Inflator beg udara Takata SDI disahkan pecah dalam dua kemalangan pada April dan Mei – Honda Malaysia

honda-city-2003

Honda sahkan inflator beg udara Takata Single Stage (SDI) bahagian pemandu yang pecah dalam dua kemalangan pada April dan Mei berlaku di Malaysia. Kedua-dua kemalangan tersebut menyebabkan kematian tragik kepada pemandu. Tiada lagi sebab kematian rasmi dikeluarkan berhubung kedua-dua kes tersebut. Honda Malaysia menzahirkan rasa simpati mereka kepada pihak keluarga yang terlibat yang sedang mengharungi masa-masa yang sukar ini.

Kemalangan pertama dilaporkan pada 16 April berlaku di Sabah. Honda telah mengesahkan pemeriksaan yang dilakukan bersama Polis DiRaja Malaysia (PDRM) menemui inflator beg udara Takata SDI bahagian pemandu telah pecah dalam kemalangan yang melibatkan Honda City 2006. Kereta tersebut adalah tersenarai dalam panggilan semula oleh pihak Honda Malaysia yang diumumkan pada 21 Mei 2015, yang memerlukan unit inflator beg udara Takata SDI bahagian pemandu tersebut ditukar.

Kemalangan kedua pula berlaku pada 1 Mei 2016 di Kedah.Honda telah mengesahkan pemeriksaan yang dilakukan bersama PDRM menemui inflator beg udara Takata SDI bahagian pemandu telah pecah dalam kemalangan yang melibatkan Honda City 2003. Kereta tersebut adalah tersenarai dalam panggilan semula oleh pihak Honda Malaysia yang diumumkan pada 8 Disember 2014, yang memerlukan unit inflator beg udara Takata SDI bahagian pemandu tersebut ditukar.

Honda Malaysia kini sedang berhubung dengan wakil dari keluarga pemandu yang terlibat dalam usaha untuk menyelesaikan perkara-perkara yang sepatutnya. Honda Malaysia juga tidak akan menyiarakan apa-apa maklumat peribadi mereka yang terlibat sebagai menghormati keluarga mangsa.

Panggilan semula terhadap unit inflator beg udara Takata ini berlaku di peringkat global. Inflator tersebut dilaporkan pecah dahulu sebelum ia meletupkan beg udara atas beberapa faktor.

Bagi mereka yang mempunyai kenderaan Honda terutamanya yang telah lama tidak berhubung dengan Honda Malaysia, anda digalakkan untuk menyemak kenderaan anda sama ada terlibat atau tidak dengan panggilan semula yang diumumkan di laman web Honda Malaysia atau hubungi talian bebas tol 1-800-88-2020. Anda juga boleh kunjungi mana-mana pusat servis bertauliah Honda untuk menyemak status tersebut.

Screen Shot 2016-05-04 at 9.50.41 PM

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required