MAA umum Jumlah Keseluruhan Industri (TIV) 2015 bagi angka jualan di Malaysia – 666,674 unit

MAA-2015-TIV_BM

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah mengumumkan angka rasmi bagi Jumlah Keseluruhan Industri (TIV) bagi 2015, yang dianggap sebagai tahun penuh cabaran bagi industri automotif Malaysia. Walau bagaimana pun, angka yang diumumkan ini ternyata sedikit tinggi iaitu 666,674 unit berbanding 666,487 unit pada tahun 2014.

Menurut kenyataan dari MAA, meskipun dilanda pelbagai isu dan cabaran, angka yang tercatat ini jelas berbeza daripada apa yang pernah diramalkan oleh sesetengah penganalisis. Malah ia juga dilihat sebagai petanda industri automotif tempatan mampu pulih dan telah menghasilkan prestasi yang memberangsangkan.

Menerusi jadual angka jualan terbut, menunjukkan prestasi pada bulan Disember 2015 dengan jualan sebanyak 13,309 unit atau 23.7% iaitu lebih tinggi daripada bulan sebelumnya. Malah setakat ini, ia merupakan jumlah bulanan tertinggi bagi tahun lalu.

2015-Mkt-Share-Perodua_BM

Menurut MAA, prestasi yang kukuh pada bulan Disember disumbangkan oleh kempen promosi yang agresif oleh pemain industri yang tahun kewangan mereka berakhir pada 31 Disember. Tambahan pula, kebanyakan pengedar turut menawarkan pelbagai insentif sempena Krismas dan Tahun Baru bagi menambahkan lagi sasaran jualan tahunan mereka.

Selain itu, faktor kenaikan harga mulai Januari 2016 turut mendorong orang ramai untuk menempah dan membeli kenderaan bagi mengelakkan harga yang lebih tinggi. Pada Oktober 2015, UMW Toyota Motor mula mengumumkan harga baharu bagi kenderaan Toyota dan Lexus iaitu antara 4% hingga 16% mulai Januari 2016. Ia disusuli oleh Honda Malaysia yang turut mengumumkan kenaikan harga.

Pada awal bulan ini, Honda, Toyota, Lexus, Kia, Peugeot, Citroen dan Audi telah mengeluarkan harga baharu yang mengalami peningkatan. Malah Proton juga akan menuruti jejak langkah yang sama selepas Tahun Baru Cina ini. Namun buat setakat ini, Perodua pula masih mengekalkan harga yang sama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required