Program MyLesen 2016 sasar 170,000 belia miliki lesen B2 – rancang anjurkannya tiga kali setahun

malaysian-driving-license-001_PTBM

Program MyLesen bagi tahun ini mensasarkan lebih 170,000 belia khususnya pelajar sekolah di seluruh negara untuk memiliki lesen motosikal kelas B2 (kapasiti enjin di bawah 250 cc).

Menurut Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Seri Ismail Ahmad, sejak dilancarkan pada 14 September tahun lalu, sehingga kini, lebih 65,000 belia berjaya memiliki lesen berkenaan, laporan Bernama.

Katanya, “Kami menjangkakan permohonan untuk mendapatkan lesen menerusi program ini akan meningkat kerana bayaran yang dikenakan lebih murah berbanding kadar biasa.

“Malah dengan adanya program ini, ia dapat membantu mengurangkan jumlah penunggan motosikal tanpa lesen di negara ini, sekali gus mampu menurunkan kadar kemalangan kerana lebih peka mengenai undang-undang dan peraturan jalan raya.”

Memandangkan program ini mendapat sambutan yang menggalakkan, JPJ bercadang untuk melaksanakannya sebanyak tiga kali setahun mulai tahun hadapan.

“Kami akan menambah baik program ini dalam setiap fasa bagi memastikan ia terus relevan seterusnya menjadi platform pilihan masyarakat untuk mendapatkan lesen motosikal,” katanya.

Dalam masa yang sama, Ismail turut berkata program MyLesen akan diteruskan dalam usaha meningkatkan kesedaran masyarakat tentang pemanduan berhemah serta risiko menunggang motosikal tanpa lesen dan perlindungan insurans yang sah.

Program MyLesen dilaksanakan bersama-sama institusi serta akademi memandu yang mengambil bahagian, merupakan lanjutan komitmen kerajaan melalui JPJ berdasarkan konsep merakyatkan perkhidmatan awam.

Program dengan slogan ‘1 Rakyat 1 Lesen’ itu menyasarkan golongan belia yang belum memiliki lesen memandu sah dan terdiri daripada mereka berumur 16 tahun ke atas di bandar dan luar bandar.

Bayaran bagi mendapatkan lesen di bawah program berkenaan hanya RM299 berbanding kadar biasa iaitu dalam lingkungan RM350 dan ke atas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required