Honda NSX bakal berentap di Race to the Clouds 2016

nsx-pikes-peak-03-e1435291416990_BM

Honda bakal mempertaruhkan dua jentera NSX baharu mereka dalam perlumbaan tahunan Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC), lapor Autoblog. Kedua-dua buah kereta sport hibrid berteknologi tinggi tersebut bakal berlumba pada perlumbaan Race to the Clouds dalam dua kategori berbeza.

Kereta pertama akan mengambil bahagian dalam kategori Kelas Produksi Time Attack 2. Ini bermaksud jentera yang digunakan adalah hampir kepada kereta produksi menggunakan enjin 3.5 liter V6 turbo berkembar, serta tiga buah motor elektrik pacuan semua roda. Kereta ini diberi sedikit ubahsuai pada kelengkapan keselamatan seperti ‘roll cage‘ bagi membolehkan ia berlumba.

Kereta kedua dipertandingan didalam kategori Time Attack 1, yang membolehkan kereta ini diubahsuai secara ekstensif bukan sahaja pada bahagian janakuasa, ia juga melibatkan bahagian suspensi dan juga aerodinamik.

Kami telah memberikan perincian berkenaan jentera tersebut sebelum ini, dimana dua buah motor elektrik dibahagian hadapan dibuang, dan ditambah supercharger elektrik untuk mengekstrak kuasa tambahan pada enjin V6 3.5 liter tersebut, serta menjadikan NSX ini sebuah jentera pacuan roda belakang sepenuhnya.

Dilaporkan juga produksi NSX Type-R untuk masa hadapan juga bakal dipacu roda belakang sahaja seperti NSX ini dengan membuang kedua-dua unit motor elektrik yang memacu roda hadapan dalam usaha mengurangkan berat keseluruhannya. Kedua-dua buah NSX ini bakal dipandu oleh pasangan adik-beradik James dan Nick Robinson yang juga bertugas sebagai jurutera R&D Honda, dimana Nick sendiri menggalas jawatan sebagai ketua pembangunan dinamik NSX.

Honda juga turut menghantar sebuah CR-Z janaan elektrik sepenuhnya dalam kelas Electric Modified. CR-Z dengan empat motor elektrik tersebut dibina berdasarkan jentera CR-Z yang memenangi kelas Exhibition tahun lalu pada perlumbaan yang sama – dipandu pemandu Super GT Tetsuya Yamano. Selain itu, sebuah ATX Honda TRX1000 2015 turut bertanding dalam kategori Exhibition Powersport di tunggang oleh Keith Steidl.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required