Proton Iriz untuk pasaran eksport – termasuk versi pemanduan sebelah kiri kini dalam pembangunan

Proton_Iriz_001_BM

Dalam usaha untuk mengembangkan pasaran eksport mereka, Proton kini sedang membangunkan Iriz versi eksport, menyertai Preve, Exora dan Saga yang kini sudah pun dieksport ke beberapa negara seperti Australia, UK, dan yang terbaharu Chile.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Harith Abdullah, pembangunan Iriz untuk pasaran eksport kini sedang berjalan termasuk dalam versi pemanduan sebelah kiri (LHD).

Ketua Pegawai Teknikal Proton Abdul Rashid Musa, memberitahu paultan.org, agak logik untuk Proton memasarkan Iriz ke pasaran serantau seperti Indonesia dan Thailand, seterusnya ke Australia.

Proton_Iriz_ 002

Berita tentang rancangan mengeksport Iriz telah kedengaran dalam tempoh yang agak lama sebelum ini, sejak ia dilancarkan pada September 2014. Pada November 2014 juga Iriz disaksikan muncul di Thailand International Motor Expo dan ditampal dengan tanda ‘Akan Datang’ pada tingkap sisi, walau bagaimana pun tiada berita tentang pembangunannya untuk pasaran Thailand selepas itu.

Pada Disember 2104 pula, Iriz dikhabarkan akan sampai ke pasaran Australia pada pertengahan 2015 dan berkemungkinan akan membawa nama Satria di sana. Pada Oktober 2015 pula, Iriz dilaporkan sedang dalam proses kelulusan untuk pasaran Indonesia dengan lima varian termasuk 1.3 Premium CVT yang tidak terdapat di Malaysia.

Eksport ke pasaran Eropah pula hanya boleh dijangka selepas program pembangunan enjin baharu Proton selesai yang merangkumi enjin berteknologi pancitan terus tanpa pendesak turbo (GDI) dan dengan bantuan turbo (TGDI) yang akan masuk ke produksi pada hujung 2017. Enjin-enjin ini akan lebih kompetitif di pasaran Eropah berikutan penghasilan emisi yang lebih rendah dan menepati piawaian di sana termasuk piawaian Euro 6C bermula 2018.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required