Pemandu Uber dan GrabCar perlu dapatkan lesen PSV

uber-x-car_BM

Kementerian Pengangkutan menyatakan sebagai sebahagian langkah untuk mengawal selia servis perkongsian kenderaan atas talian seperti UBer dan GrabCar, pemandu yang terlibat untuk perkhidmatan tersebut akan diwajibkan untuk memiliki Lesen Vokasional Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV), lapor Sinar Harian.

“Kami akan mengkaji semula, dan akan mengenakan syarat hampir serupa kepada Uber dan Grab Car, sebagaimana syarat dikenakan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) terhadap teksi. Dalam masa sama ia akan memberikan persaingan sihat kepada teksi sedia ada, di samping Uber atau Grab Car ini akan dapat beroperasi mengikut peraturan ditetapkan SPAD,” ujar Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Aziz Kaprawi.

Abdul Aziz sebelum ini dilaporkan berkata kenderaan-kenderaan yang digunakan dalam perkhidmatan perkongsian kenderaan akan diwajibkan untuk membeli insuran komersial seperti teksi biasa, dan kemudian menjelaskan langkah tersebut hanya akan diimplementasikan kemudian setelah SPAD mendapatkan maklum balas dari orang awam.

Beliau turut mengulang semula kenyataan Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai awal bulan ini yang mengatakan kerajaan sedang mengkaji pelbagai isu berkenaan servis perkongsian kenderaan ini, termasuk keperluan untuk mendaftarkan setiap pemandu yang terlibat dalam servis tersebut.

Beberapa pihak yang mewakili pemandu teksi telah mendakwa SPAD kerana gagal bertindak terhadap Uber dan GrabCar kerana beroperasi secara haram, dan pertikaian ini telah membawa kepada pelbagai langkah yang dilakukan oleh pemandu teksi agar suara mereka kedengaran termasuk membuat protes jalanan sehingga menyebabkan beberapa jalan di Bandaraya Kuala Lumpur ditutup.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required