Honda BR-V terima penarafan 5-bintang dari ASEAN NCAP dengan ESC, 72% pematuhan bagi COP

Screen Shot 2016-04-01 at 9.20.04 AM

Jika anda tertunggu-tunggu ketibaan Honda BR-V di Malaysia, ada satu perkembangan terkini mengenai model crossover ini berkaitan dengan keselamatan. Hari ini, ASEAN NCAP telah mengeluarkan keputusan ujian bagi BR-V, dan ia boleh dianggap sebagai berita gembira untuk pembeli prospektif.

Di mana BR-V dengan konfigurasi tujuh- dan lima-tempat duduk (bergantung pada pasaran), telah menerima penarafan lima-bintang, dengan memperoleh 14.79 mata dari 16 mata penuh bagi Perlindungan Penumpang Dewasa (AOP). Bagi Perlindungan Penumpang Kanak-kanak (COP) pula, BR-V berupaya mencakupi 72% pematuhan.

Walau bagaimana pun, bagi mencapai syarat-syarat yang ditetapkan oleh ASEAN NCAP, di mana Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC) dikehendaki bagi menerima penarafan, crossover terbabit hanya akan menerima dua penarafan sahaja bergantung pada varian yang ditentukan.

Bagi BR-V yang didatangkan tanpa ESC dan pengingatan tali pinggang keledar untuk penumpang hadapan, penarafan empat-bintang bagi AOP bakal diberikan (dengan jumlah markah masih 14.79). Manakala bagi varian tertinggi BR-V yang dilengkapi dengan teknologi itu pula menerima penarafan lima-bintang bagi AOP. Dua beg udara hadapan, Isofix dan tali penambat teratas (top tether) adalah standard untuk semua varian.

Screen Shot 2016-04-01 at 9.19.46 AM

Menurut ASEAN NCAP, BR-V menerima markah yang lebih tinggi berbanding model SUV lain yang diuji iaitu Subaru XV (14.31, lima-bintang), Mitsubishi Pajero Sport (12.08, empat-bintang), Toyota Rush (12.47, empat-bintang) dan Haval M4 (9.64, tiga-bintang).

Daripada model yang disenaraikan, hanya Rush dan M4 sahaja yang menerima keputusan lebih baik dari BR-V bagi kategori COP dengam pematuhan 82% dan 79%.

Honda BR-V bakal dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi. Tidak dinafikan ia memiliki banyak kelebihan termasuk varian spesifikasi tertinggi yang banyak menampilkan pilihan dengan elemen keselamatan. Cuma, apa yang menjadi persoalan, bila ia bakal dilancarkan dan bagaimana dengan harganya.

GALERI: Honda BR-V ketika dipandu uji di Jepun

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required