Setuju dengan cadangan Kementerian Pengangkutan untuk kurangkan kadar saman trafik – PDRM

PDRM-2

Pihak polis telah menyatakan sepenuhnya sokongan terhadap cadangan Kementerian Pengangkutan untuk mengurangkan kadar saman trafik dari RM300 ke RM150. Walau bagaimana pun, bagi kesalahan trafik yang serius, kadar samannya harus dikekalkan.

Menurut Ketua Trafik Pasukan, Jabatan Ketenteraman Awam Bukit Aman, Asisten Komisioner Mahamad Akhir Darus, “sebagai contoh jika ia melibatkan kesalahan trafik yang serius termasuk memandu melebihi had laju, melanggar lampu isyarat merah dan memotong barisan, kadar saman harus dikekalkan.”

Beliau menambah, pihak polis telah mengemukakan cadangan untuk mengurangkan kadar saman bagi kesalahan trafik ringan seperti kesalahan parkir sejak tahun 2011, di mana kadar yang ditetapkan ialah RM100, laporan The Star.

“Walau bagaiamana pun, kadar saman bagi kesalahan serius iaitu sebanyak RM300, terutamanya bagi yang menyebabkan kemalangan, harus dikekalkan,” ujarnya. Pesalah trafik perlu membayar saman mereka dalam tempoh kurang dari dua minggu dan jika melebihi had masa tersebut, jumlah saman akan dinaikkan.

SAC Mahamad Akhir juga mengatakan sokongannya untuk menyeragamkan kadar saman trafik polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Sebagai contoh, buat masa ini, menggunakan telefon bimbit sewaktu memandu/menunggang akan dikenakan saman sebanyak RM150 oleh polis, dan RM300 oleh JPJ.

Baru-baru ini, Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Ab Aziz Kaprawi berkata cadangan untuk mengurangkan kadar saman akan dibentangkan ke kabinet selain pindaan bagi Akta Pengangkutan Jalan 1987 dilaksanakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required