Lakaran Proton Saga 2016 dengan perincian terkini

Proton-Saga-Pow-Ying-Hern-e1461911953376_BM

Kami sering menerima gambar-gambar spyshot Proton Saga 2016 sedang diuji di jalan raya. Namun, agak sukar untuk mendapatkan gambaran paling jelas bagaimana rupa sebenar Saga baharu ini kerana setiap kali ‘kelibat’ kereta ini dijumpai, ia disalut dengan pelekat penyamaran pada keseluruhan badannya.

Oleh itu, Pow Ying Hern, pemenang Kategori Dua Pertandingan Rekaan Proton 2014 telah menghasilkan sebuah lakaran bayangan rupa bentuk sebenar Proton Saga dengan rekaan kontemporari berdasarkan model-model protaip yang dijumpai diuji tersebut.

Proton Saga 2016 lakaran Pow ini menampilkan gril hadapan dengan dua bar melintang, berbeza pada rekaan Saga sedia ada yang menampilkan gril rekaan sayap dengan elemen krom. Gril tersebut juga menempatkan logo Proton di bahagian tengahnya. Berdasarkan imej spyshot terkini yang kami siarkan sebelum ini, rekaan ini mungkin gambaran yang paling hampir.

Gril tersebut diapit dengan sepasang lampu hadapan baharu yang menggantikan lampu hadapan reflektor halogen pada Saga sedia ada. Lampu berkenaan menampilkan rekaan yang bersegi menonjolkan imej yang lebih premium. Pada bahagian bampar hadapan, ia dilengkapi dengan gril lebar dengan jaring mesh serta menempatkan bar nipis yang turut dipadankan dengan lampu kabus berbentuk bulat. Roda aloi yang sporty dan tayar berprofil rendah turut menyerlahkan lagi lakaran ini.

Saga baharu ini berkemungkinan dikuasakan dengan enjin 1.3 liter VVT yang sama seperti Iriz dan dipadankan dengan pilihan transmisi manual lima-kelajuan atau CVT automatik. Untuk peringkat seterusnya, Saga baharu ini mungkin juga akan dijana oleh enjin baharu 1.0 liter dan 1.2 liter Proton yang kini masih dalam peringkat pembangunan dan dijangka mula memasuki produksi pada penghujung 2017.

GALERI: Prototaip Proton Saga 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required