LaFerrari Spider bersedia untuk diperkenalkan?

Screen Shot 2016-03-07 at 4.29.34 PM

Agak lama juga perkhabaran Ferrari akan membikin LaFerrari Spider, supercar hibrid versi one-top ini. Baru-baru ini jurugambar automotif David Benoit telah memuat naik teaser mengenainya menerusi Facebook, seakan mengesahkan perkhabaran ini.

Malah foto yang dimuat naik turut menampilkan kotak perhiasan gentian karbon dengan logo Ferrari di hadapannya, bersama lakaran ilustrasi LaFerrari tanpa bumbung pada bahagian atasnya. Ia turut memberikan bukti bahawa model supercar tersebut julung kali bakal ditampilkan pada umum, walau pun tidak menyatakan bilakah masanya.

Kemungkinan besar, lokasi yang bakal dipilih untuk menampilkan supercar itu ialah di Paris Motor Show yang bakal berlangsung pada Oktober ini. Perincian mengenainya masih terkunci rapi, namun dijangkakan LaFerrari Spider ini mungkin akan berkongsi sedikit elemen yang sama dengan versi hardtop, termasuklah dikeluarkan secara edisi terhad (antara 150-200 unit sahaja) dan juga harganya.

FerrariLaFerrari_05-850x478

LaFerrari Spider mungkin akan dipadankan dengan penjana kuasa hibrid 6.3 liter V12 bersama sistem HY-KERS yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 950 hp dan tork 900 Nm. Kuasanya dihantar ke roda belakang menerusi transmisi klac-berkembar tujuh-kelajuan.

Berkenaan dengan bumbungnya, LeFerrari Spider sepatutnya menampilkan bumbung keras yang mudah untuk dibuka kerana ia menampilkan mekanisme yang mekanikal tetapi akan menambahkan lagi beratnya. Tetapi jika menampilkan bumbung yang lebih lembut pula, ia kurang sesuai jika supercar dipacu dalam kelajuan yang tinggi. Bumbung keras tidak mendatangkan masalah jika jentera ini dipacu sehingga 350 km/j.

GALLERY: LaFerrari di Ferrari World Abu Dhabi

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required