Imej Toyota Calya, MPV kecil berasaskan Axia bocor

2328487Adik-Avanza1780x390-e1464173766298_BM

Toyota nampaknya sedang membina sebuah MPV yang lebih kecil dari Avanza, berdasarkan beberapa gambar yang telah bocor di otomania.com dan AutoBild Indonesia. Khabar angin mengatakan MPV ini akan diberi nama Toyota Cayla, yang mampu untuk memuatkan tujuh tempat duduk, dan bakal bersaing dengan Datsun GO+ di pasaran Indonesia. Ia juga dibina berasaskan platform yang sama dengan Daihatsu Alya dan Toyota Agya, atau dikenali sebagai Perodua Axia di Malaysia.

Seperti juga GO+ (dikenali sebagai GO+ Panca di Indonesia), Cayla dilaporkan dibina sebagai sebahagian dari program Low Cost Green Car (LCGC) Indonesia, yang memberikan insentif cukai kepada kereta dengan kecekapan bahan api yang tinggi berkapasiti maksimum 1.2 liter.

Cayla mungkin merupakan versi produksi kereta konsep Daihatsu UFC-3 yang diperkenalkan pada Indonesia International Motor Show (IIMS) 2014 – yang dibina lebih kecil daripada Daihatsu Xenia, iaitu Toyota Avanza yang di rebadge.

Beberapa perincian pada rekaan dilihat telah diberikan sentuhan semula antara kereta konsep dan versi produksi ini, seperti bentuk pada tingkap sisi dan pada beberapa permukaan lain – menjadikan rupa keseluruhannya tidak begitu agresif.

Walau bagaimanapun, muka kedua-dua MPV tersebut agak seiras serta kelihatan seperti Toyota Yaris facelift untuk pasaran Eropah. Ia juga menampilkan gril bawah yang agak besar pada bampar hadapan dan bersambung pada gril utama pada bahagian logo Toyota.

Pada bahagian belakang, ia dilengkapi dengan lampu belakang berbentuk-L, seperti rekaan pada Toyota Innova baharu. Tiada gambar bahagian dalaman disiarkan, tetapi boleh dijangka ia adalah hampir sama seperti MPV konsep Daihatsu UFC-3.

Perincian untuk spesifikasi teknikal juga belum didedahkan, tetapi Cayla dijangka akan dikuasakan dengan enjin 1.2 liter empat silinder 3NR-FE dari Etios, berupaya menghasilkan kuasa 80 PS pada takat 5,600 rpm dan tork maksima 104 Nm pada takat 3,100 rpm. Ia juga dijangka akan dipadankan dengan sistem transmisi sama ada lima-kelajuan manual atau empat-kelajuan automatik, sama seperti Axia.

GALERI: Daihatsu UFC-3 Concept di IIMS 2014

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required