Toyota Prius Prime plug-in hybrid 2017 didedahkan, memerlukan hanya 1.4 liter petrol untuk setiap 100 km

2017_Toyota_Prius_Prime_12_7DF62247FD502A2CAA87BDFD559ED7ED3BA65799_BM

Versi plug-in hybrid Toyota Prius 2016 – Toyota Prius Prime telah didedahkan oleh pihak Toyota. Ini merupakan varian plug-in hybrid pertama diperkenalkan dengan rekabentuk yang sangat berbeza dan jauh lebih baik daripada varian hibridnya yang biasa.

Prius Prime menampilkan rekaan semula sepenuhnya pada bahagian hadapan dan belakang. Lampu hadapan Prius standard yang berbentuk-boomerang telah digantikan dengan lampu hadapan konvensional beserta empat modul LED pada setiap unit. Menurut Toyota lampu tersebut “bersinar seperti berlian di waktu malam” apabila diaktifkan.

Rekaan gril hadapan yang menghubungkan kedua-dua belah lampu hadapan tersebut diinspirasikan dari gril hadapan Toyota Crown Athlete pasaran domestik Jepun, memberikan rupa paras yang lebih menonjol sebagai sebuah kereta luar biasa, walaupun gril sebenar berada pada posisi rendah yang sama. Lampu nyalaan siang LED dan lampu isyarat yang diletakkan menegak di sisi bampar menyamai rekaan kereta fuel-cell Mirai.

2017_Toyota_Prius_Prime_02_EFC6829C382FEC9F6311F30B97768D305D509CEF-e1458743121185_BM

Lampu belakang LED berbentuk-C dihubungkan kedua-dua belah dengan lampu bar melintang yang turut menempatkan lampu brek ketiga, dimana rekaan ini berbeza sekali dengan lampu belakang Prius biasa yang dilengkapi dengan lampu belakang menegak. Pada kedua-dua belah sisi bampar belakang pula, sepasang modul berbentuk segitiga dilengkapkan untuk menempatkan lampu isyarat, lampu undur dan reflektor cahaya, juga seiras dengan rekaan Mirai.

Pintu tailgate belakang dibina dengan material gentian karbon untuk mengurangkan berat keseluruhan, menjadikan ia merupakan kereta produksi pertama dilengkapi tailgate sedemikian. Keseluruhan badan kereta ini pula dibina dengan keluli tegangan tinggi manakala bonnet hadapan pula dibina dari aluminium. Seperti juga Prius standard, Prius Prime mempunyai pekali geseran yang sangat rendah iaitu hanya 0.24 Cd, yang dijangkakan bakal menjadi kereta produksi yang mencatat bacaan pekali geseran terendah. Selain dari bentuk badan, peralatan seperti penutup gril hadapan automatik dan cermin belakang berbentuk buih berkembar yang unik turut menyumbang untuk mendapatkan bacaan pekali geseran sedemikian.

Bahagian kabin turut menmpilkan perubahan yang besar termasuk paparan skrin sesentuh gaya Tesla Model-S yang besar bersaiz 11.6-inci. Toyota juga turut menyediakan aplikasi Prius Prime untuk telefon pintar bagi membolehkan pemilik memantau status caj, lokasi caj, kawalan penghawa dingin serta memuat naik markah pemanduan eco di media sosial bagi membandingkan markah mereka dengan markah pemilik Prius Prime yang lain.

2017_Toyota_Prius_Prime_18_21EC4F466007457060618765B64E5EBC693E7921_BM

Ciri-ciri Prius Prime yang lain termasuklah empat tempat duduk dilengkapi konsol tengah yang menempatkan pemegang cawan berkembar dibahagian hadapan dan belakang dan juga sistem penghawa dingin S-Flow automatik pertama dalam dunia yang dilengkapi pam pemanas dengan pancitan gas yang membolehkan suhu didalam kabin dikawal sepenuhnya oleh elektrik tanpa perlu menghidupkan enjin. Prime juga dilengkapi dengan sistem pengecaj solar dibahagian bumbung dihubungkan pada bateri khas, juga pertama seumpamanya didunia.

Prius Prime dijana enjin 1.8 liter kitaran Atkinson VVT-i digandingkan dengan dua motor elektrik. Prestasi gandingan unit kuasa tersebut belum lagi didedahkan, tetapi menurut laporan enjin tersebut bakal menjana 105 hp dan 147 Nm berbanding Prius biasa yang hanya menjana 97 hp dan 142 Nm. Motor elektrik pula mungkin akan menjana sejumlah 90 hp berbanding 71 hp pada Prius biasa.

Bateri lithium-ion 8.8 kWh juga mempunyai kapasiti berganda berbanding sebelum ini, membolehkan Prime mencapai kelajuan 135 kmj dengan jarak 50 km dalam mod elektrik sepenuhnya berbanding PHEV sebelum ini yang hanya mampu dipandu dalam jarak 23 km berdasarkan kitaran NEDC Eropah. Kereta ini hanya menghasilkan 32 gram karbon dioksida setiap kilometer. Penggunaan bahan api pula disasarkan hanya 1.4 liter setiap 100 km, dimana secara kasarnya dengan harga petrol sekarang, anda boleh memandu dari Kuala Lumpur ke Johor Bahru dengan isian petrol kurang dari RM10.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required