Dasar pelupusan kenderaan lama dilihat mampu tingkatkan industri automotif tempatan – Aishah

kedai-potong

Setahun yang lalu, Institut Automotif Malaysia (MAI) telah mencadangkan program melupuskan kenderaan berusia. Di mana pemilik kereta berusia lebih 10 tahun boleh mendapatkan rebat sehingga RM5,000 untuk membeli kereta baharu menerusi satu skim yang dicadangkan. Namun sehingga kini, program yang diusulkan itu masih ditangguhkan.

Semalam, Utusan Malaysia melaporkan dasar pelupusan kenderaan lama merupakan langkah yang boleh dilaksana bagi memastikan pertumbuhan industri automotif kepada negara termasuk dari segi pembayaran cukai kepada kerajaan.

Memetik kenyataan Presiden Persatuan Automotif Malaysia (MAA), Datuk Aishah Ahmad, menerusi industri automotif sahaja, secara kasarnya telah menyumbang bayaran cukai lebih RM6 bilion setahun kepada kerajaan dan oleh itu penting untuk mengiktiraf kepentingan sektor automotif.

Katanya, selain dasar pelupusan kenderaan lama, antara pendekatan lain termasuklah insentif-insentif baharu untuk menggalakkan lagi pertumbuhan sektor kenderaan cekap tenaga (EEV). “Dasar pelupusan kenderaan lama ini adalah penting untuk mengalakkan pembelian kenderaan baharu, sekali gus mampu meningkatkan permintaan dalam industri ini. Dalam masa yang sama, pihak bank perlu lebih mudah memberikan pinjaman kenderaan bagi merancakkan perkembangan industi ini,” ujarnya.

2016-maa-performance-aishah-ahmad-press-con- 025

Walau pun telah mencatatkan TIV tertinggi dalam sejarah pada 2015 berjumlah 666,674 buah, namun bagi tahun ini, MAA telah mengunjurkan jumlah jualan industri (TIV) kenderaan yang lebih rendah tahun ini sebanyak 650,000 buah.

Ini adalah didorong oleh kenaikan harga kereta oleh syarikat-syarikat penjual disebabkan kemerosotan nilai ringgit serta syarat pinjaman kereta yang ketat oleh bank, secara tidak langsung bakal menjejaskan jualan kenderaan sekali gus menjangka TIV tahun ini akan merosot.

Katanya, pemain-pemain industri tempatan sedar tentang risiko yang bakal dihadapi tahun ini serta mempunyai pengalaman untuk menghadapi cabaran-cabaran yang ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Not enough with all the hikes now to force people to buy a new car! ****

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required