Data jualan kenderaan di Malaysia untuk Mac 2016

Malaysian-Car-Sales-Data-March-2016-01

Selepas 2015 berakhir dengan pelbagai promosi jualan hebat yang turut menyumbang rekod memberangsangkan dalam Jumlah Keseluruhan Industri (TIV) tahun lalu, namun dua bulan pertama bagi tahun 2016 menyaksikan industri jualan kenderaan agak meleset, sudah pasti didorong oleh faktor kelembapan ekonomi negara. Bukan itu sahaja, banyak jenama yang terpaksa menaikkan harga jualan disebabkan faktor pertukaran mata wang asing, antara penyebab jumlah jualan bagi dua bulan pertama 2016 tidak begitu memberansangkan.

Biar pun ia bermula agak perlahan, namun untuk Mac 2016, peningkatan jualan dilihat lebih positif dengan sejumlah 10,924 unit atau 29% berbanding Februari. Kenderaan penumpang berjaya terjual sebanyak 42,247 unit (meningkat sebanyak 9,121 unit) secara keseluruhan. Persatuan Automtof Malaysia (MAA) berkata, peningkatan ini didorong oleh masa bekerja yang lebih panjang pada bulan Mac di samping kebanyakan syarikat kenderaan bergegas menghantar kenderaan yang ditempah kepada para pelanggan sebelum tahun kewangan berakhir pada 31 Mac.

Namun rekod jualan bagi Mac untuk semua jenama menyusut sebanyak 28% atau 18,587 unit lebih rendah berbanding bulan yang sama pada tahun lalu. Dari Januari hingga Mac 2016, mencatatkan jualan sebanyak 22% atau 37,112 unit lebih rendah berbanding tempoh yang sama pada tahun lalu. Walau bagaimana pun, jumlah yang tinggi pada tahun lalu didorong oleh faktor pelanggan yang berpusu-pusu membeli kenderaan sebelum GST diimplementasikan.

2015_Perodua_Myvi_facelift_vs_Proton_Iriz_-001_BM

Menerusi carta di atas, kebanyakan jenama besar menyaksikan peningkatan jualan pada Mac, berbanding Februari, kecuali Proton dan Hyundai. Perodua masih menduduki carta di atas mendahului Honda, yang kini merupakan jenama bukan-nasional nombor satu. Honda telah merampas kedudukan Proton iaitu di tangga kedua pada Mac, tetapi jenama nasional itu mendahului rekod antara bulan Januari-Mac iaitu 19,225 unit berbanding Honda dengan 18,777 unit sahaja.

Agak mengejutkan apabila Nissan mendahului Toyota dan berada di kedudukan keempat dengan jumlah yang agar besar iaitu 10,773 unit dan Toyota hanya 10,216 unit. Mungkin Toyota akan bangkit semula selepas ini dengan pelancaran model baharu Hilux, Fortuner dan Innova tidak lama lagi.

Bagi jenama premium, sudah pasti Mercerdes-Benz mendahului rekod dan masih utuh di posisinya dengan pencapaian sebanyak 2,677 unit bagi Januari-Mac 2016, meninggalkan pencabar terdekatnya BMW dengan hanya 1,813 unit. Namun kedua-dua jenama mencatat jualan yang memberangsangkan pada suku pertama berbanding jenama Volkswagen (1,604) dan Hyundai (1,569). Manakala Kia (897) dan Peugeot (397) antara jenama besar yang mencatatkan jualan tidak melebihi 1,000 unit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required