Pemandu atau penunggang tanpa lesen akan terus dihadapkan ke mahkamah, kenderaan turut disita

malaysian-driving-license-001_PTBM

Awas bagi yang semua pemandu dan penunggang tanpa lesen memandu yang sah. Anda mungkin akan ditahan oleh pihak polis, dan terus didakwa di mahkamah atas kesalahan memandu/menunggang tanpa lesen!

Pihak polis trafik tidak akan berkompromi dengan pemandu dan penunggang yang tiada lesen ini, tiada lagi sekadar memberikan saman kompaun seperti yang dipraktikkan sebelum ini, namun pesalah akan terus didakwa di mahkamah, laporan The Sun. Dilaporkan telah mula dikuatkuasakan sejak pertengahan bulan lepas, arahan terbaharu ini telah menyaksikan ribuan pemandu dan penunggang motosikal yang tidak berlesen telah didakwa di mahkamah.

Langkah ini diambil berikutan peningkatan kes memandu/menunggang tanpa lesen sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Di mana polis telah menahan lebih daripada 630,000 pemandu/penunggang yang tidak memiliki lesen yang sah pada tahun 2014 dan 2015. Malah ia juga dikatakan sebagai penyumbang utama peningkatan kemalangan jalan raya pada setiap tahun.

Mana-mana pemandu/penunggang yang didapati bersalah akan berhadapan dengan denda sehingga RM1,000 atau setahun penjara, atau kedua-duanya sekali, di bawah Seksyen 26 Akta Pengangkutan Jalan. Bahkan mereka juga boleh didakwa di bawah Seksyen 90 untuk kesalahan memandu tanpa pelindungan insurans, yang dikenakan denda sehingga RM2,000 atau tiga bulan penjara, atau kedua-duanya sekali.

Bercakap dengan akhbar berbahasa Ingeris itu, ketua polis trafik persekutuan SAC Mahamad Akhir Darus berkata penguatkuasaan ini disasarkan bagi mendidik mereka tentang bahayanya memandu/menunggang tanpa lesen yang sah. “Pemandu atau penunggang tanpa lesen ini tidak menjalani ujian atau latihan memandu secara formal. Maka mereka juga tidak tahu undang-undang trafik, tanda jalan atau pemanduan defensif,” ujarnya.

polis operasi PT

Sambungnya lagi, “Justeru, mereka bukan sahaja membahayakan pengguna jalan raya yang lain bahkan diri mereka sendiri. Penguatkuasaan ini bukanlah mahu membebankan mereka atau mengutip keuntungan. Tetapi mahu mendidik. Pasukan polis merupakan agensi penguatkuasaan dan bukannya untuk mengaut keuntungan.”

Akhir turut menambah pihak polis tidak akan lagi mengeluarkan saman kompaun bagi kesalahan memandu/menunggang tanpa lesen, sebaliknya akan terus menyita kenderaan pesalah dan mengeluarkan surat perintah mahkamah secara serta merta.

“Disebabkan mereka tidak mempunyai lesen, jadi adalah menyalahi undang-undang untuk membenarkan mereka terus menggunakan kenderaan tersebut. Jadi kami akan terus menyita kenderaan mereka. Bagi pemilik kenderaan terbabit, turut akan disaman sewaktu mereka mahu mengambil semula kenderaan itu. Saman berjumlah RM300 akan dikenakan bagi yang membenarkan pemandu/penunggang tanpa lesen memandu/menunggang kenderaan milik mereka.”

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar telah mengumumkan penguatkuasaan yang lebih ketat bakal diambil bagi kesalahan ini. Malah beliau turut berkata semua pengguna jalan raya harus mengambil serius akan perkara ini dan bertanggungjawab di jalan raya. “Banyak kemalangan jalan raya dan kematian adalah berpunca dari mereka yang tidak memiliki lesen,” ujarnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Hantu jepun on May 11, 2016 at 10:06 pm

    Sebab apa org kebanyakannya tidk ada lesen?! Kerana harga kursus lesen terlalu mahal diMALAYSIA. kenapa harga lesen tidak pernah dikurangkan oleh pihak tertentu?!!!

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 355 Thumb down 29
    • Azizi Zainal on Sep 11, 2016 at 2:21 pm

      KURANGKAN kos untuk mereka yang mengambil lesen memandu ! Mudahkan prosedur untuk mereka yang lembab membaca dan buta huruf untuk mengambil Peperiksaan Undang Undang Jalan Raya

      Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 133 Thumb down 6
      • Jason Lee on Sep 22, 2016 at 4:47 pm

        Program MyLesen diadakan di Institut Memandu sehingga hujung tahun 2016.RM299.00 sahaja.

        Like or Dislike: Thumb up 19 Thumb down 23
        • abe lesen on Oct 27, 2016 at 4:28 pm

          rasanya untuk had umur tertentu….bagi golongan M dan B40 harga lesen amat membebankan…

          Like or Dislike: Thumb up 32 Thumb down 1
        • achikali on Nov 06, 2016 at 4:55 pm

          rm299.00 untuk lesen motor sahaja itu pun kalau lulus ujian…

          Like or Dislike: Thumb up 16 Thumb down 1
    • Jason Lee on Sep 22, 2016 at 4:46 pm

      Program MyLesen diadakan di Institut Memandu sehingga hujung tahun 2016.RM299.00 sahaja.

      Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 16
      • hafiz on Oct 27, 2016 at 3:20 pm

        mmg ada mylesen, tapi masa. setiap kelas dan ujian telah ditetapkan masa dan tarikh. tidak flexible. lagi pun terdapat quata. setiawangsa, bila dah cukup 50 orang baru ada 1 kali pergi. kerja sekarang ada yang tidak flexible sperti saya .

        Like or Dislike: Thumb up 16 Thumb down 0
      • syahirah on Oct 27, 2016 at 3:25 pm

        institut memandu area mana?

        Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
        • rockerspencen on Oct 28, 2016 at 10:37 am

          senarai institut memendu yang menyertai program MYLESEN
          http://www.jpj.gov.my/documents/10157/4f5a86b0-3145-4cb6-b859-ff074a8fe2e3

          Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 2
      • rm299.00 untuk lesen motor sahaja itu pun kalau lulus ujian..

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • Pelajaryang on Apr 02, 2017 at 2:04 am

      sya ingin memberi sdikit pengakuan… sya mengambil lesen B2 pada 2016(RM300) kini sya dapat thu lesen B2(RM450)manakala lesen D (RM1500). sya seorang pelajar stpm di sebuah instusi berdekatan keluarga. mungkin selepas saya menamatkan pelajaran sya di stpm. sya akan menyambung pengajian di istitusi yang berjauhan dengan keluarga iaitu USM impian diri yang tak nampak dimata kalayak. sya mungkin akn memerlukan lesen D utk pergerakkan sya nnti. sya memohon agar pihak berwajib memahami isu ekonomi yang sedang melanda rakyat kini. sya juga tidak nafikan keluarga saya masih mampu memberi makan kepada sya. tetapi keperluan manusia hari ini tidak serupa dengan apa yang sya pelajari dalam subjek KHB semasa ting2. jadi secara ringkasnya, sya memohon agar potongan harga untuk pelajar diwujudkan ….sekian …

      Like or Dislike: Thumb up 25 Thumb down 0
  • Yang ni saya setuju 100% dikenakan tindakan sedemikian. Tiap hari saya lihat budak2 sekolah rendah bawak motorsikal sama ada kepunyaan bapa atau abang dengan selambanya dikawasan2 perumahan tanpa topi keledar pulak tu. Apatah lagi remaja mahupun yang dewasa memandu atau menunggang tanpa lesen. Memang merbahaya sebab ia boleh menyusahkan pihak yang lain. Sepatutnya ia telah dikuatkuasakan dari dulu lagi. Isu2 lesen terbang saya tak boleh komen sebab ia dibawah bidang kuasa JPJ.

    Like or Dislike: Thumb up 35 Thumb down 88
    • Azlie on May 12, 2016 at 8:08 pm

      Anak aku pergi sekolah TERPAKSA bawak motor bro..walaupon baru tingkatan 1. Nk naik van sekolah x mampu..nk hantar bole tp balik nanti xdan nk ambik.Sibuk cari rezeki..nk menampung hidup yg makin menghimpit. Kita kena pikir jugak bro..ibubapa pon dalam keadaan terpaksa..

      Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 150 Thumb down 22
      • Unta yg ditambat on May 13, 2016 at 10:02 pm

        kene tukar mentaliti bro..jgn slalu salahkn masa dan kewangan..rezeki Allah ttapkan..

        Like or Dislike: Thumb up 36 Thumb down 18
        • Hang Tuah on Sep 08, 2016 at 10:38 pm

          Kena tukar mentaliti bro, kau jalan kaki pon boleh mampus. Ajal tak pandang transport bro

          Like or Dislike: Thumb up 48 Thumb down 3
          • Saitama on Oct 27, 2016 at 10:25 am

            Bawa la basikal bro mcm negara japan. Sedang ka polis sana pun bawa basikal buat rondaan. Saya dulu pergi sekolah jalan kaki dan basikal. Jangan jadi bermalas

            Like or Dislike: Thumb up 15 Thumb down 11
        • unta yg bijak on May 17, 2022 at 12:02 pm

          tak mampu usaha minta bantuan, benda salah tak payah nak defend

          Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
      • Kene tukar mentaliti bro…. jodoh ajal maut dah ditentu tuhan….bukan pada lesen bro

        Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 75 Thumb down 6
        • Badui bertanya,“Apakah unta itu dibiarkan saja depan pintu seraya bertawakkal kepada Allah? Ataukah harus diikat dahulu supaya tidak hilang?” Beliau saw. menjawab: “Ikatlah dan bertawakkal (kepada Allah).” (HR Ibnu Hiban)
          Sekarang relate kan dengan isu ini

          Like or Dislike: Thumb up 9 Thumb down 3
      • FADZLI on Jun 27, 2016 at 2:30 pm

        sibuk cari rezeki anak biar mampos.

        Like or Dislike: Thumb up 17 Thumb down 18
      • Perantau on Sep 21, 2016 at 1:45 am

        Bro..bro..mematuhi undang2 lbh baik dri kluar masuk mahkamah bro..

        Like or Dislike: Thumb up 10 Thumb down 3
      • Tamparan sekarang on Oct 29, 2016 at 2:14 am

        Parents mcm nie la yg merosakkan anak dkmudian hari.. Tgok org dlu, anak pegi skolah jalan kaki, naik beskal.. Jgn jdikan alasan lerr…

        Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 2
      • Nhassan on Feb 12, 2018 at 12:47 pm

        Matlamat tidak menghalalkan cara bro. Kalau kena orang macamana? Kalau ada anak orang lain yang macam anak bro juga, terlanggar anak bro macamana? Harap kita rakyat yang celik patuhlah undang2. Untuk kebaikan bersama.

        Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
    • Kemapa undang2 menyalah kan pengguna sahaja bro..kenapa tak anbil tindakkan pada penjual sekali..sbap ramai penjual2 Sekarang ni menjual pads orang2 yang takda lesen..”tiada lesen pun boleh memohon” Cuba kalau tak da lesen tak boleh beli….baru lah orang nak ambil lesen dulu baru beli..

      Like or Dislike: Thumb up 15 Thumb down 2
  • #tiadaLesen on May 12, 2016 at 3:10 am

    boleh jamin ke org ada lesen bawk kreta dengn brhemah ?

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 167 Thumb down 7
    • Yang ada lesen pun jika cuai akan sebabkan kemalangan cuma bezanya apabila berlesen dan dilindungi insuran kiranya berlaku kemalangan x kiralah salah dia atau pemandu yang lain, kenderaannya dan kenderaan pihak lain akan dapat perlindungan insuran. Saya pernah kena dilanggar pelajar sekolah yang tiada lesen dan x dilindungi insuran, terpaksa saya keluarkan kos repair. Budak tersebut cedera dan orang susah katanya, saya x mintak gantirugi apa2 sebab kesian atas sebab kemanusiaan. Inilah masalahnya. Baru2 ni anak abang ipar saya terlibat kemalangan dan dia budak sekolah menengah dan tiada lesen x pakai helmet. Walaupun nampak 4 wheel drive tu salah (yang ada lesen), tapi bila nak claim insuran x dapat dan nasib baik polis x ambik tindakan. Anak sedara saya hampir maut sebab kepala terhentak tembok batu tepi jalan. Bapa beliau nak bawa ke mahkamah tapi pada saya tiada kes kerana anak beliau tiada lesen. Itu saja bukan saya nak cakap itu betul dan ini salah tapi keselamatan pihak2 di jalanraya perlu dilindungi dan bila ada lesen apa2 yg berlaku dpt perlindungan insuran.

      Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 75 Thumb down 6
      • achikali on Nov 06, 2016 at 5:19 pm

        roadtax untuk apa bro???kalau dorg ckap roadtax untuk cukai jln knpa prlu tol dn sbagainya???lesen kalau snang nak amik xpe…mcm lh org ada lesen xkemalangan mcm yg ada lesen xblh mati kna langgar…kebnyakan yg excident cuai memandu dan xikot undang2 kebanyakan nya yg ada lesen…tolong lh sdr…

        Like or Dislike: Thumb up 30 Thumb down 5
    • Adalesen on May 12, 2016 at 8:19 am

      Sekurang-kurang yang berlesen dilindungi insurance dari mati katak dan menyusahkan orang lain bagi yang tidak berlesen

      Like or Dislike: Thumb up 41 Thumb down 15
    • Ekal shirazi on Sep 12, 2016 at 2:57 am

      at least kami yang ade lesen ni dah ade kursus keselamatan jalan raya, dah pergi kelas dan kami tu undang2 jalan raya.. dari mereka yang tak de lesen ni? menyusah kan orang.. dah kene langgar mula lah nak salah kan org lain, padahal diri sendiri tu tak nak amek inisiatif utk maju ke depan.. aku pon dlu tak de lesen, tapi aku sedar sampai bila nak bawak kenderaan tanpa lesen? so better amek lah lesen tu walaupun mahal.. lagi pon skang kan boleh bayar ansur2 aku ni dulu masa amek lesen pon dlm dua tahun jugak baru siap.. so sekarang aku dah tak de rasa paranoid kalau ade roadblok ke apa..

      Like or Dislike: Thumb up 9 Thumb down 12
      • Haikal Soleman on May 07, 2019 at 12:51 pm

        Betul tu bro, macam mana sekali pun kita kena berfikir dan bertindak secara bijak. Biar lah kita labur berapa ratus wang ringgit untuk membuat lesen ( untuk belajar ilmu pemanduan yang selamat dan mengelakkan dari di saman )
        Dibandingkan kita terpaksa mengeluarkan duit untuk ribuan ringgit untuk membayar denda dan berpeluang untuk di penjara, bukan kah itu lebih besar kerugiannya.

        Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 2
    • Nhassan on Feb 12, 2018 at 12:50 pm

      SEKURANG-KURANGNYA DIA ADA LESEN! APA PUNYA STATEMENT BODOH LAH LU NI….

      Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 3
  • Org ada lesen pun memandu scara merbahaya.. lembab punya kerajaan…..yg mereka tahu. Menyusah kan rakyat jak. Ikut suka hati mereka….. …

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 102 Thumb down 18
  • smallman on May 12, 2016 at 9:18 am

    mmmmmmmmm ble ka kerajaan bg tngok statistik kemalangan dimalaysia ? brapa byk yg x berlesen ?…
    kbykan org yg berlesen la yg :
    1) x pandai guna signal
    2) jumping Q
    3) betelefon masa driving
    4) parking sembarangan
    5) laju
    6) x pkai safetybelt

    OLEH KERANA MEREKA ADA LESEN..

    MANAKALA………
    org yg x berlesen MESTI akan sedaya upaya utk memandu dengan sngt berhemahnya KERANA….
    1) x jumping q – tkut polis nampak
    2) x btelefon masa drivng – tkut polis nampak
    3) pakai safety belt – tkut polis nmpak
    dan bermacam2 lagi

    SO kalau mau ckp org x berlesen la pnyebab bsar kemalangan , i think its bullshit!

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 311 Thumb down 9
    • Azlie on May 12, 2016 at 8:02 pm

      Ini komen yg paling bagus..aku bagi 5 bintang

      Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 68 Thumb down 5
    • Ekal shirazi on Sep 12, 2016 at 3:06 am

      kelakarnye stament kaw? at least kami yang ade lesen ni ade insurans, kalau ko kene langgar pon ko tak boleh nak claim beb.. kalau masok court pon ko kalah.. so dari menyusah kan diri, baik amek lah lesen tu.. jgn la nak menyusahkan kami yang ade lesen ni, skang no kalau nak kata mahal? aku rasa kerajaan dah offer kot lesen 1 malaysia, korang je yang malas nak daftar.. banyak sangat alasan, lagi pon lesen boleh bayar ansur2, aku pon dlu tak de lesen.. tapi pasal aku pikir masa depan aku, buat apa ade kenderaan tapi tak de lesen kann..

      Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 36
      • Bakri on Nov 06, 2016 at 12:30 am

        Kena fikir balik pasal prosedur lesen…jika pengguna jalan raya yg dah ada saman nak pi buat lesen…mmg x boleh sebab itu yg dtetapkan..mana2 yg dah ada saman x boleh apply…kena setel saman…duit tu..nak setel terhimpit dengan ekonomi…nak xnak buat la kerja tanpa lesen…skang dah undang2 baru lak…masuk mahkamah…ape positifnya….nampak lebih kepada negatif…bukan semua org bernasib baik…kena ada penyesuaian undang2 semula…mungkin boleh apply melalui pemantauan mahkamah…bayaran yg mesra pengguna…kesian pada org yg xde lesen tapi terpksa kerana nak cari rezki halal..jangan berlagak dengan insuran…nyawa x terbayar dengan insuran…kebanyakkan pengguna yg berlesen pon x patuh undang2…fair la sikit…kalau yg ada lesen bagi lagi kaw2 punya hukuman jika melulu semasa pemanduan…barulah adil…jangan hukum berat pada yg x da lesen je….fikir2kan…

        Like or Dislike: Thumb up 23 Thumb down 0
      • chammy on Aug 06, 2017 at 9:48 pm

        Ekal shirazi jgn terlalu bongkak n angkuh bile bercakap..mgkin sekarang nasib awak baik..ade segalanya..mampu untuk buat lesen semua..tp awak fikir x bg org yg x mampu..terpakse cari rezeki berhempas pulas tuk cari duit untuk makan setiap hari..kalau gaji setiap hari yg die dpt cukup untuk beli makanan die anak beranak untuk hari 2..mcm mana die nk simpan duit untuk buat lesen..?mmg lesen boleh bayar ansur2..tp kalau die xdpt nk simpan duit sikit on..mcm mane die nk bayar ansur2..mgkin bg org mcm awak..rm1000 rm2000 tu sikit..tp awak fikir tak kalau org yg gaji kecil n nk sara keluarga..makanan..susu..pampers anak lg..bg diorg..rm50 pn dh cukup byk n mahal..walaupun awak rase bnde 2 celah gigi awak je..awk boleh ckp mcm2 sbb awak xde dlm situasi org2 yg susah..kalau awak duduk dlm keadaan diorg..mgkin awak akn faham kenape ramai yg xdpt nk buat lesen..bukan diorg sengaja..tp kewangan diorg yg x mengizinkan..so sy harap..setiap kali kalau awak nk bercakap..tlg cakap guna akal fikiran..bulan ikut sedap mulut..tlg fikir sensitiviti org lain..

        Like or Dislike: Thumb up 14 Thumb down 2
      • Anonymous on Dec 27, 2017 at 8:53 am

        Tak setuju. Ayah saya lawyer.. die penah tlg org susah yg takde lesen sbb eksiden. Org susah tu cuma perlu bayar utk denda takde lesen je. Kes tetap berjalan mcm biasa. Alhamdulilah, pemandu berlesen yg mabuk tu tetap didenda dan disaman.. and dptlah org susah ni pampasan tu.. so?

        Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0
      • Bapak Ak Bkn Lawyer on Oct 17, 2018 at 10:54 pm

        sape kate xde lesen xleh claim???wake up bro..bapak ko lawyer ye?ha tanye la bapak ko knp setiap wad kmlngan di setiap hospital ade runner lawyer tgu org xcident nk amik kes? klaw xleh claim xde la dieorg duduk mnyemak kat spital tu..ko ape tau??anak member ak umo baru 13 taun xcident moto lnggar kete org xde mslah ape pon?Yg PALING PENTING IALAH CUKAI JALAN & INSURAN..Lesen ade xde tu no sekian2..kalau ade lesen tp roadtax insuran xpired pon xgune..nak claim atas sape klaw ko yg salah?ha blh ke claim atas lesen ko tu?

        Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
    • Saitama on Oct 27, 2016 at 10:46 am

      Berapa kali kn langgar tidak license. Atleast ada lindungan insurans.

      Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
    • abe lesen on Oct 27, 2016 at 4:32 pm

      betul tu..org takder lesen takut lakukan kesalahan pasal nnti polis tahan minta lesen…yg bawak macam hauk ni selalunya yg ada lesen or lesen kopi-O beli…

      Like or Dislike: Thumb up 20 Thumb down 0
    • Hmmm btul tuhh.. Ajal maut di tgn Tuhan .. Lagi tgh buat slah .. Msty sdayeupaya sorok.. Takut kantoi .. Kdg tu bro² tu cover Muke na kena nampak cool jee.. Takut punye psal .. Skg pun na bayar duit ITU ini .. Gaji pun ta seberapa .. Even Ade dip @ degree ta ckup rasenye .. Dgn ekonomi Dan kewangan yg sgt² mmbimbangkan n tak stabil.. Msing² ada masalah sndri .. Jgn slahkan sesetengah pihakk jee .. Pkir dluhh bro ✌

      Like or Dislike: Thumb up 12 Thumb down 1
    • hantu raya on Nov 08, 2016 at 9:07 pm

      Dripde aq buad lsen smpai brtus-rtus lbih baik aq sdekah kn yg brtus-rtus tu kpde fakir miskin..mbzir duit je bgi pde krjaan..sbb ajl ngn maut smua dtgan ALLAH

      Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 0
  • Selipar jepun on May 12, 2016 at 9:41 am

    Bengap tul… Jadi kalau yg ada lesen keta xda lesen moto tu bawak moto kira x belajar undang la ye… Huahhaa
    Wei cuba koe tanya berapa ramai jpj bawak keta konpani xda leseb? Berapa ramai polis trafix bawak moto polis xda lesen? Helloo aku pernah nampaj lesen moto sementara semasa bertugas diorang… Haaa pergi dakwa dorang dulu… Ada lesen kah xda lesen kah kalau drive cam orang xda adab memang eksiden le namanya.
    Lagi satu kurang kanlah bayaran ambil lesen
    Motor pergi 400b2 bfull pg 600 keta pg 800 ke nie kebanyakan tempat bagi harga deposit keta.. And cash motor second hand… Fikir wahai menteri2 yg sibuk menyusahkan rakyak.. Daripada korang sibuk korek hidung baik korang sponsor rakyat ambil lesen dapat pahala lagi…

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 106 Thumb down 7
    • abe lesen on Oct 27, 2016 at 4:34 pm

      kalau kat metro driving school lg mahal..lesen kereta dekat2 RM2000!!

      Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • annuar on May 12, 2016 at 10:46 am

    L susah nak dpt, komputer berQuota..rela kena saman sama saja kena saman bayar gagal komputer pun bayar..

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 53 Thumb down 3
  • otai kaboi on May 12, 2016 at 2:19 pm

    kerajaan buat duit,rakyat yg susah..dh tahu ramai x de lesen,kurang kan lah bayaran utk dapatkan lesen memandu ..ni x ….makin hari main naik…nampak kejaan bisnes Gan rakyat..mcm Thailand ambil lesen baqu 50 ringgit..seumur hidup plak 2..mcm ni la kerajaan yg membantu rakyat…bkn mcm mlysia dah bila kena saman cas kod..haaa gantung pulak 2 tahun x boleh ambil lesen..jd sebagai rakyat Malaysia di manakah hak rakyat…dan keistimewaan rakyat negara Malaysia.tiada penyelesaian…

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 104 Thumb down 4
  • orang on May 12, 2016 at 2:41 pm

    Nasib rakyat ditindas2.. nak amik lesen dah sama 2 bulan gaji.. lesen kete auto sampai RM2100.. gila!!

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 71 Thumb down 1
  • Harga lesen mahal…most people would rather spend that money to buy food

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 71 Thumb down 2
  • Lesen pun mahai dh smpai cecah ribu laa klau nk ambik kereta motor..yg kerja kg pakat xboleh ambik la gamaknya..

    Like or Dislike: Thumb up 50 Thumb down 3
  • Khairil on May 12, 2016 at 9:06 pm

    Yang kata lesen mahal tu cuma sekadar memberi alasan. Berbagai cara dah dibuat supaya rakyat ambil lesen tapi kalau dah degil tu, sama je.

    Mereka yang tak pernah accident dgn orang tak berlesen boleh la sembang deras. Bila dah accident dengan orang tak berlesen, baru la nak salahkan penguatkuasaan la, insurance menipu la apa lagi la. Tak pasai orang yang berlesen pula yang nak kena tanggung segala kerugian…..

    Like or Dislike: Thumb up 14 Thumb down 40
    • Adizi on Sep 09, 2016 at 9:53 pm

      apa masaalahnya eksiden dgn org tak berlesen? kau eksiden sorng sorang pun insuran cover, ini kan pulak ngan org lain..pelik

      Like or Dislike: Thumb up 16 Thumb down 0
    • Azizi Zainal on Sep 11, 2016 at 2:24 pm

      Harga untuk mengambil lesen memandu terlalu mahal sekarang !

      Like or Dislike: Thumb up 14 Thumb down 0
  • #penghasut on May 12, 2016 at 9:23 pm

    Apalah nasib rakyat kepada pemimpin diktator

    Like or Dislike: Thumb up 15 Thumb down 2
  • unknown on May 12, 2016 at 11:07 pm

    pikir la sikit..otak kat mana..nak suruh org buat lesen..tpi yuran mahal nak mampus..pakai akal la sikit..memang mnteri ni bongok..patut la perut buncit..makan hasil rakyat..benggong..

    Like or Dislike: Thumb up 37 Thumb down 1
  • mati katak kita dlm Malaysia on May 13, 2016 at 12:43 am

    Yang mati di jalan bukan x ada lesan polis bro….yg ada lesan je mati….x ada lesan msk penjara satu tahun wow…..u x ada duit tekan org awam….pm pun sama.polis pun sama org awam mati katak…..undang2 Malaysia bulum npk kedai2 haram arak? Kedai game ini suma dlm Malaysia x ada hal SBB ada massuk….pasal lesan sampai kena penjara…

    Like or Dislike: Thumb up 23 Thumb down 3
  • Susah la sekarang otak otak orang atas ni….pas bila bila dia tak akan faham…macam waris dia orang tiada yang miskin…semua mampu….keputusan tak pernah kaji…dengan keadaan ekonomi sekarang dan tangungang hari ini

    Like or Dislike: Thumb up 11 Thumb down 1
  • Kenapa tidak kuatkuasakan kenakan kompaun kerana kesalahan tidak berlesen dan diwajipkan mengambil lesen dalam masa yang ditentukan oleh pihak berwajib. Rasanya ini baru boleh mengurangkan statistik tidak berlesen. Pendapat aku lah yang bengap ni!!!!!
    Daripada ko sumbat dalam penjara dan memanjang saman yang tak berkesudahan. Kurang ke statitik ko tu!!!!

    Like or Dislike: Thumb up 30 Thumb down 1
    • Walopalooza on Oct 27, 2016 at 5:43 am

      Nak mengepaw le kejenya…..mendidik apa mcm 2

      Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
    • Walopalooza on Oct 27, 2016 at 5:45 am

      Spttnya lesen buat 1 x seumur hidup xpayah nk renew2 lagi dah….2 baru jga kbajikan rakyat

      Like or Dislike: Thumb up 12 Thumb down 0
    • abe lesen on Oct 27, 2016 at 4:39 pm

      ni komen yg paling bernas compare dgn menteri pengangkutan atau ketua pengarah JPJ. sepatutnya denda pi amik lesen dlm masa 2 bulan atau sebulan bkn telan duit rakyat.

      Like or Dislike: Thumb up 7 Thumb down 0
  • mustafa on May 13, 2016 at 5:20 pm

    Kenapa berlakunya rompakan samun ragut letup misin ATM sebab RM bila x cukup nk menampung berlaku lah jenayah seperti yg d sebutkan tadi kedai mesin kuda banyak mesin gam bnyk mesin judi pn bnyk ini semua jika x dicegah akn menyumbang pada kes jenayah jngn nmpk hnya lesen memandu saja yg menyumbang pada masalah negara kerajaan perlu fikir kan untuk kebaikan dan kemudahan rakyat bukan menekan rakyat

    Like or Dislike: Thumb up 13 Thumb down 2
  • Pencetus ummah on May 13, 2016 at 6:04 pm

    Turunkan harga ujian memandu. Mungkin kerana harga tinggi ada yg anak2 muda tak mampu kerna gaji kecil. Jangan rumit2kan keadaan. Prihatin lah masaalah mereka. Kenapa jadi begitu.
    Kalau harga murah untuk mengambil lesen. Akan ramai org akan ada lesen memandu. Yg kena tangkap jangan tetus saman. Bagi surat suruh ambil lesen.kalau tak buat juga baru lah masuk mahkamah.

    Lebih baik duit saman suruh pesalah ambil lesen memandu. Perihatin lah kerajaan kita.

    Like or Dislike: Thumb up 30 Thumb down 2
  • eddie on May 13, 2016 at 9:17 pm

    Nk ambil lesen mahal skrg..lepqs tu plak saman blacklist dan nk ambil lesen x bol3h dah kena settle dulu yg mana ada saman..bkn ke menyusahkan rakyat bagibygvtidak berkwmampuan…hanyabuntuk dpt sekeping plastik..harga beribu ribu..tahunan kena renew lagi..semua berkisar pada duit..rakyat pun nk jgk guna duit untuk survive..xkan keje sebulan nk bagi kat kerajaan semua.t.imbangrasa la kerjaan pun..bkn rakyat x nak buat dah kos tinggi x mampu jgk

    Like or Dislike: Thumb up 20 Thumb down 1
  • Aha, ni la peluang kerajaan nak buat duit. Tinggi jumlah denda tu rm1000. Nak ambil kenderaan yg disita pulak bayar lagi rm300. Kerajaan dah miskin macam ni la, otak ligat la cari jalan nak denda rakyat.

    Like or Dislike: Thumb up 17 Thumb down 2
  • Dah bayar belajar undang-undang motosikal dan dapat lesen L mitosikal, kena la bayar lagi untuk belajar untuk motokar sedangkan undang-undangnya sama. Sebab apa buat dua kali ujian undang-undang, tak lain tak bukan sebab nak cekik duit rakyat yang marhain ni.

    Like or Dislike: Thumb up 15 Thumb down 3
  • Ini mesti kerja DAJJAL!

    Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 1
  • Ini mesti kerja dajjal

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 1
  • Hizammatt on May 14, 2016 at 4:50 pm

    Bijak bijak inilah negaraku malaysia

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 1
  • Ir tina on May 27, 2016 at 5:44 am

    Good decision to reduce road accident…

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 2
  • Kemon bro on Aug 31, 2016 at 6:12 am

    Aik?? Pasal xda lesen pun bole tuding jari pada sana sini? Pakcik keje guard pun bole ikhtiar ambik lesen .. inikan pulak org keje opis ada aircond .. hendak seribu daya ..tak nak seribu alasan… coiiiiii

    Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 13
  • $$$$$$$$$$ on Sep 07, 2016 at 4:07 pm

    Satu taktik utk korek duit rakyat

    Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 0
  • Lesen on Sep 09, 2016 at 1:30 pm

    Disini saya tertarik dgn persoalan tiada lesen??Kenapa tiada lesen?
    1.umur tidak cukup’..??
    Ketika ini dlm proses pembelajaran pengendalian kenderaan….itu sebab remaja bawa umur tiada berlesen.
    2.Kos memohon lesen.(tak kira la apa kelas) terlalu membebankan.
    Persoalannya?? Kenapa mahal sgt??
    Dan kos ini meningkat dari masa ke semasa kerana apa?? Adakah kerana kos adminstration atau penggunaan bahan api dan kos sewa kenderaan ketika latihan.
    Dan ini perlu di perhalusi dan diberi penerangan kepada pemohon serta rakyat.
    Sekiranya meningkatnya kos disebabkan urusan adminstration..huhhh penat sangat kah nak tekan button komputer ketika fill up the documentation.??
    Oleh itu ramai lah.tak berlesen kerana proses birokrasi begini.
    Saya juga tertarik sekarang ini…ditempat saya…terdapat bangsa hijrah dari luar dah boleh bawa motosikal keliling kawasan menyediakan khidmat potong rumput contohnya…adakah mereka juga berlesen???
    Fikirkan lah sampai bila kitaa nak baw kenderaan tanpa lesen kerana beberapa faktor ni.

    Like or Dislike: Thumb up 7 Thumb down 1
    • abe lesen on Oct 27, 2016 at 4:41 pm

      mahal sejak di swastakan..kalo zaman dulu rm350 ke 650 sahaja…better gomen take over balik pasal amik lesen ni

      Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
    • Pasola on Oct 27, 2016 at 7:58 pm

      Adk sy ambk lesen keta RM1800 tp xde lak timbul psl lesen hrga mahal.. Adk sy kje kilang je, gji bwh 2000.. Skrg blh byr scara ansuran.. Ble hti inginkan sesuatu, kne la usaha lebih, jgn mengharapkan bantuan orang je.. Berdiri atas kaki sndiri.. Abg ipar sy dh byk kali gagal ujian brkomputer, tp skrg msih lg ambk ujian tu.. Xde lak timbul mslh pada dia utk ulang ujian tu.. Jgn trlalu mengharap bantuan org semata2.. Dri sndri tu yg kne usaha lbh.. Yg mne ckp kt thailand tu bt lesen skli seumur hidup n x prlu nk renew, sila angkat kaki tgglkn malaysia n tggl lah kt thailand sbb warga thailand yg tggl kt malaysia pon ad lesen memandu malaysia n akn renew ble dh tamat tempoh..

      Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 4
  • pemuda berlesen on Sep 10, 2016 at 1:05 am

    nie bkn msalah ade lesen ke xde lesen..
    nie punce harga nak buat lesen same mcam beli lembu seko..
    bodo pnye krajaan..lu suruh orang buat lesen..tapi lu jual mahal..lu ingt orang mampu ke?orang nak buat lesen kene kerja..nak kerja kene ade transport..bile da beli moto kene saman..nak buat lesen kene setel saman dulu..so xmampu..kumpul saman lagi..smpai umo 30 saman da jadi 30juta stgh..then lu surun orang buat lesen..lu bodo ke ape?bebel..otak letak kat spander..

    Like or Dislike: Thumb up 9 Thumb down 0
  • Azizul@rocketmail on Sep 11, 2016 at 8:00 am

    sy sebagai rakyat dan bersama2 rakyat yang lain satu suara. agar pihak yg berkenaan mengambil serius la dato datin cik puan berkenaan lasen memandu ni kurang kan harga lasen kami bukan ada duit nak bayar mahal2 ni….adeh ckp banyak pun tak guna ni..buat2 muhasabah la kerajaan untuk apa kejar dunia sementara ni…..ok bye

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  • Ayamas on Sep 11, 2016 at 10:12 am

    Chicken chop

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Ayamas on Sep 11, 2016 at 10:18 am

    Satu jer nak cakap orang zaman sekarang manja-manja tak boleh bersusah, zaman aku dulu ambil lesen dulu baru dapat beli motor, zaman sekarang motor dulu baru lesen, dan lagi satu budak sekolah bawa motor xder lesen perangai macam setan dah lah xder insurance menyusahkan aku dua kali xcident dgn org x berlesen nie, beli motor mahal x pula bising, lesen bising x mampu bagai, senang cerita basikal x perlu lesen

    Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 1
    • Unknown on Sep 17, 2016 at 3:06 am

      Dlu lesen murah..sbb tu ade lesen baru ade moto..skang ni lesen pon mcm harga cash moto second..dan kau kne ingt..dlu zaman susah pon..taraf hidup rendah..bleh la kau ckp mcm tu..bgi student mne ade income..so, nk pkai ape bayar duit lesen..

      Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 1
  • muhlez on Sep 11, 2016 at 11:46 am

    KECELAKAAN TERJADI BUKAN KARENA ADA LESEN ATAU TIDAK. TAPI KARENA TAKDIR.

    Like or Dislike: Thumb up 10 Thumb down 1
  • Hamba Allah on Sep 11, 2016 at 1:07 pm

    Kenapa malaysia kena kan harga nak buat lesen mahal sgt?? Cuba bayangkan org yg x bkemampuan nak ambik lesen….tu kalau fail jwab soalan kena dtg skali lagi and bayar rm50 utk jwab soalan balik itu zaman 5 tahun sudah x tau la pulak tahun skrang ni berapa harga hurmmmm…..pastu aku tgok org yg ada lesen pun bawa kete lebih mcm pelesit…..yg x ada lesen ada lesen sama jerr…mintk sgt2 pihak bwajib tlg la kurang kan harga nak ambik lesen tu pastu nak tnya satu soalan yea…..memang masa nak ambik test dgn jpj tu memang org yg dduk sbelah tu kena ke muke sombong pastu nak tunjuk act kalau x hormat diaorg, diaorg x luluskan kita coz kena ikut mood diaorg and kita kena pndai kipas diaorg bru dpt lulus??? Erghhh WTF!! KEJE ORG YG DOK SBELAH PEMANDU TU KENA TGOK CARA DIA BAWA KERETA DAN CARA DIA UTAMANKAN KESELAMATAN SEMASA KERETA DIPANDU BUKAN NYA AMBIK NILAI KALAU PEMANDU TU X AMBIK HATI KO KE TIDAK…..MENGADA2 PULAK KORANG2 NIEE

    Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 3
  • Ampal om on Sep 12, 2016 at 1:12 pm

    Tindakan mereka saya kurang setuju!
    Cadangan saya jpj harus membuat kempen untuk mendapat lesen dengan harga yang murah, dengan itu mereka memberi tempoh masa untuk mendapat lesen contohnya selama 3 tahun, dan selepas itu mereka boleh tukarkan hukuman ke mahkamah!

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 1
  • Jebat on Sep 13, 2016 at 11:45 pm

    Ada lesen ker xda lesen ker,kalau dh tertulis time azali kmatian dsebbkn kemalangan jalanraya,xkn nk mlawan takdir plak…undang2 tetap kena ikut..cuma kalau boleh,sy minta pihak berwajib bincang dan kaji semula akta jalanraya..kurangkn sedikit denda kepada pesalah2 trafik utk mjelaskn saman2 yg lampau,selaraskn yuran mgambil lesen…kdg2 masyarakat bkn xnk amk lesen,cuma mungkin kurang bkemampuan..

    Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0
  • xxppp on Sep 14, 2016 at 11:51 pm

    Insyallah akan ada seribu jalan keluar kalau ikut panduan,Cuba buka mata,minda dan fikir dan buat keputusan dengan ilmu.Dalam filem dan dunia sebenar sangat berbeza kerana ilmu pengarahnya.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Anonymous on Sep 20, 2016 at 7:43 pm

    Hari kene saman x de lesen kereta… haahh tak disita pun.. dia Polis je bukan menteri nak laksanakn undang undang.. di parliament pun x dibincangkn. Aduhhh

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Yang ada lesen pun sama. Bawak kereta mcm jalan tu dia sorang ja pandu..n kalau dah nak saman2 mcm ni..mohon kerajaan buat subsidi ke apa ke tuk kurangkan kos ambil lesen terutamanya kat sabah dan sarawak. Jangan tahu nak tinggikan saman tapi tak mudahkan pengurusan orang lain. Rasanya 90% org yg memandu tanpa lesen tu akan buat lesen bila harga tu dah dikurangkan. Mohon fikirkan balik perkara ini

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • emm.. kebanyakan semua orang komen bab kelebihan bila ada LESEN memandu, tidak salah. cuma minta pihak Kerajaan kurangkan bayaran untuk memperolehi lesen memandu, mahal.. bagi yang berkemampuan mungkin boleh komen itu & ini, tetapi bagi kami yang kurang berkemampuan tuk bayar semua kos bukan mudah seperti dijangkakan. cuba cari cara yang lebih berkesan untuk memastikan rakyat berpendapatan susah seperti saya ini untuk lebih mudah mendapatkan lesen memandu dengan kos bayaran lebih rendah.. jika sudah dilaksanakan kos perbelanjaan mendapatkan lesen memandu, kenapa tidak dihebohkan kepada rakyat melalui siaran Tv atau Radio.. jika belum ada sila fikirkan cara yang terbaik bagi memudahkan saya/kami/rakyat yang berpendapatan rendah ini lebih mudah untuk memiliki lesen memandu motorkar atau motorsikal.. BANTU KAMI wahai KERAJAAN MALAYSIA..

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Zenny on Oct 25, 2016 at 12:06 pm

    Sye tgk skang ni.. walaupun ade roadblock… tp pemandu wanita yg x berlesen tetap lepas.. sbb ape.. 1 die wanita n 2 die bwk anak.. bkn nak ckp ape.. sye penah kene langgar ngan org mcmni.. tny dr mane.. die ckap dr …… n die mntk tlg jgn report sbb x de lesen …mase ikot die blik tuk jmpe husben die..coz nak mntk ganti rugi la konon.. tempuh roadblock tp lepas je.. so nak ckp ape kan…harap pasni polis yg buat block tu.. jujur la cket..

    Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 1
  • Cm mne nak buat lesen kereta sdgkn lesen kreta mahal…

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  • Saya y nk renew lesen! on Oct 26, 2016 at 8:49 pm

    Eyyy… Hello En. JPJ… Saya ni sebagai rakyat Malaysia y bertanggungjawab dah berapa kali pergi UTC Keramat utk renew lesen. TAPI asal pegi je tutup dengan alasan “Sistem Offline”. Ketahian apakah ini!??

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  • Rockers on Oct 27, 2016 at 2:13 am

    Lesen mahal lh lg2 dgn bajet 2017 akn dtg ni …

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Walopalooza on Oct 27, 2016 at 5:34 am

    Sita kenderaan kalau mahu tuntut saman lagi ye….2 bukan mendidik 2 mentekedarah duit namanya….puiih

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • pembela on Oct 27, 2016 at 6:01 am

    Kerajaan cekik darah,harga mahal,orang buta warna tak diberi lasen,apa kejadahnya JPJ,

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 2
  • Perkara utama yang perlu diberi perhatian ialah penguatkuasaan undang2 ke atas peniaga yang menjual kenderaan kepada umum tanpa memerlukan lesen memandu. Kebanyakan penjual kereta/motor sekarang boleh menjual kepada sesiapa walaupun tanpa memiliki lesen memandu. Perkara tersebut perlu dibetulkan dahulu. Selebihnya kawalan ibu bapa ke atas anak2 dan disiplin diri sendiri. Terima kasih

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • nurlisa on Oct 27, 2016 at 11:22 am

    Mcm mna org nk ada lesen klau hrga lesen sme cm hrga emas.dh tu blja smp berjam jam lmanya buat ini itu..dlu zaman sy bljr bka tayar je xpnh lg tgk yg ada lesen mmndu sesukasuki d ats jln..skng yg ada lesen mmndu yg pling rmai p lnggr org yg xde lesen sll ny akn brhti2 sbb depa tau xdak lesen..nk org berlesen bgai tp hrga lesen mhl trnkn hrga lesen tu dlu tgk rmai la org dtg mek lesen..n kurngkn ceramah n prktikal berjam jam tu amat amat ya amat mmbosakn n buang msa org yg bkrja..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • FauziZainoh on Oct 27, 2016 at 12:57 pm

    Saya ada lesen kelas D dan E dan berpengalaman memandu selama 17 tahun serta sekali sahaja terbabit dlm kemalangan kecil jalan raya… adakah wajar dikatakan saya ‘x tahu undang2 jalanraya’ hanya kerana saya menunggang motosikal tanpa lesen kelas B atau B2?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • tertekan on Oct 27, 2016 at 2:54 pm

    waaah,byk masyukkk la…duit makin berganda2 tp rakyat makin ditindas…tak masuk akal langsung..kursus nk amik lesen sikit punya mahal…nak amik test P payah…apetah lagi lesen L…permudahan urusan rakyat malaysia utk amik lesen,bru lah betol…

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Doralogg on Oct 27, 2016 at 11:52 pm

    Lesen tak menentukan apa2 sgt.. ada je yang ambik lesen full tapi bwk kenderaan mcm lumba haram. Ada jgak yang takda lesen tapi bwk berhemah pakai helmet.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Otk kau kecil on Oct 28, 2016 at 7:37 pm

    Bodoh org nak p kerja nk cari mkn mcm kau…harga lesan dah lh mahal mana nk mampu org sesusah aku nii phm lah sama otk kecil cuba kau turun kan harga tu mesti ramai yang berminat…ni org sampai hutang2 nk buat benda tu je bodoh otk kecil kalu blh biar najib baca

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • jin toncet on Oct 28, 2016 at 7:49 pm

    TURUN KN HARGA LESEN!!!!!

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Walopalooza on Nov 04, 2016 at 2:21 am

    Penunggang tanpa lesen?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • hamba allah yang sederhana on Nov 07, 2016 at 4:26 pm

    harga saman meningkat
    harga barang2 meningkat
    harga lesen meningkat
    sekarang gst pula
    daripada aku bagi kerajaan duit yang dah memang tahu nak makan duit orang je..baik aku bagi anak yatim/fakir miskin/oku/orang2 tua/masjid..dapat pahala..allah berfirman bahawa dalam rezeki kita ada hak orang lain..dan aku tak rasa hak itu adalah milik kerajaan..tu hak orang2 yang telah aku sebut kan tadi..sekarang kerajaan dah buat gst..masih tak cukup ke? kenapa perlu naikkan harga saman? kenapa setiap kali gagal ambil lesen perlu bayar sekali lagi?..tak cukup ke semua yang kitorang dah bayar..patut ke kitorang bayar 2x untuk benda yang sama? allah sayangkan hambanya sebab itu allah sederhanakan hidup hambanya..allah tak pernah membuat hambanya susah..yang buat hamba allah ni susah adalah kerajaan malaysia..kalau kerajaan buat masjid aku akan bayar selagi mampu..tapi kalau sebaliknya dan aku tahu itu..patut ke aku bayar apa yang kerajaan minta..renung2 kan

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Cinta Adam, Dan Hawa on Nov 09, 2016 at 7:15 pm

    Lesen?. Boleh. Siapa yg taknak ade lesen?. Sape?. Smua org nak lesen memandu. Tpi, harga nak ambik lesen?. Klau b full dah nak dekat 1k. Itu pun klau tak fail. Klau fail?. 1k++ lah jawab nyer. B2?. Tak pasti. Kereta?. Tak payah nak ckap. On road/litar brapa kerat jer. Klau jenis yg bebal, 10 kali kelas litar/on-road, masih tak catch-up, fail jugak klau test. Klau fail?. Kena bayar lagi utk test ke-2 jpj. Itu pun dah beratus SEMATA2 utk bayar FAIL ajer. Pendapat saya. Jgan terlalu mencekik darah.

    Pengalaman saya, masa test, dalam lebih kurang 15 pelajar. Lesen kereta,1,500 (kiraan kasar). RM1,500×15 pelajar = RM22,500
    Pkir2 kan lah. You spend 1k++ just for a piece of a licence. Tak smuanya anak org berada/berduit. Sesetngahnya, berpeluh keringat utk dapatkan 10 hengget dalam sehari. Kurangkan kadar utk pengambilan lesen. Itu jer. Bukan senang nak cari duit, lagi2, dlam keadaan menyempit dan tersempit dimasa “skrang”. Ye dok?.

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  • Manusia on Nov 14, 2016 at 2:06 pm

    Buat lesen lembab gila, tunggu lebih kurang sebulan utk next class then macam orang ada masa nak buat tuh. Process org ambil lesen di negara lain laju dan pantas tidak menyusahkan orang ambil lesen.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Mengapakah negara kita ni tak boleh contoh negara lain, kerana bukan semua orang ada masa dan wang utk dihabiskan mengambil lesen.

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  • Sinar baru on Dec 27, 2016 at 9:09 pm

    Macammana pula kalau polis trafic keluarkan saman ..siap datang depan pagar n paksa bdk buka.gate…..keadanya bdk tgh cuci moto bukan tengah tonggang moto dia tya bdk tu ada lesen tak bdk tu cakplah x ada terus keluarkan saman ..soal saya bkn kah saman hanya boleh di kenakan pada masa tegah memandu sahaja ……minta pihak polis trafic jelaskan keadaan ini adalah sesuatu yang tidak adil n apa perlu pihak saya buat tq

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Macammana pula kalau polis trafic keluarkan saman ..siap datang depan pagar n paksa bdk buka.gate…..keadanya bdk tgh cuci moto bukan tengah tonggang moto dia tya bdk tu ada lesen tak bdk tu cakplah x ada terus keluarkan saman ..soal saya bkn kah saman hanya boleh di kenakan pada masa tegah memandu sahaja ……minta pihak polis trafic jelaskan keadaan ini adalah sesuatu yang tidak adil n apa perlu pihak saya buat tq

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Pelajaryang on Apr 02, 2017 at 1:50 am

    assalamualaikum, nk berbicara sedikit… saya seorang pelajar yang telah ada lesen menunggang motosikal atau kelas B2. .. sya daftar pada 2016 RM300.00. tetapi bayaran tidak habis disitu . ada lagi cas yang dikenakan spt qti test dan lepas lulus semua tuh kne bayar untuk buat lesen P pula . masok 2017 sya dapat thu bgi membuat lesen B2 RM450.00 manakala D (RM4500.00) …. kini saya berstatus pelajar stpm disebuah institusi pendidikan berdekatan rumah keluarga . selepas ini, jika saya ingin menyambung pelajaran ditempat yang mungkin jauh dari keluarga sya mungkin memerlukan lesen D utk pergerakkan sya pada masa akan datng .. jadi untuk kesimpulannya, sya memohon pihak berkenaan untuk mencadang potongan harga bagi pelajar yang tidak ada pendapatan mahupun pinjaman apatah lagi biasiswa bgi pelajar stpm tidak lagi wujud … sekian

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Tralala on May 09, 2017 at 1:43 pm

    Lesen tidak mampu mengubah tarikh kematian..

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  • Bocan on May 09, 2017 at 6:40 pm

    Haihhh….kenapa……aku hanya nak belajar tapi kenapa polis trafik bagi aku saman….

    1) Aku pakai helmet
    2)Aku bawak moto bawah 60
    3)Aku x penah rempit
    4)keluarga aku sakit sabab tu aku kena pi sorang
    5)Bulan 7 ni aku perlu ke makamah
    6)Inside tu pernahlaa tapi bukan salah aku kereta tu pi parkir tengah jalan raya

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  • hahah aq x penah tahu pun sal saman dah direnew wau ok aq just nk ckap well done pada polis yg saman aq hope pangkat ko akan dinaikkn sbb memang ko kejar pangkat ann bagi larh anak bini ko mkn duit titik peluh ko aniaya org ,, for kerajaan dari ko saman seribu dua ribu tu baik ko sruh rakyat buat saman guna duit tu hahah sebelum kami report kat obama atas2 sbb ketidakadilan,,sekian

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Sekadar nak berkongsi pengalaman..
    Saya pernah mengalami kecelakaan jalanraya dimana membabitkan kesalahan melanggar seorang anggota polis jalan bandar hingga beliau mengalami patah peha dan cedera..saya memiliki lesen memandu yang sah, roadtax dan dilindungi insuran.. kerana pihak yang dilanggar menunggang motorsikal mempunyai lesen memandu tetapi tanpa roadtax dan insuran.(motor rampasan)sya diminta supaya tidak membuat laporan..kes diselesaikan secara luar mahkamah.
    Jika kita ada lesen memandu dan lengkap dengan roadtax dn insuran..kita selamat dari tindakan undang undang..

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Muhammad junaid on Jun 25, 2018 at 3:19 am

    Saman moto yg belom bayar pergi makhmah mna2 pun boleh bayar ke.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Pokya Congcokeng on Aug 15, 2018 at 6:39 pm

    Sumber utama pendapatan kerajaan mesia bukan minyak, bukan getah, bukan kelapa sawit…tapi saman trafik bebeh..sekeping kertas berharga Rm300!!! Undang2 untuk keuntungan semata mata..bukan untuk selesaikan masalah..kerajaan bangang

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • insanbiasa on Oct 29, 2018 at 5:38 pm

    Cuba buat hrga lesen memandu tu dengan sejumlah wang RM50 je ke(smuaorgmestimampu) & waktu kelas atau ujian boleh pilih mngikut waktu pengambil lesen tu sndiri(stengahorgsusahdapatcuti).. Rasanya klaw buat mcm tu smua rkyat yg dh cukup umur terus ambil lesen memandu tnpa lagi menangguh prkara yg pnting tu & takkan wujud org yg cukup umur mengguna jalan raya tiada lesen memandu (TAKKANWUJUD!) . Kerajaan tak professional atau sengaja merompak wang rakyat untuk keuntungan sendiri & membayar gaji pkerja kerajaan(KERAJAAN”JPJ/POLISTRAFIK”MAKANDUITHARAM!).. Aku harap para perompak ni senang nk jawab dgn tuhan dekat akhirat nanti..
    *org nk ambik lesen yg tak mampu tak dpt ambil sebab mahal
    *orang tiada lesen memandu kna saman RM1000 keatas atau di tambat atau serta kedua-duanya..

    PEROMPAK DUIT RAKYAT, ISRAEL & PIHAK POLIS TERHADAP RAKYAT MALAYSIA TIADA BEZANYA KEKEJAMAN MEREKA!

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Redza on Dec 10, 2018 at 8:41 pm

    Kereta saya dilanggar di bahagian belakang oleh seorang pemandu warga Pakistan yang tiada lesen. Kereta dia ada cukai jalan dan insurans. Betul ker saya tidak boleh tuntut insurans dia sedangkan dia sudah didapati bersalah dan disaman? Kalau betul, macamana saya boleh tuntut hak saya sebagai mangsa langgar?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • putera katak on Jan 04, 2019 at 9:30 pm

    harga lesen memandu sekarang memang tak masuk akal. aku sekarang ni tengah stuck dengan masalah ni lah. pernah ada beberapa saman sebab takde lesen memandu, dan lepas kejadian tu roadtax motor atas nama sendiri pun tak boleh nak renew sebab dah ada saman yg kena naik court, dan bila naik court pula kena denda rm 1000. dan tu belum termasuk jumlah saman yang kena dibayar lagi. kalau nak buat lesen memang tak lepas selagi tak settle kes dekat court. so kalau aku nak settle kan semua masalah ni. atleast aku kena ada dalam poket rm3000 weh. ini lah malaysia baru.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • nizam on Mar 02, 2019 at 11:51 am

    tolong kaji balik kewajaran LESEN P..sbb xde nmpk kebaikan..peratus accident setiap tahun meningkat jgk..susah payah nak buat lesen utk mudah cari kerja ..tp company bila lesen P,xterima lak…kena tgu 2tahun..lesen penuh baru boleh..pale bana tul

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • AbngRidzuan on Apr 11, 2019 at 11:27 am

    Salam dari saya.. saya semalam kena saman dan tiada kompaun atas saman saya kerana saya ke hadir ke mahkamha 24.4 2019 ini.. dan adakah pihak mahkamah akan keluarkan saman atas kesalahan saya?? Tiada lesen memandu b2 (motorcyle) dan kini saya risau.. adakah saya perlu sedia wang untuk hadir ke mahkamah.. dan saya tidak tau berapa nilai saya harus sediakan.. dan disini saya ingin bertanya jika saya hadirkan ke mahkamah tanpa membawa wang secukupnya bagaimana kah tindakan pihak mahkamah adakah saya di penjara sementara waktu ataupun saya kena membayar saman setelah saya mempunyai wang tersebut..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Hamba allah on May 07, 2019 at 10:26 am

    Cakap untuk mendidik..Klau tuk mendidik..lesen tak mahal mcmtu

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • Rakyat biasa on Aug 16, 2019 at 12:00 pm

      Itu la.. Harga lesenpun siap ada SST, kata kerajaan membantu rakyat, malah rakyat tambah susah .. Ne bukan permudahkan .. Tambah susah ada la.. Permainan terbaik..

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Repeat2 ar….ilmu memandu ni kena kukuh baru boleh guna jalan raya…. Kalau lesen pon tak lepas takut repeat guna ar jalan kebun sana…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • bittol on Sep 04, 2019 at 12:46 pm

    Type your comment here..spatutnya org yg tiada lesen…di kenakan saman dan diposit ambil lesen memamdu…dh daftar sek memandu dan dh dpt lesen bru pulang blik wang deposit..tu kaedah nk mendidik yg tiada lesen memandu.lau tidak spai bila ia nk ambil lesen memandu.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • tolong aq on Jan 23, 2020 at 1:04 pm

    aq kene bayar rm800-rm2000 au saman , aq tgk kat kertas xleh compound kene g mahkamah , family aq dh la org susah camne ni

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • f35b91 on Apr 25, 2022 at 10:25 pm

    Kerajaan perlu memperbanyakkan lagi kenderaan awam bagi menjimatkan kos pengangkutan macam negara-negara maju, kalau enggan menurunkan harga kos lesen memandu.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Shahzuan shahril on May 24, 2022 at 12:27 pm

    Tolonglaa beri peluang untuk discount saman lampau . Sebab saya nak bayar saman lampau tapi duit tak cukup . Banyak tanggunggan kalau nak bayar sikit ii nnt kena tangkap sebab duit tak cukup . Beri laa peluang untuk bayar ansur ii baru laa kami ii yang ada saman lampau ni berani nak ke mahkamah untuk bayar . Kebanyakan dari kami takut nak bayar ansuran kerana takut dipenjara kerana duit tak cukup . Beri laa peluang untuk orang susah dan bersalah mcm kami . Bukan kami tanak naik mahkamah tapi kami tahu kalau kami kemahkamah dengan duit yg x mencukupi kami akan ditangkap . Mohon ada pihak perhatikan permohonan saya ini . Terima kasih

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Aqmar on May 25, 2022 at 1:22 am

    Ni nak tanya kalau JPJ hanya saman tak pakai topi keledar pun masuk mahkamah juga tolong balas balik sebab nak ambil lesen ni saman tu dalam tiga tahun lepas

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required