Kerajaan akan mengadakan perlumbaan motorsikal atas jalan raya KL sebagai usaha kekang lumba haram

2015-mat-rempit-5-e1444095620332a_BM

Dalam usaha mengekang kegiatan perlumbaan motorsikal haram, kerajaan akan mengadakan perlumbaan di sekitar jalan raya Kuala Lumpur untuk memberi peluang kepada Mat Rempit berlumba secara sah. Menurut Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, idea mengadakan perlumbaan ini adalah untuk mengatasi masalah perlumbaan motorsikal haram yang semakin berleluasa sekarang, lapor Malay Mail Online.

Tengku Adnan berkata kerajaan akan mempertimbangkan menutup jalan di Kuala Lumpur seminggu sekali untuk tujuan perlumbaan motosikal ini. “Kemungkinan dalam satu minggu, satu atau dua hari kita akan memberikan jalan tanpa kereta dan hanya untuk Mat Moto berlumba pada waktu malam,” ujar beliau kepada wartawan, dan menambah beliau lebih suka dengan panggilan Mat Moto berbanding Mat Rempit.

Menyedari ramai rakyat Malaysia berminat untuk berlumba dan menyertai perlumbaan haram yang lebih ekonomikal, beliau menjelaskan Putrajaya tidak mempromosikan perlumbaan haram tetapi cuba untuk mengekangnya dengan menyediakan kaedah alternatif.

Beliau berkata kerajaan sebelum ini pernah mengadakan perlumbaan di dalam litar tertutup tetapi respons orang awam terhadap perkara tersebut kurang mendapat sambutan, di mana ia menjadi sebab mengapa mereka kembali berlumba haram di jalan raya.

“Kami tidak mahu perlumbaan haram, tetapi kami mahu mereka berlumba di tempat yang telah ditentukan. Jika mereka mahu berlumba, tidak mengapa tetapi kami akan memberikan mereka tempat di mana kita boleh mengawal dengan halangan keselamatan dan lain-lain. Kami akan mengawal situasi kerana kami sedar ini merupakan hiburan buat mereka. Mereka tidak ada jalan lain untuk menghiburkan hati kerana faktor kos yang tinggi,” kata beliau.

Tengku Adnan berkata beliau akan merujuk kepada pihak yang berkaitan di dalam kerajaan dan keluar dengan program mengekang isu lumba haram. “Kami akan menyediakan tempat yang selamat dan mungkin kami akan mengadakan pesta, di mana kami akan menyediakan trak yang menjual makanan serta perkara lain yang akan membantu mereka. Ini tidak menggalakkan, tapi anda akan lihat, kami mahu tengok apa yang orang suka,” jelas beliau.

Apa pendapat anda dengan idea mengadakan perlumbaan di dalam bandar ini? adakah ia akan mengekang lumba haram atau sebaliknya? Kongsikan pendapat anda pada ruangan komen dibawah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required