Kia Sorento 2016 dilancarkan di M’sia – 2.2 LS diesel, 2.4 MS petrol dan 2.4 HS petrol, RM156k-RM176k

Kia_Sorento_Petrol_MS_Ext-2

Naza Kia Malaysia telah melancarkan Kia Sorento serba baharu, pagi ini di KL PAC. Kehadiran Sorento 2016 yang diberi suntikan radikal ini pastinya menyemarakkan lagi pasaran SUV di Malaysia. Ia ditawarkan dengan satu varian asas diesel bersama varian pertengahan petrol dan spesifikasi tertinggi petrol.

Bagi varian 2.2 LS diesel, ia ditawarkan pada harga RM155,888, manakala 2.4 MS petrol pula RM165,888. Bagi spesifikasi tertinggi 2.4 HS pula pada harga RM175,888. Semuanya harga atas jalan termasuk insurans dan waranti lima-tahun bersama perbatuan tanpa had.

Sorento baharu ini agak besar berbanding model sebelumnya iaitu 95 mm lebih panjang (4,780 mm), 5 mm lebih lebar (1,890 mm) dan 15 mm lebih rendah (1,685 mm) dengan jarak roda 80 mm lebih panjang (2,780 mm). Malah ia boleh dikatakan lebih besar berbanding pesaingnya SUV lima-tempat duduk seperti Honda CR-V dan Mazda CX-5, SUV tujuh-tempat duduk Nissan X-Trail dan Mitsubishi Outlander, malah Hyundai Santa Fe sendiri.

Kia_Sorento_Petrol_MS_Ext-17

Penggayaan yang lebih menarik pastinya membuatkan Sorento baharu ini mampu menambat perhatian ramai. Dengan lampu utama yang melunjur ke belakang bersama gril ‘hidung harimau’ yang menjadi trademark Kia, kini menampilkan paras rupa yang lebih tiga dimensi bersama stad “berlian”. Di belakangnya, lampu berbentuk trapezoid, dengan lampu kabus yang besar dan skid plate yang sinonim dengan pandangan hadapan.

Di bahagian dalamnya pula, kabinnya juga telah dipertingkatkan, dengan papan pemuka yang lebih menyerlah (bersama jahitan pada panel atas), roda stereng tiga-jejari baharu sama seperti Optima baharu dan corong penghawa dingin krom sutera di bahagian papan pemuka. Tempat duduk barisan kedua yang boleh dipisahkan 40:20:40, dan barisan ketiga pula boleh dibaringkan 50:50 untuk memberikan kapasiti ruangan barang sehingga 605 liter.

Sorento baharu ini diberikan beberapa pilihan penjana sama ada 2.2 liter R CRDi turbodiesel yang memberikan kuasa 200 PS pada 3,800 rpm dan tork 441 Nm pada 1,750 hingga 2,750 rpm. Selain itu, enjin petrol 2.4 liter Theta II MPI CVVT juga ditampilkan dengan kuasa 172 PS pada 6,000 rpm dan tork 224 Nm pada 4,000 rpm. Pacuannya disalurkan pada semua roda untuk semua model menerusi sistem pacuan semua-roda Dynamax baharu dan transmisi automatik enam-kelajuan.

Memandangkan varian diesel 2.2 LS merupakan spesifikasi paling rendah, ia didatangkan dengan lampu utama projektor halogen automatik dengan lampu nyalaan siang LED, rim 17-inci, kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, kawalan suhu automatik dua-zon dengan ioniser dan corong udara pada barisan kedua dan pengesan parkir belakang.

Selain itu, ia juga dilengkapi dengan sistem engine start-stop automatik, bilah pengilap cermin automatik dan cermin pandang belakang anti-silau automatik dan paparan pelbagai-informasi Supervision 3.5-inci. Malah ia juga menampilkan tempat duduk fabrik, tetapi tidak disertakan dengan kamera undur dan sambungan Bluetooth.

Manakala varian 2.4 MS pula tidak ditampilkan dengan sistem engine start-stop automatik, tetapi dipadankan dengan rim aloi jejari-Y 19-inci, lampu belakang LED, antena sirip jerung, cermin hadapan akustik, tempat duduk hadapan larasan berkuasa lapan-cara dengan sokongan belakang untuk tempat duduk pemandu serta balutan kulit upholstery

Kia_Sorento_Petrol_MS_Int-26

Ia juga ditampilkan dengan sistem hiburan skrin sesentuh dengan sambungan Bluetooth, kamera undur, tirai suria untuk barisan tempat kedua, corong udara pada barisan ketiga, dan pintu belakang tailgate.

Bagi varian tertinggi 2.4 HS, pastinya menampilkan elemen tambahan yang lebih menarik termasuk lampu utama xenon adaptif, rim 10-jejari krom 19-inci, bantuan parkir dan paparan speedometer Supervision tujuh-inci berwarna dan paparan pelbagai-informasi.

Bagi aspek keselamatan, kesemua model menerima enam beg udara, ABS dengan EBD dan bantuan brek, kawalan kestabilan, bantuan mendaki bukit, sistem pemantauan tekanan tayar dan cagak ISOFIX.

Sorento baharu didatangkan dengan tiga pilihan warna iaitu Clear White, Aurora Black Pearl dan Silky Silver.

Apa pendapat anda tentang Sorento 2016 ini? Adakah ia mampu mencabar pesaingnya yang lain dan mampu mengungguli pasaran SUV di Malaysia? Kongsikan bersama kami menerusi ruangan komen di bawah.

GALERI : Kia Sorento 2.2 LS diesel 2016

GALERI : Kia Sorento 2.4 MS petrol 2016

GALERI : Kia Sorento 2.4 HS petrol 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Diesel King on May 25, 2016 at 6:06 pm

    Worth to buy. Even the LS Spec still offers varieties of features. Powerful 2.2 CRDI Turbo. Should be fuel efficient and powerful.7 seaters with 6 airbag. if not mistaken cheapest, among its rival. I think can test drive already..

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  • Anybody on May 28, 2016 at 1:06 am

    Why they put the turbodiesel as lower spec?
    Should they give option, turbodiesel but the highest spec? the turbodiesel seems to be very powerful. at least on the paper

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Nomsa on Jun 16, 2022 at 7:32 pm

    I need 2016 kia dealership

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Nomsa on Jun 16, 2022 at 7:33 pm

    I need 2016 kia petrol dealership

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required