Honda Civic baharu dijumpai di Indonesia sedang melakukan penggambaran iklan, Malaysia selepas ini?

Civic-Turbo-baru-2016-Indonesia-All-New_BM

Honda Civic generasi ke-10 dijumpai tanpa apa-apa penyamaran di Indonesia, lapor AutonetMagz. Kereta tersebut dijumpai di Jakarta tanpa nombor pendaftaran, tetapi digantikan dengan plat bertulis “All New Civic“. Ini mungkin petunjuk yang kereta tersebut sedang membuat penggambaran untuk iklan TV, dan bermaksud pelancarannya di sana akan berlangsung dalam masa yang terdekat, sebaik sahaja pelancarannya di Thailand minggu lalu.

Berdasarkan roda aloi dengan rekaan turbin dan kemasan berkilat yang dipadankan pada kereta tersebut, ia mungkin varian Turbo RS iaitu varian tertinggi dalam barisan Civic di Thailand, tetapi tanpa spoiler belakang untuk model yang dijual di Indonesia. Ini adalah selaras dengan laporan AutonetMagz sebelum ini, yang mendedahkan Civic dengan bantuan turbo digandingkan dengan transmisi CVT sedang mendapatkan kelulusan di Indonesia.

Persoalannnya tentulah, bila giliran Malaysia pula akan mendapat Civic Baharu ini? Selepas Indonesia, kita merupakan satu-satunya negara pemanduan sebelah kanan yang belum lagi menerima Civic ini selain Australia. Jadi kemungkinan besar Malaysia merupakan destinasi pendaratan Civic seterusnya, dan mungkin tidak lama lagi. Yang pasti, pelancaran Civic untuk pasaran Malaysia akan berlangsung sebaik sahaja produksinya diadaptasi untuk pemasangan tempatan (CKD) di kilang Honda Malaysia di Pegoh, Melaka.

Pelancaran Civic serba baharu ini sebenarnya telah diura-urakan oleh Honda Malaysia secara tidak langsung apabila mereka menyatakan akan melancarkan dua model CKD tahun ini. Salah-satu daripadanya merupakan model serba baharu, yang berkemungkinan besar adalah Civic, dan sebuah lagi model facelift, yang dijangkakan Accord.

Pilihan enjin kemungkinan besar adalah sama seperti di Thailand, termasuk enjin 1.8 liter i-VTEC berkuasa 141 hp/174 Nm dan juga enjin 1.5 liter VTEC Turbo berkuasa 173 hp/220 Nm, di mana kedua-dua enjin tadi dipadankan dengan kotak gear CVT dan tiada lagi transmisi automatik lima-kelajuan.

Pelbagai ciri baharu juga bakal ditawarkan, termasuk lampu hadapan LED-penuh, Suis Penghidup Enjin Bantuan Kawalan Jauh, Kunci Automatik, Sistem Paparan Audio Honda dengan skrin sesentuh tujuh-inci, hubungan Apple Carplay, enam beg udara dan Sistem Pantuan Garisan dan Titik Buta Honda.

GALERI: Honda Civic 2016 Spesifikasi Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required