Cadangan menutup jalan di KL untuk membenarkan Mat Moto berlumba mendapat banyak tentangan

2015-mat-rempit-5-e1444095620332a_BM

Berikutan cadangan Tengku Adnan Tengku Mansor sebelum ini untuk menutup sebahagian jalan di Kuala Lumpur seminggu sekali untuk Mat Moto berlumba, nampaknya mendapat banyak bantahan dari pelbagai pihak tidak kira dari pihak kerajaan sendiri dan pembangkang, lapor The Star.

Menurut Ahli Parlimen Titiwangsa Datuk Johari Abdul Ghani, idea untuk membenarkan Mat Rempit berlumba diatas jalan raya Kuala Lumpur bukanlah idea yang praktikal. Jika mahu mendapatkan perhatian mereka, DBKL perlu menyewa litar lumba seperti di Sepang. “Saya tidak fikir syarikat insuran akan menginsurankan mereka,” tambah beliau.

Ketua Wilayah Persekutuan MCA Datuk Yew Teong Look pula dilaporkan berkata, sukan bermotor adalah sesuatu yang bahaya dan ia tidak boleh digalakkan. Tambah beliau DBKL perlu berfikir dulu sebelum membuat keputusan, keselamatan Mat Rempit dan orang awam perlu diambil kira.

Ahli Parlimen DAP Cheras Tan Kok Wai juga menentang cadangan ini demi keselamatan orang awam dan Mat Rempit. Jika cadangan ini diluluskan beliau berharap DBKL akan memastikan semua jalan dalam keadaan yang baik. Beliau juga berkata pengumuman dari Menteri Wilayah Persekutuan Tengku Adnan Tengku Mansor membuktikan beliau tidak membuat ulangkaji atau melihat dari sudut yang lebih luas. “Selain lubang, penutup longkang yang hilang turut mengundang bahaya juga. Adakah DBKL akan menaik taraf semua fasiliti jalan raya?” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Same L0rrr on Feb 24, 2016 at 3:04 pm

    Nak galakkan rakyat merempit ke bahlol? Makin hari cadangan makin merapu.. nak bg kemudahan kpd orang awam atau nak penuhi nafsu si perempit yang suka langgar undang2 jalan raya & menyusahkan orang awam?

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required