Volkswagen mungkin terpaksa jual Ducati, Scania dan MAN untuk tampung kos kerugian akibat Dieselgate

Ducati

Skandal Dieselgate sememangnya menggemparkan industri automotif seglobal, malah bukan setakat menjejaskan reputasi dan kredibiliti Volkswagen (VW), malahan turut menyebabkan kerugian besar pada syarikat terbabit.

Menurut The Detroit Bureau, Volkswagen telah mengumumkan sedang mempertimbangkan kemungkinan besar terpaksa menjual kepentingannya dalam Scania, dan MAN. Mereka menjelaskan, “Kami sedang mempertimbangkan pelbagai jalan penyelesaian termasuk menarik diri dari pasaran saham dan menjual kepentingan dalam beberapa buah syarikat utama.”

Man-D38-truck-BM

Walau bagaimana pun, sebarang keputusan muktamad masih belum diambil namun menegaskan ‘kos yang amat besar’ sangat-sangat diperlukan untuk menampung sejumlah kerugian akibat skandal ini.

Menurut analisis Citi, VW memerlukan sejumlah $13.5 bilion, namun anggaran jumlah keseluruhan yang diperlukan adalah sekitar $55 bilion. Buat setakat ini, VW telah membelanjakan lebih $7 bilion untuk menampung kos bagi skandal ini dan turut menerima pinjaman tambahan berjumlah $20 bilion dari bank Eropah.

Malah jika kos yang diperlukan masih tidak mencukupi, ada ura-ura mengatakan kemungkinan besar VW turut terpaksa menjual kepentingannya dalam Ducati.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required