Jaguar XJ 2016 kini di Malaysia – bermula RM645k

Jaguar_XJ_FL_Ext-2

Jaguar Land Rover (Malaysia) Sdn Bhd (JLRM) hari ini telah merasmikan model facelift bagi Jaguar XJ sedan mewah bagi pasaran Malaysia.

Model terkini di dalam famili Jaguar di Malaysia ini tampil dengan imej yang menawan, disaratkan dengan pelbagai elemen mewah dan pastinya kuasa prestasi yang menguja. Bagi imej luarannya, ia diserikan dengan penampilan gril depan baharu bersama lampu utama adaptif LED penuh dengan padanan lampu nyalaan siang ‘Double J’ serta lampu belakang yang menarik perhatian.

Binaan aluminium penuh memastikan XJ lebih kuat, lebih tegar tetapi masih lebih ringan, menampilkan kereta yang lebih responsif, tangkas dan memberikan penjimatan bahan api.

Memasuki ruang kabinnya, ternyata keselesaan sangat dititikberatkan termasuk keluasan ruang dalaman serta ia turut menampilkan Sistem Bunyi Meridian Digital Surround 825W dengan 20-speaker. Selain itu, ia turut menampilkan ciri InControl Touch Pro membolehkan XJ meletakkan muzik, video, pelayaran dan semua alat kawalan penting di dalam kereta, termasuk sambungan Bluetooth, di hujung jari anda.

Turut ditampilkan ialah skrin sentuh lapan-inci baru menggunakan pemproses Intel Quad Core untuk memaparkan grafik terkini serta tindak balas pantas kepada leretan dan sentuhan yang mirip telefon pintar. Selain itu, Paparan Panel Instrumen HD TFT 12.3-inci dengan tombol maya dan Pandangan Peta 3D penuh menyeronokkan lagi pengalaman memandu.

XJ baharu ini turut dilengkapi dengan sistem bantuan pemandu paling pintar untuk menjadikan setiap perjalanan lebih selamat bagi penumpang kereta dan juga pejalan kaki.

Antara ciri utama termasuk Kawalan Kemajuan Semua Permukaan (ASPC), pengawal luncur kelajuan rendah yang membantu XJ baru menyesuaikan diri dengan situasi cengkaman rendah, tidak kira apa jua cuaca. Ini membolehkan pemandu memberi tumpuan terhadap pemanduan.

Ia juga mempunyai fungsi tarikan yang membolehkan XJ bergerak daripada keadaan pegun dalam permukaan licin dan juga fungsi penurunan bukti yang mengawal kelajuan kenderaan pada cerun yang lebih curam.

Kawalan Jarak Letak Kereta 360° direka secara unik untuk mengelakkan objek yang terletak berhampiran XJ dengan lima kamera diletakkan secara strategik di sekeliling kereta.

Satu lagi ciri ialah Sistem Pengesanan Sentuhan Pejalan Kaki. Sistem ini menaikkan sedikit bonet XJ secara automatik apabila ia mengesan pertembungan dengan pejalan kaki, untuk mengurangkan kesan hentakan terhadap pejalan kaki dan mencegah sentuhan dengan komponen enjin.

Bagi pasaran Malaysia, JLRM menawarkan XJ baru dengan jarak roda yang panjang bersama tiga pilihan enjin yang digandingkan dengan Transmisi Automatik Elektronik lapan-Kelajuan yang dilengkapi Jaguar Sequential Shift™.

Jaguar_XJ_FL_Ext-23

Pilihan enjin Petrol Pengecas Turbo empat-Silinder 240 PS 2.0 liter dijual pada harga daripada RM645,000. Pelanggan juga boleh memilih enjin Petrol Supercaj V6 340PS 3.0-liter yang dijual pada harga RM830,000 dan ke atas atau Diesel Pengecas Turbo 300PS 3.0 litre V6 yang ditawarkan pada harga RM800,000 dan ke atas. Harga yang dinyatakan adalah termasuk 6% GST tetapi tidak termasuk cukai jalan, pendaftaran dan insurans.

Setiap XJ baru disediakan bersama manfaat Jaguar Care, yang merangkumi waranti lima tahun/150,000km atau servis 80,000km (enjin 2.0 liter) atau 65,000km (enjin 3.0 liter) dan khidmat Bantuan Tepi Jalan Jaguar selama tiga tahun.

Pengarah Urusan JLRM Datuk Aishah Ahmad berkata dengan pelancaran model terbaharu ini, rangkaian Jaguar di Malaysia kini telah diperbaharui sepenuhnya.

“Kami gembira untuk menawarkan rangkaian lengkap model Jaguar terbaharu yang bersaing dalam hampir semua kategori segmen sedan mewah premium di Malaysia. Pengguna kenderaan yang arif kini mempunyai pilihan membeli kereta mewah yang bukan sahaja kaya dengan warisan keunggulan, tetapi turut menawarkan pengalaman memandu yang luar biasa,” katanya.

GALERI: Jaguar XJ L 2.0 Ti facelift

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required