Mazda MX-5 RF bakal mendarat di Malaysia

MX-5 RF coming soon

Posted by Mazda Malaysia on Wednesday, 27 April 2016

Laman facebook ‘Mazda Malaysia’ yang diselia oleh salah sebuah pengedar sah Mazda di Malaysia – Thrive Glory, mengumumkan Mazda MX-5 RF akan tiba ke pasaran tempatan pada masa akan datang.

Walaubagaimana pun agak sukar untuk dijangka bila MX-5 RF ini akan mendarat di Malaysia kerana perkataan ‘akan datang’ tersebut tidak membayangkan berapa lama lagi masa yang perlu ditunggu. Versi RF ini baru sahaja membuat kemunculan sulung di peringkat globalnya Mac lalu ketika berlangsungya New York International Auto Show (NYIAS) 2016, dan kebanyakkan pasaran utama dunia belum lagi menerima MX-5 ini. MX-5 varian soft-top sudahpun dilancarkan di Malaysia oleh pihak Bermaz, jadi kehadiran varian RF ini semestinya tidak akan berdepan dengan apa-apa masalah.

RF adalah akronim kepada’Retractable Fastback‘. Ia adalah rekaan pertama seumpamanya dan berbeza sedikit dari cabriolet atau convertible biasa. Jika bumbung kereta ini terpasang, bentuk keseluruhan MX-5 RF adalah hampir kepada bentuk Fastback (seperti Ford Mustang Fastback atau Toyota Celica Fastback generasi pertama) dan tidak seperti Roadster hardtop lain. Selepas bumbung dibuka dan dilipat kedalam pula, penampilan RF ini lebih kepada sebuah kereta sport ‘Targa Top‘ (seperti Toyota Supra Targa Top atau Porsche 911 Targa), dan tidak kelihatan seperti Roadster.

Bumbung kereta ini menampilkan panel sisi yang berbentuk curam sehingga kebahagian belakang. Jika dilihat dari profil sisi, garisan bahagian bumbung yang bermula dari tiang-A hingga kebahagian panel sisi belakang bergabung dengan garisan badan yang beralun bermula dari bahagian muncung hingga ke but belakang, menghasilkan bentuk badan yang begitu unik dan mirip kepada sebuah fastback.

Apabila bumbung MX-5 ini dilipat, panel sisi belakang masih kekal ditempatnya dan jika dilihat lagi dari profil sisi, ia kini kelihatan lebih mirip kepada sebuah Targa Top berbanding sebuah Roadster. Walaupun mekanisma antara varian RF dan varian soft-top standard agak berbeza, ruang but belakang adalah kekal dengan kapasiti 130 liter.

Mazda tidak mengumumkan apa-apa perubahan dari segi sistem dan komponen mekanikal. MX-5 RF masih lagi dikuasakan dengan pilihan enjin petrol SkyActiv-G sama ada dengan kapasiti 1.5 liter atau 2.0 liter. Enjin tersebut juga dipadankan dengan pilihan transmisi sama ada enam-kelajuan automatik atau enam-kelajuan manual. Walaubagaimana pun, setakat ini untuk MX-5 soft-top pasaran Malaysia hanya boleh didapati dengan kotak gear automatik.



GALERI: Mazda MX-5 2.0

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required