Pergolakan politik mungkin menambah pergelutan masalah Proton, lapor The Straits Times of Singapore

Mahathir-Najib

Pergolakan politik antara Tun Dr Mahathir Mohamed dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mungkin akan menjejaskan pembuat kereta nasional – Proton, dalam usaha mereka mendapatkan dana RM1.5 biliion segera dari kerajaan, lapor The Straits Times of Singapore.

Proton yang bergelut dengan kerugian lebih dari RM2.5 billion dalam masa empat tahun sebelum ini, dilaporkan memohon suntikan dana dari kerajaan persekutuan. Dana tersebut mungkin tidak akan diterima berikutan pergolakan potilik dan Proton merupakan projek yang dibangunkan oleh Tun Mahathir.

Tun Mahathir percaya Proton akan mempunyai masa depan dan dana kerajaan untuk menampung R&D enjin baharu akan menjadikan syarikat berkenaan bernafas semula, tetapi ramai termasuk pegawai kerajaan tidak yakin dengan agenda tersebut.

“Walaupun Proton menerima dana itu, ia tidak akan menyelesaikan masalah syarikat tersebut,” jelas konsultan kewangan yang biasa dengan Proton dan pentadbiran persekutuan memberitahu ST.

Press Conference with YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad and Dato' Abdul Harith Abdullah

Para pekerja bakal kehilangan pekerjaan, begitu juga dengan pembekal alat ganti yang bakal bergelut dengan masalah ekoran konflik yang dihadapi oleh Proton, menjadikan mereka mangsa pergolakan politik yang berlaku, tambah laporan tersebut.

“Mereka (pekerja) dan vendor akan ditanya untuk memilih sama ada Tun Mahathir atau kerajaan,” esekutif senior Proton yang namanya tidak mahu disiarkan memberitahu ST.

Proton mempunyai 10,000 orang pekerja serta jaringan vendor dan pembekal yang mempunyai 30,000 orang lagi pekerja. Walaupun ada rasa hormat yang besar kepada Tun Mahathir, “Ada perasaan yang semakin membesar merasakan beliau sekarang merupakan liabiliti,” tambah esekutif itu.

Kerajaan telah menggugurkan Tun Mahathir sebagai penasihat Petronas dua minggu lalu kerana pergolakan politik tersebut. Pentadbiran kerajaan tidak boleh memecat Tun Mahathir dari Proton kerana Proton sekarang dimiliki oleh DRB-Hicom.

proton-mahathir

Walau bagaimanapun, ketika Proton memerlukan sokongan dari kerajaan dan DRB-Hicom juga bergantung pada perniagaan dari kerajaan, kehadiran Tun M dalam organisasi tersebut mungkin mendatangkan lebih kesan negatif berbanding positif.

Proton telah memfailkan penyata kewangan terbaru mereka, tetapi analisa mendapati Proton kerugian hampir RM25 juta setiap bulan kerana bayaran bunga pada pinjaman dan beban kewangan yang semakin meningkat berikutan stok kereta yang tidak terjual semakin banyak.

Dianggarkan sebanyak 30,000 unit kereta yang tidak terjual, atau secara kasarnya inventori selama tiga bulan, berdasarkan jualan tahun lalu sebanyak 102,175 unit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Ah Beng on Mar 29, 2016 at 3:08 pm

    Close shop proton.. Perodua better.. Thailand no National Brand.. but can export more to the asean market..

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 3
  • Rugi wang rakyat buat apa? Tutup aja lah

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 2
 

Add a comment

required

required