DBKL tidak akan menanggung kos pembaikkan kenderaan yang tenggelam dalam banjir

Insurance cover note Malaysia

Dalam kejadian banjir kilat yang berlaku di Lembah Klang minggu lalu menyaksikan sekitar 100 buah kenderaan terperangkap dalam paras air yang naik secara mendadak pada beberapa jalan utama, termasuk Jalan Pantai Baru dan Jalan Tuanku Abdul Halim. Banyak kereta dilaporkan tenggelam di dalam air dengan kedalaman sekitar tiga hingga empat kaki, menyebabkan pemilik terpaksa meninggalkan kenderaan mereka.

Pemilik kenderaan-kenderaan tersebut perlu bergantung kepada polisi insuran mereka – jika mereka mengambil pakej perlindungan untuk bencana alam tersebut – untuk menanggung kos pembaikan, kerana Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengatakan ia bukan prerogatif kerajaan atau DBKL untuk menanggung kos pembaikan kenderaan berkenaan, lapor The Sun.

“Tidak, kami tidak akan menanggungnya melainkan mereka telah menambah perlindungan dalam insuran mereka. Selain itu, tiada,” kata Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Seri Amin Nordin Abdul Aziz semasa memberi respon kepada The Sun berkenaan perkara tersebut.

The Sun juga turut mendapatkan kepastian dari syarikat-syarikat insuran utama berkenaan aspek kerosakan disebabkan banjir, dan mereka mendedahkan syarikat insuran tidak akan menanggung kos kerosakan jika pelanggan tidak membeli perlindungan tambahan dalam polisi insuran mereka.

“Kerosakan disebabkan banjir hanya akan dilindungi jika mereka membeli perlindungan tambahan pada polisi mereka yang turut melindungi bencana alam lain seperti banjir dan sebagainya,” kata seorang agen insuran. Laporan tersebut turut menambah, beberapa syarikat insuran utama yang lain juga turut menyatakan struktur polisi yang sama dalam laman web masing-masing.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required