Dasar AP Terbuka disemak untuk 2017 – peraturan dan syarat baharu untuk pemegang AP diumumkan

Toyota Alphard Wald-01

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) hari ini telah mengeluarkan kenyataan rasmi mengenai dasar AP Terbuka. Di mana pada 23 Disember 2015, kerajaan telah mengumumkan untuk meneruskan pelaksanaan dasar AP Terbuka dengan beberapa penambahbaikan mulai awal tahun 2017.

Menerusi dasar baharu ini, ia bakal merangkumi syarat-syarat kelayakan memohon, syarat-syarat yang perlu dipatuhi sebagai syarikat AP Terbuka, prosedur permohonan dan tindakan ke atas syarikat yang melanggar syarat.

Di mana terdapat empat syarat kelayakan untuk memohon menjadi syarikat AP Terbuka telah diumumkan. Pertama, ia mestilah Syarikat Sdn. Bhd. yang berstatus 100% Bumiputera. Syarikat pemegang AP Terbuka sedia ada perlu memohon semula sebagai syarikat AP Terbuka.

Kedua, syarikat tersebut mestilah yang mempunyai pengalaman dan sedang beroperasi dalam bidang penjualan dan pengedaran kenderaan (kereta, motosikal dan kenderaan perdagangan) iaitu minimum dua tahun.

autowp.ru_toyota_estima_aeras_1

Selain itu, syarikat berkenaan juga telah sedia ada memiliki kemudahan ruang pejabat dan bilik pameran yang bersesuaian.

MITI turut menetapkan bahawa syarikat itu perlu mempunyai keupayaan dari segi pengurusan dan kewangan untuk menjalankan perniagaan pengimportan, pengedaran dan penjualan kenderaan yang diimport melalui AP Terbuka.

Bagi mana-mana syarikat yang berkelayakan untuk memohon AP Terbuka bagi tahun 2017, permohonan akan dibuka mulai 23 Mei 2016 hingga 21 Jun 2016. Borang permohonan rasmi dan dokumen sokongan yang lengkap diterima dalam tempoh ini akan dinilai dari segi kelayakan melalui proses pengauditan oleh juru audit bertauliah bebas.

MITI turut menegaskan, sebarang permohonan yang dikemukakan di luar tempoh yang dinyatakan ini tidak akan dipertimbangkan. Bagaimanapun, pemohon yang masih berminat boleh memohon menjadi syarikat AP Terbuka apabila permohonan dibuka semula pada tahun berikutnya.

Maklumat lanjut mengenai dasar baharu AP Terbuka dan permohonan berkaitan boleh didapati di dokumen dibawah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required