Ford Focus 1.5L EcoBoost sarat dengan teknologi bantuan pemanduan yang terkini dan efisien

C346 Focus FL Sedan MY-2

Pada hari pelancaran Ford Focus 1.5L Ecoboost baharu tempoh hari, pihak media diberi peluang untuk memandu uji kereta ini dalam sesi uji pandu dalam format pertandingan ala ‘Amazing Race’ sekitar Sunway Damansara, Bandar Sunway, Serdang sehingga ke Putrajaya. Penulis diberi peluang untuk memandu Focus EcoBoost ini dalam varian Titanium+ Sedan.

Apa yang ingin diketengahkan pada sesi pemanduan ringkas ini adalah penggunaan ciri-ciri elektronik terbaharu pada Focus ini iaitu sistem infotaimen SYNC2, sistem Active Park Assist (kedudukan sisi dan mengundur), dan sistem Active City Stop. Papan pemuka Focus baharu ini tampil lebih ringkas. Perubahan yang utama pada bahagian ini adalah unit infotainmen SYNC2 Ford yang membolehkan ia dikawal dengan hanya kawalan suara ringkas.

Kami dapat menguji sistem ini di mana sebuah telefon pintar dihubungkan pada sistem ini dan segala arahan pertandingan dihantar ke telefon tersebut dan ia dapat dibaca melalui skrin SYNC2 dan semuanya dikawal hanya dengan kawalan suara tanpa menyentuh skrin atau apa-apa butang. Skrin juga diletakkan pada posisi yang sesuai dan agak mudah dilihat pada kebanyakkan sudut. Penyambungan Bluetooth, AUX dan SD Card adalah didatangkan standard untuk memainkan media pilihan pemandu.

Selain itu, fungsi sistem Active Park Assist turut diuji, yang membolehkan kereta ini diparkir pada kedudukan sisi secara automatik (pemandu hanya perlu mengawal pedal pendikit, tombol gear dan pedal brek), fungsi sistem Active Park Assist untuk model baharu ini juga boleh digunakan pada parkir mengundur serta dipadankan dengan sistem Active City Stop.

Cara untuk menggunakan sistem Park Assist ini agak ringkas. Anda hanya perlu menekan suis Park Assist di sisi tombol gear, hidupkan isyarat membelok (sama ada kiri atau kanan bergantung posisi tempat parkir), pandu kereta dengan perlahan melalui ruang parkir sehingga sistem mengesan ruang tersebut, seterusnya kereta akan diparkir secara automatik dan arahan kawalan pada pedal dan tombol gear diberikan melalui skrin SYNC2. Sistem ini berfungsi dengan agak tepat dan juga cepat.

C346 Focus FL Sedan MY-9

Sistem Active City Stop pada Focus ini juga sangat efektif. Jika kereta dipandu ‘merayap’ di bawah 20km/j contohnya sedang mencari rumah untuk disewa, ia akan terhenti sendiri jika pemandu tidak menyedari ada halangan di hadapan contohnya kanak-kanak yang melintas atau kenderaan hadapan berhenti secara mengejut.

Boleh disimpulkan, dengan harga yang ditawarkan, prestasi Ford Focus 1.5L EcoBoost ini agak berbaloi secara keseluruhan. Ia bukan sahaja memberikan prestasi enjin yang mengujakan, ia juga dibekalkan dengan ciri-ciri yang tidak ada pada sedan atau hatchback sekelas dengannya seperti sistem Informasi Titik Buta (BLIS) dan juga ciri-ciri lain.

Kami akan mengulas lebih lanjut mengenai Focus baharu ini selepas diberi peluang memandu uji sepenuhnya.

GALERI: Ford Focus Mk3 facelift, Titanium+ sedan

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required