JPJ memperketatkan proses pendaftaran kenderaan import di Langkawi dengan kerjasama Kastam

JPJ_new_fleet_4

Mengulas mengenai langkah pengubahsuaian Bajet 2016 yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 28 Jan lepas, Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Ismail Ahmad berkata proses pendaftaran kenderaan import di Langkawi kini diperketatkan menerusi sistem bersepadu Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Kastam Diraja Malaysia (KDM) yang dibangunkan Julai lepas.

Menurutnya lagi, sistem itu membolehkan penyaluran maklumat secara langsung antara JPJ dan KDM mengenai permohonan mendaftarkan kenderaan yang diimport ke Langkawi.

“Selama ini banyak penipuan untuk mengelakkan cukai berlaku kerana kami masih pakai kaedah manual. Sekarang ini tidak lagi kerana sistem komputer kami diintegrasikan dengan sistem kastam hingga isu penipuan cukai sukar dilakukan,” katanya.

Dalam pengumuman pengubahsuaian Bajet 2016 baru-baru ini, Najib berkata langkah memperketatkan pengecualian cukai kenderaan import di pulau bebas cukai itu bertujuan meningkatkan jumlah dan kecekapan kutipan hasil kerajaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required