Toyota Mirai c – perancangan membangunkan FCV yang lebih kecil, murah untuk tahun 2019

2016-Toyota-Mirai-FCV-04

Toyota sedang merancang untuk memperkenalkan kenderaan bahan api sel hidrogen (FCV) Mirai yang lebih kecil dan murah sebelum Olimpik 2020, menurut Asahi Shimbun. Beliau turut berkata, Mirai baharu mungkin akan diperkenalkan seawal tahun 2019 dan akan ditawarkan sama seperti Prius C.

Syarikat terbabit turut berkata harga bagi FCV bakal ditawarkan dari 5.5 juta hingga enam juta yen (RM200k-RM219k) akan dilancarkan pada tahun tersebut. Sebagai perbandingan, kos bagi Mirai sedia ada lebih kurang 7.23 juta yen (RM264k). Apabila dilancarkan, Toyota mensasarkan jualan tahunan globalnya akan mencecah lebih 30,000 unit, dan terdapat perkhabaran mengatakan ia mungkin akan digelar Mirai C.

Sementara itu, komponen khas bagi Mirai sedia ada seperti tangki hidrogen dan penjana kuasa elektrik merupakan faktor utama mengapa harganya cukup tinggi. Malah Toyota dikatakan sedang mengkaji untuk menurunkan harganya dengan menyemak semula senarai komponen dan juga prosedur manual bagi produksi FCV.

Dengan keupayaan produksi Mirai, syarikat ini juga mahu menghasilkan lebih banyak pengeluaran dengan pengurangan kos. Malah Toyota merancang untuk meningkatkan produksi bagi FCV sebanyak 30,000 unit menjelang 2020, berbanding 2,000 unit yang direncanakan pada tahun 2016.

Dengan peraturan alam sekitar yang lebih ketat terutamanya di pasaran utama termasuk USA dan China, Toyota dikatakan mula memperhebatkan pengeluaran kenderaan sel bahan api hidrogen supaya dapat memposisikannya dalam barisan kenderaan mesra-alam.

Memandangkan Prius c begitu popular, adakah Mirai c ini akan mengikuti jejak langkahnya? Dan adakah anda akan memilihnya? Kongsikan pendapat anda di ruangan komen ini.

GALERI: Toyota Mirai FCV

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required