AWAS – Nama baharu bagi satukan AES dan Kejara

MEX-Highway-01

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai mengumumkan semalam, Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) dan sistem pemberian mata demerit Kejara kini lebih dikenali dengan nama baharu iaitu Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS).

Liow berkata dalam temubual bersama TV3 semalam, alasan untuk menggabungkan kedua-dua penguatkuasaan ini adalah bagi mengurangkan kadar kemalangan jalan raya secara menyeluruh. Dengan kamera AES yang boleh merakam pemandu yang memandu melebihi had laju, sistem Kejara pula akan dapat mengawasi kesalahan mereka menerusi penalti-penalti yang seterusnya.

“Sama ada anda membayar saman atau pun tidak, markah anda masih akan dipotong jika anda didapati telah membuat satu kesalahan lalu lintas,” uajr Liow. Beliau turut mendedahkan setiap pemandu akan bermula dengan 20 markah pada rekod mereka, dan jika ia makin berkurangan, kemungkinan besar lesen memandu mereka boleh dibatalkan.

Klik untuk besarkan info penalti Kejara

Tambahnya lagi, kedua-dua sistem ini telah lama terbukti berkesan dan dalam masa yang sama, tujuan ia dikuatkuasaka adalah untuk menyelamatkan nyawa dan bukannya semata-mata menghukum pemandu. “Satu kajian yang melibatkan 14 buah kamera AES yang dipasang di negara ini telah menunjukkan ia berkesan dalam mengurangkan jumlah kemalangan,” katanya.

Beliau turut berkata, AWAS juga mempunyai potensi untuk mengurangkan korupsi, dengan memberikan sistem ini kuasa lebih besar dan mengurangkan pembabitan interaksi manusia. Beliau juga menambah, masih terdapat beberapa isu yang perlu diperbincangkan bagi kementeriannya bersama pihak-pihak yang terlibat. Sebaik sahaja isu tersebut berakhir, satu cadangan akan diserahkan kepada Kabinet dijangkakan pada Mac ini. Beliau turut berkata, perkongsian pandangan orang ramai masih dibuka melalui laman web Kementerian Pengangkutan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required