Tesla Model S tampil dengan imej dan elemen baharu

2016-Tesla-Model-S-facelift-2

Tesla telah pun memperkenalkan model baharu bagi Model S yang ditampilkan dengan imej yang lebih segar dan elemen baharu, termasuk pilihan tambahan bagi dalaman.

Melihat pada imej baharu yang ditampilkan, Model S ini menggunakan konsep rekaan baharu, menampilkan kekemasan hadapan yang disemak semula termasuk dengan adanya gril yang tidak tulen.

Walau bagaimana pun, rekaan bahagian hadapan telah menambah kadar efisien aerodinamik bagi Model S ini berbanding model sebelumnya. Elemen baharu yang ditampilkan pada paras rupanya termasuklah lampu utama LED adaptif baharu dengan lampu membelok dinamik LED dengan 14 tiga-posisi, chin spoiler hadapan, skirt sisi dan valensi belakang dengan warna yang sama dengan badan.

2016-Tesla-Model-S-facelift-3

Di bahagian dalamnya, Model S boleh ditempah dengan pilihan baharu. Ia menampilkan dua jenis kekemasan kayuan baharu iaitu Dark Ash dan Figured Ash, tempat duduk hadapan dengan pengaliran udara/haba panas, serta penapis udara HEPA. Ia boleh menyingkirkan sekurang-kurangnya 99.97% bahan-bahan pencemar udara dari dalam kabin. Malah ia juga didatangkan dengan “bioweapon defence mode,” seperti Model X.

Bagi pakej Premium Upgrade, ia turut menampilkan kulit upholstery Nappa, Alcantara headliner, pencahayaan ambien LED dan penapis udara HEPA. Manakala pakej Subzero Weather pula menambah tempat duduk belakang dengan haba panas dan roda stereng haba panas.

Elemen standard yang turut ditampilkan termasuklah sistem pemanduan semi-autonomi Autopilot, kemasukan tanpa kunci dan skrin sesentuh 17-inci bagi sistem hiburan, sistem navigasi, kamera undur, kawalan penghawa dingin dan lain-lain.

2016-Tesla-Model-S-facelift-6

Bagi prestasinya, varian asas Model S 70 memiliki motor elektrik yang dipasang pada gandar belakang (315 hp/440 Nm) dan ia mampu dipacu dari 0-100 km/j dalam masa 5.5 saat dan kelajuan maksimum 97 km/j. Manakala bagi Model S 70D pula mempunyai tambahan motor elektrik bagi membuatnya menjadi kenderaan pacuan semua-roda. Setiap motor mampu memberikan kuasa 259 hp tetapi output bagi keseluruhan sistem mencecah 328 hp dan 525 Nm. Ia mampu dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya 5.2 saat.

Bagi Model S 90D pula menggunakan penjana kuasa yang sama dengan Model S 70D, tetapi memiliki lebih output iaitu 417 hp dan 657 Nm, Pacuan dari 0-100 km/j hanya 4.2 saat.

Manakala varian tertinggi iaitu Model S P90D ditampilkan dengan pelarasan pacuan semua-roda, dengan motor elektrik belakang mampu menjana kuasa 503 hp. Ia juga ditampilkan dengan mod Ludicrous Speed dan apabila diaktifkan, output sistem ini mampu mencecah 532 hp dan 967 Nm, dan 0-100 km/j boleh dicapai dalam 2.8 saat. Bagi mod “ordinary” yang lebih luar biasa, kuasanya mencecah 463 hp dan kurang 0.3 saat (0-100 km/j) dari mod Ludicrous Speed.

GALERI: Tesla Model S 85 sedia ada di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required