Imej paten Honda Civic 2017 bayangan versi produksi

Honda-Civic-Hatchback-patent-1-e1458109816837

Di Geneva Motor Show 2016 lalu, Honda telah memperkenalkan Civic Hatchback prototaip, iaitu prebiu bagi model generasi akan datang Civic di pasaran Eropah dan Amerika Syarikat. Susulan itu, imej paten bagi model generasi ke-10 (dalam bentuk produksi) pula tersebar di Internet.

Honda juga telah mengumumkan Civic Hatchback serba baharu ini memiliki ukuran 4,600 mm panjang, 1,800 mm lebar dan 1,450 mm tinggi. Di mana ia 130 mm lebih panjang, 30 mm lebih lebar dan 20 mm lebih rendah berbanding Civic generasi kini iaitu siri-FK bagi Eropah. Walau bagaimana pun pembuat kereta ini tidak mendedahkan saiz jarak rodanya tetapi kemungkinan ia lebih kurang sama dengan versi sedan iaitu 2,700 mm.

Honda-Civic-Hatchback-patent-2-e1458109848265

Melalui imej paten ini, banyak mendedahkan rekaannya termasuklah profile kereta, bahagian belakang yang lebih maskular, elemen spoiler belakang, corong yang lebih besar dan lampu belakang berbentuk-C.

Walau bagaimana pun, ini bukanlah semakan secara terus dari kereta biasa. Sebaliknya, ia tampil dengan rekaan yang kurang agresif, termasuk padanan roda yang lebih kecil. Rekaan model di dalam imej paten ini juga menampakkan padanan lampu utama projektor, dan mungkin LED akan ditawarkan sebagai pilihan bagi model produksi.

Selain itu, lampu kabus hadapan kelihatan telah direka semula dan diposisikan, sementara paip ekzos (kemungkinan paip tunggal) disertakan, tidak seperti model konsep yang diletakkan dengan paip berkembar. Pada bahagian bumbungnya, kelihatan antera sirip jerung.

Malah rekaan ini juga lebih konsisten dengan spyshot Honda Civic Hatchback prototaip yang pernah dikesan ketika melakukan ujian. Sama seperti Civic Type berdasarkan Civic siri-FK, model baharu yang pasti hot ini dijangka akan diperkenalkan dengan Civic hatch generasi ke-10, jika benarlah spyshot yang sebelum ini dikesan memberikan sebarang petunjuk atau pun bayangan mengenai kehadiran model ini.

Honda telah mengesahkan Civic Hatcback generasi ke-10 ini dengan spesifikasi standard akan masuk ke pasaran Eropah pada awal 2017 dijana enjin petrol VTEC Turbo 1.0 liter (127 hp/200 Nm) dan enjin petrol VTEC Turbo 1.5 liter (201 hp/260 Nm). Seperti juga untuk pasaran Civic sedan di Amerika Syarikat, ia berkemungkinan akan dilengkapi sama ada dengan kotak gear CVT auto atau manual enam-kelajuan.



GALERI: Honda Civic Hatchback Prototaip

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required