syarikat kereta nasional itu turut meneliti senarai kawalan kualiti (QC) kereta berkenaan.

    Anak tempatan berkelulusan kejuruteraan yang menghabiskan 12 tahun kerjayanya dalam sektor automotif selain sembilan tahun di syarikat petroleum ulung, Petronas, tahu kualiti kunci bagi menarik keluar Proton daripada kemelut semasa dan kritikan berterusan banyak pihak.

    Beberapa pihak meragui sama ada masalah yang dikatakan sebati dengan jenama Proton dapat dihilangkan dalam tempoh singkat. Bagaimanapun, banyak pihak percaya Syed Zainal Abidin dapat mengubah nasib kereta nasional yang bermasalah itu kepada lebih baik.

    Syed Zainal yang terbabit dalam sektor automotif sejak 1995 dan adalah bekas Timbalan Pengarah Urusan Perodua Auto Corp Sdn Bhd, percaya Proton masih ada kekuatan dan dengan perubahan betul, kereta keluaran nasional itu boleh kembali dan memberi cabaran sewajarnya kepada pesaing dalam sektor yang sangat kompetitif.

    Strategi Proton

    Bila saya menerima jawatan ini, saya sedar kita perlu melihat bagaimana proses perniagaan Proton dilaksanakan. Justeru, kami sedang merangka satu strategi hala tuju untuk mempertingkatkan operasi sedia ada.

    Kita dalam perniagaan mengeluarkan kereta. Jadi, kita mesti mengeluarkan kereta yang dikehendaki pengguna, pada harga dan masa yang tepat. Kita perlu tawarkan kepada pasaran, apa yang mereka kehendaki.

    Malangnya, sambutan terhadap beberapa model yang dikeluarkan sebelum ini tidak seperti yang diharapkan. Sudah tentu banyak komen mengenai kualiti kereta. Saya rasa ada kebenaran mengenai tanggapan umum terhadap kualiti kereta Proton, dan inilah isu yang perlu kami atasi.

    Jadi, dalam perniagaan kita untuk mengeluarkan kereta, strategi saya ialah memfokus kepada beberapa elemen teras iaitu kita perlu mempunyai produk yang tepat bagi menjadikan Proton lebih menarik kepada orang ramai bukan saja dalam negeri tetapi juga di luar negara.

    Saya juga mahu menyelesaikan isu kualiti dengan melihat isu sebenar berhubung kualiti dan persepsi orang ramai terhadap kualiti berdasarkan pengalaman mereka yang membeli kereta Proton.

    Turut diberi perhatian ialah daya saing kos. Kita boleh ada produk yang tepat tetapi tanpa pengurusan kos yang berkesan, kita tentu tiada daya saing di pasaran.

    Justeru, untuk melaksanakan strategi berkenaan, kita mesti melihat isu sumber manusia, iaitu tulang belakang kepada organisasi Proton. Kakitangan ialah aset terpenting syarikat.

    Memang silap jika kami tak melihat isu ini dengan cara yang paling mapan. Saya yakin mana-mana syarikat yang berjaya di dunia memberi penekanan kepada kakitangan dengan memberi latihan dan pendidikan sewajarnya.

    Vendor membekalkan bahagian dan komponen. Tetapi jika produk mereka tidak berkualiti, pengguna tidak puas hati. Jadi, vendor juga perlu memainkan peranan mereka tentang kualiti.

    Sesungguhnya, setiap orang yang ada kaitan dengan Proton harus menitikberatkan aspek kualiti. Jadi kami akan memberi kesedaran kepada setiap orang untuk memahami konsep asas kualiti.

    Kami juga akan menanamkan budaya kualiti seperti semua orang bernafas dan menghidu kualiti kerana ia dapat membantu syarikat mengurangkan kos. Kita perlu mendekatkan jurang pemahaman dan bertanggungjawab atas apa yang mereka lakukan.

    Kami akan mengguna pakai amalan terbaik pada peringkat antarabangsa dalam proses perniagaan Proton.

    Produk baru

    Mengeluarkan produk baru bukan semudah seperti meletakkan empat orang dalam satu bilik dan setuju keluarkan produk. Ia perlu perancangan rapi dan kaedah pelaksanaan ketat. Ia memerlukan penelitian dan inilah yang perlu diperkemaskan dan diperkukuhkan. Bukan ia tidak dilaksanakan sebelum ini, tetapi tidaklah dengan cara yang lebih tersusun dan seragam.

    Menuju masa depan, kita mengeluarkan kereta bukan hanya setakat untuk pasaran domestik. Kita kena memikirkan produk yang boleh diterima di luar negara. Kita kena realistik pasaran mana yang hendak diteroka dengan memfokus pasaran mana yang Proton ada kekuatan, barulah kita sesuaikan rekaan produk untuk penuhi selera pasaran berkenaan.

    Bukannya kita buat kereta untuk pasaran domestik dan selepas itu baru kita membuat pembaikan untuk memenuhi kehendak pasaran lain. Ini sukar dilaksanakan kerana akan membabitkan kos tambahan dan peluang meraih manfaat daripada pasaran itu juga sudah hilang.

    Kita tidak boleh hanya duduk di sini (Shah Alam) untuk faham keadaan pasaran sebenar. Untuk memahami pasaran, kita kena duduk beberapa ketika di pasaran terbabit, fahami demografi pasaran yang hendak kita tembusi, ketahui kehendak pengguna dan barulah pakejkan kereta yang sesuai untuk mereka.

    Sekarang, kita sudah ada kepakaran untuk mengeluarkan kereta. Jurang yang perlu diperbaiki ialah memahami kehendak sebenar pengguna. Bukan apa yang kita fikir pengguna hendak.

    Bila jurang itu telah dikecilkan, maka saya yakin kita dapat mengeluarkan produk terbaik.

    Disebabkan faktor berkenaan, kita perlu kembali kepada asas. Seperti membina rumah, asasnya mestilah kukuh. Jika tidak bangunan akan runtuh. Sebab itulah Proton mesti mengukuhkan proses-proses asasnya.

    Kita sudah kehilangan banyak masa. Justeru, Proton perlu bergerak pantas jika tidak mahu ketinggalan.

    Pakatan strategik

    Dalam pengeluaran produk baru, apa yang kita lakukan selama ini ialah kita keluarkan sendiri. Tetapi ia memakan banyak masa dan kos, dan apabila kereta dikeluarkan, kita sudah ketinggalan.

    Oleh itu, satu lagi opsyen dalam pengeluaran produk baru yang menarik minat kami ialah menerusi pakatan strategik. Kita perlu ubah pemikiran, pakatan strategik bukan hanya mengenai pengambilan ekuiti.

    Sekarang kita kena memikirkan masa depan, apa (produk) yang kita hendak, contohnya MPV dan SUV. Siapa yang ada produk dan sesuai dengan sasaran pasaran kita. Jadi kena melihat pengeluar besar berkenaan yang sedia menjalin pakatan 'menang-menang' dengan kita.

    Mereka perlu ada produk yang sesuai dengan pasaran yang hendak kita tembusi. Kita sudah beroperasi di pelbagai negara tetapi kita tidak boleh lupakan India dan China.

    Kita sekarang sedang berbincang dengan pelbagai pihak untuk pakatan strategik, tetapi yang penting rakan pakatan hendaklah memenuhi tiga syarat penting iaitu sedia berkongsi produk, teknologi dan membuka pasaran mereka.

    Masih banyak syarikat asing yang menghargai Proton dan sedia berunding dengan kita, dan perbincangan dengan syarikat asing terus berjalan tetapi calon sesuai untuk dijadikan rakan mestilah dapat memenuhi tiga syarat berkenaan.

    Berkaitan kos

    Kita perlu mengurangkan kos dan meningkatkan margin. Sebab itulah kita mesti mengerti bidang yang boleh dibuat pengurangan kos.

    Perbekalan ialah bidang yang luas dan kita perlu memahami elemen kosnya. Kita perlu bekerjasama dengan vendor untuk meraih keberkesanan kos.

    Kilang kita beroperasi jauh di bawah keupayaan sebenar juga perlu diberi perhatian. Rangkaian pengedaran juga terlalu banyak jika dilihat bilangan wakil jualan. Justeru, kami akan mengaturkan program penggabungan di kalangan wakil jualan.

    Penjualan MV Agusta

    Urus niaga jualan sedang berlangsung dan kami telah memaklumkan kepada pihak pengawal selia pasaran. Kami yakin tidak lama lagi janji niaga itu akan dapat diselesaikan dan kami akan membuat pengumuman berkaitan, jika perlu.

    (Soalan: Kenapa jual pada satu euro saja)

    Pada asasnya, memang ia dijual pada harga satu euro, tetapi apa yang diraih jauh lebih besar mengambil kira tanggungan Proton dalam syarikat itu.

    Peranan Penasihat Proton, Tun Dr Mahathir Mohamad

    Beliau masih menjadi penasihat kepada Proton dan kami tidak boleh mengetepikan (peranannya). Saya hormati beliau, cuma belum dapat bertemu. Tetapi pihak pengurusan berminat bertemu dengan beliau dan kami akan mendengar pandangan beliau.

    Tetapi, kita juga perlu ingat kami mempunyai pemegang saham dan pelabur dan pengurusan perlu tahu apa yang terbaik untuk syarikat.

    Jawatankuasa penambahbaikan operasi

    Di Proton, elemen pokok mengenai operasi, kepakaran dan kualiti seperti yang diasaskan Mitsubishi masih ada. Jawatankuasa pembangunan produk umpamanya sudah ada sebelum ini, tetapi lama-lama kelamaan, disiplin untuk memastikan pelaksanaannya semakin luntur.

    Pengurangan kos sudah dilaksanakan sebelum ini tetapi tidak diperkukuhkan, pematuhan kualiti juga sudah ada dan Mitsubishi memang terkenal dengan kualitinya tetapi lama-kelamaan ia terbiar begitu saja.

    Jadi, jawatankuasa pelbagai disiplin yang dibentuk akan memastikan semua rancangan terus dilaksanakan dan meletakkannya dalam perspektif yang betul. Sebuah badan pemandu yang dibentuk, akan memantau supaya ia dilaksanakan di seluruh syarikat dan semua orang mempunyai objektif sama.

    Seperti yang kami lakukan di Perodua, hasilnya terbukti. Bukan kami nak ulang semua yang ada di Perodua, tetapi ia terbukti (jawatankuasa) berkesan.

    Sokongan kakitangan

    Saya jenis yang suka mendapatkan pandangan daripada semua orang. Kita perlu faham, kita bukan satu-satunya yang terbaik. Malah walaupun kita yang terbaik, kita perlu ada pemikiran bahawa kita bukan yang terbaik. Justeru, pendekatan yang perlu diambil ialah bertanya untuk faham dan belajar.

    Jadi, bila kita bertanya, orang yang ditanya akan menghormati anda kerana menganggap walaupun dia ketua tetapi dia menghargai pandangan kita.

    Dengan itu sudah tentu semua pintu komunikasi (kerjasama) akan terbuka. Kita perlu berhubung dengan semua orang daripada peringkat pengurusan hinggalah kepada kakitangan terpenting iaitu di kilang pengeluaran.

    Mengikut konsep perniagaan orang Jepun, kita mesti turun ke 'gemba' (turun padang) untuk faham semua urusan perjalanan organisasi. Itulah yang saya sudah, dan akan terus lakukan.

    Mana ada orang yang tidak hendak berubah. Jadi yang penting ialah kita perlu ada suasana dan persekitaran untuk menggalakkan orang berubah.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • E-Nabill (Member) on Feb 03, 2006 at 2:11 am

    guys check this one out,,,,Mitsubishi and proton to form technology alliance!!

    http://www.theedgedaily.com/cms/content.jsp?id=co…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Wai (Member) on Feb 03, 2006 at 6:18 am

    rear view is gonna suffer for a sport suv crossbreed like this, otherwise good job

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • honda_driver (Member) on Feb 03, 2006 at 3:52 pm

    ooze more proton than lotus? i think you guys are confused.  its no secret at all that proton cars like the gen2 were almost fully styled by lotus, hence all the lotus style bits, especially the interior dash, which bears an uncanny resemblance to the interior of an elise.

    it seems to ooze proton, but in fact, its from lotus. its actually proton "oozing" lotus.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • freeze (Member) on Feb 04, 2006 at 3:49 am

    I think Proton should come out with an MPV, to compete with Naza Ria. People want something big a 7 or 8 seater not 5. SUV won't help Proto much.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • gegaoff Max (Member) on Feb 08, 2006 at 4:23 am

    aiya, i doubt the back windows is large enough for the driver to view the back. :(

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • THATS ARE NICES MODEL

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required