SPYSHOT: Honda Civic Hatchback diuji di Eropah

Honda-Civic-X-3_BM

Ketika imej Civic Hatchback Prototaip yang dikatakan baru ‘bocor’ dan viral di internet, jurugambar pengintip kami di Eropah telah pun menangkap gambar Civic Hatchback yang sebenar. Ini merupakan kali pertama kereta ini disaksikan diatas jalan.

Walaupun hanya model standard, asas Civic generasi ke-10 ini sememangnya sebuah kereta dengan rekabentuk yang sangat sporty dan menarik. Dengan rekaan kemasan yang agak agresif, kemungkinan besar model yang sedang diuji ini merupakan varian Type-S. Pada bahagian hadapan, muka yang dilitupi penyamaran dan menampilkan lampu hadapan LED membayangkan ia seiras dengan varian sedan dan coupe, tetapi ditambah dengan splitter bawah yang menonjol.

Rekaan splitter tersebut turut diserasikan dengan rekaan skirt sisi. Tetapi, tiada lagi rekaan pembuka pintu yang terselindung pada pintu belakang seperti Civic hatch generasi ke-lapan dan ke-sembilan (juga seperti rekaan pembuka pintu belakang HR-V), sebaliknya hanya menampilkan pembuka jenis tarik konvensional seperti yang terdapat pada model sedan. Juga dapat dilihat kereta ini dipadankan dengan roda bercorak turbin bersaiz agak besar.

Honda-Civic-X-10_BM

Pada bahagian belakang, ia agak sama seperti imej awalan yang disiarkan sebelum ini, dengan lampu belakang berbentuk-C seperti model sebelum ini merentasi pintu tailgate dan cermin belakang yang dibahagikan. Terdapat juga spoiler belakang yang berasingan di posisi atas selain dari spoiler di bahagian tengah, serta sepasang tip ekzos berkembar terletak pada diffuser yang agresif dibawah bampar belakang.

Honda telah mengesahkan Civic ini akan mula dipasarkan di Eropah dengan enjin 1.0 liter VTEC Turbo (127 hp/200 Nm) dan enjin 1.5 liter VTEC Turbo (210 hp/260 Nm), manakala untuk Type-R enjin 2.0 liter VTEC Turbo (310 hp/400 Nm) masih digunakan. Enjin diesel 1.6 liter dan 2.2 liter i-DTEC dijangkakan akan turut ditawarkan. Seperti varian sedan di US, model ini turut dijangka akan dipadankan dengan kotak gear manual enam-kelajuan dan CVT automatik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required