Polestar bakal membina enjin empat-silinder, 2.0 liter berkuasa 450 hp lebih efisien pada masa akan datang

polestar-2_BM

Divisi perlumbaan dan prestasi tinggi Volvo – Polestar, mempertimbangkan penggunaan enjin empat silinder yang berkapasiti lebih kecil dan lebih efisien. Menurut AutoExpress, walaupun kapasitinya berkurang, Polestar akan memastikan enjin tersebut berkuasa lebih dari 450 hp.

Model Polestar sebelum ini seperti S60 dan V60 menggunakan enjin petrol T6 3.0 liter enam-silinder. Enjin tersebut menjana kuasa 345 hp dan tork 500 Nm. AutoExpress turut berkata mereka telah menguji prototaip Polestar berkuasa 450 hp pada 2014, dan percaya ia mampu dilakukan oleh jenama Sweden itu pada model berprestasi tingginya yang akan datang.

Enjin 2.0 liter empat-silinder terbaharu yang akan ditala sehingga 450 hp tersebut mungkin menggunakan enjin Drive-E terkini Volvo. “Ini merupakan salah satu cara untuk Volvo menunjukkan yang barisan enjinnya kini mempunyai potensi untuk berkembang,” kata Olle Fast, pengurus penjana kuasa Volvo.

polestar-1_BM

Dalam peringkat talaan tertinggi, enjin T6 E-Drive didalam Volvo XC90, S90, dan V90 menghasilkan kuasa 320 hp dan tork 400 Nm. Dalam varian enjin berkembar Hybrid T8, kuasa ditingkatkan lagi kepada 407 hp dan tork 640 Nm. Berdasarkan maklumat ini, ia merupakan sesuatu yang istimewa dari Polestar untuk mengekstrak kuasa 450 hp hanya dengan janaan petrol.

Seperti yang dilaporkan sebelum ini, Polestar mungkin menggunakan kuasa hibrid untuk modelnya yang akan datang. “Volvo merupakan pengeluar besar untuk plug-in hybrid. Kami banyak bekerja untuk teknologi ini supaya kami boleh pergi ke arah yang berlainan dari jenama lain,” kata pengurus produk Volvo Lars Lagstrom apabila beliau menimbulkan persoalan kepada umum berkenaan perkara ini pada Ogos lepas.

Tiada dakwaan selanjutnya yang dibuat oleh AutoExpress berkenaan model berprestasi tinggi Polestar seterusnya, selain dari ia akan keluar dengan model S60 dan V60 generasi selepas ini. Kami boleh mengatakan ia pasti ada versi Polestar untuk model XC90, S90 dan V90.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required