Lebuhraya Bayan Lepas dibuka pada trafik Jun ini

second-penang-bridge_PT_BM

Menurut laporan yang disiarkan oleh Bernama, kerja-kerja pembinaan Lebuhraya Bayan Lepas (BLE) dijangka siap sepenuhnya dan dibuka pada trafik seawal Jun 2016. Ia adalah projek yang menghubungkan laluan ke Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah, turut dikenali sebagai Jambatan Kedua Pulau Pinang.

Timbalan ketua Pengarah Jabatan (sektor infrastruktur) Kerja Raya Datuk Dr Roslan Md Taha berkata, projek ini telah siap sebanyak 92%, dan kerja-kerja terakhirnya dapat disempurnakan menjelang April ini. Projek BLE ini pernah diarahkan berhenti seketika pada tahun lalu, selepas penutupan jalannya menyebabkan kesesakan lalu lintas luar biasa di bahagian pulau berkenaan, hingga menyebabkan kelewatan pembinaannya.

“Kami berharap kerja-kerja terakhir BLE ini akan selesai secepat mungkin dan boleh dibuka pada laluan trafik seawal-awalnya Jun ini bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas khususnya pada masa puncak di kawasan perindustrian berdekatan,” ujar Roslan. Lebuhraya ini dijangka memudahkan aliran trafik dari Batu Maung ke Sungai Nibong, kini dalam peringkat terakhir pembinaan dengan pemasangan tiang 19 dan 20 pada struktur utama.

Jambatan Kedua Sdn Bhd ( JKSB ), pengendali Jambatan Kedua Pulau Pinang, telah menyatakan tahun lalu bahawa jika Lebuhraya Bayan Lepas tidak siap pada masa yang ditetapkan, ia akan mengalami kerugian yang besar. Pengarah Urusan syarikat itu sebelum ini menjangkakan lebuh raya tersebut boleh dibuka pada Mac 2016.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required