Honda Civic Tourer Type-R dibina oleh pasukan Synchro Motorsport, wagon Type-R tunggal di dunia.

tourer-type-r-e1457317394207_BM

Pasukan Synchro Motorsport, pasukan yang membawa Civic Type-R bertanding dalam perlumbaan endurance di Eropah dan disokong sepenuhnya oleh Honda of UK Manufacturing telah membina sebuah Civic Tourer versi Type-R.

Wagon Type-R tersebut telah dibina sepenuhnya di kilang Honda yang terletak di Swindon, UK oleh kakitangan Synchro Motorsport dan juga kakitangan Honda sendiri yang terlibat dalam pembinaan Civic Type-R hatchback. Jadi, kereta ini bukanlah wagon yang diubahsuai, tetapi model yang dibina oleh pihak Honda sendiri. Tetapi, ia dibina hanya satu unit sahaja dan pihak Honda belum lagi bercadang untuk memproduksikan kereta ini.

Honda Civic Tourer Type-R ini menampilkan sepenuhnya muka dari Type-R hatchback yang merangkumi apron hadapan dengan liang kemasukan udara yang besar, ruang roda dan fender hadapan yang telah dikembangkan, liang fender,skirt sisi dan diffuser belakang yang besar serta empat tip ekzos. Bahagian dalaman Tourer Type-R ini turut disalin terus dari Type-R hatchback dimana tempat duduk bucket merah dapat disaksikan pada foto tersebut.

honda-tourer-type-r-e1457317435797_BM

Kesemua kelengkapan mekanikal dari Type-R hatchback turut disadur terus pada wagon ini dengan enjin 2.0 liter VTEC Turbo berkuasa 306 hp dan tork maksima 400 Nm disalurkan terus ke permukaan jalan menerusi kotak gear manual enam-kelajuan dengan LSD memacu roda hadapan. Tiada laporan prestasi rasmi dari Honda berkenaan wagon Type-R ini tetapi berdasarkan prestasi Type-R hatchback, ia mungkin boleh memecut dari sifar ke 100 km/j dalam masa kurang enam saat dan kelajuan maksima sekitar 270 km/j.

Potensi prestasi platform Civic Tourer ini sebenarnya telah diteroka seawal 2013 dimana pasukan Honda Yuasa Racing iaitu pasukan rasmi Honda UK, memilih platform tersebut untuk bertanding pada kejohanan Touring Car British (BTCC) pada tahun 2014. Ia menjadikan Civic Tourer platform wagon kedua yang bertanding dalam kejohanan tersebut selepas Volvo melakukannya pada tahun 1994 menerusi model Volvo 850 Estate. Projek tersebut merupakan projek eksperimentasi pasukan Honda Yuasa Racing setelah menjadi juara dengan Civic Hatchback pada tahun 2013. Civic Tourer meletakkan Honda Yuasa Racing di tempat ketiga dalam kategori pasukan pada BTCC musim 2014.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required