Proton akan peroleh dana RM1.25 bilion dari Kerajaan menerusi isu perkongsian saham; kilang di Shah Alam akan dipindahkan ke Tanjung Malim

Proton_Iriz_Review_-019

Pihak Kerajaan akan menyalurkan dana kepada Proton Holdings Berhad (PHB) bernilai RM1.25 bilion dengan menerbitkan sehingga 1.25 bilion Saham Keutamaan Boleh Tukar Boleh Tebus Terkumpul (RCCPS). Tersenarai dalam Bursa Malaysia, DRB-Hicom berkata Proton telah bersetuju untuk menjual saham berharga RM1 sesaham kepada Govco Holdings Bhd. Di mana Govco adalah 99.99% dimiliki oleh Menteri Kewangan (Diperbadankan).

DRB-Hicom berkata jumlah langganan sebanyak RM1.25 bilion akan digunakan bagi tujuan pembayaran baki hutang tertunggak kepada pemiutang, vendor dan pembekal Proton.

Govco akan menukarkan nilai 1.25 bilion RCCPS ke dalam Proton dengan mengistiharkan dividen belum berbayar untuk RCCPS (keseluruhan bernilai RM574 juta) kepada saham baharu 2.1 juta Proton pada akhir tempoh 15 tahun. Di mana saham milik DRB-Hicom di dalam PHB akan dicairkan dari 100% menjadi 20.72%, manakala Govco akan memegang kepentingan dalam Proton sebanyak 79.28%.

Proton_Perdana-2

“Cadangan pengeluaran RCCPS akan membolehkan PHB mengesahkan aliran tunainya dan menyelesaikan baki yang belum dijelaskan untuk membayar pelbagai pemiutang tempatan dan antarabangsa, vendor dan pembekal. Ini juga akan membantu membina semula keyakinan vendor/pembekal dalam kumpulan PHB,” seperti yang dinyatakan dalam pemfailan.

Langganan RCCPS juga tertakluk kepada pelbagai syarat, salah satunya ialah rancangan penyusunan semula yang akan dipantau oleh sebuah pasukan petugas diketuai oleh CEO Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (Pemandu) Datuk Seri Idris Jala. Pasukan petugas juga akan bertanggungjawab dalam merangka satu pelan bagi menempatkan semula pengeluaran Shah Alam Proton ke Tanjung Malim, tambahan kepada pelan pengembangan perniagaan strategik untuk pasaran antarabangsa dan tempatan.

“PHB Group telah mengalami jualan kenderaan mendukacitakan dalam tahun-tahun kebelakangan ini dan ia memberikan kesan terhadap aliran tunai syarikat. PHB Group memainkan peranan penting dalam industri automotif nasional di mana terdapat lebih kurang 12,000 orang pekerja secara terus di bawah PHB Group manakala kira-kira 50,000 diambil bekerja di bawah pelbagai syarikat vendor. Dalam hal ini, Kerajaan Malaysia bersetuju untuk membantu PHB RCCPS menyediakan sokongan kewangan kepada PHB.”

proton-showroom-chile_BM

Jika Proton tidak dapat memenuhi syarat-syarat tersebut, kedua-dua pihak akan duduk berbincang untuk penyelesaian alternatif atau pilihan ke arah mencapai satu objektif serupa.

Dalam hal lain, sepatutnya perubahan haluan Proton mampu berjaya, di mana ia mempunyai pilihan menukar sebahagian atau seluruh mana-mana PHB RCCPS yang cemerlang ke dalam saham-saham PHB pada bila-bila masa selepah tempoh lima tahun. Harga pertukaran yang disenaraikan dalam sebut harga ialah 87 sen setiap saham PHB daripada nisbah penukaran satu kepada 1.152 saham baharu PHB.

Pada April lalu, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed mendedahkan Kerajaan telah meluluskan permohonan Proton untuk mendapatkan pinjaman mudah berjumlah RM1.5 bilion.

Walau bagaimana pun, terdapat beberapa syarat dikenakan kepada Proton untuk memulihkan perniagaan, antaranya, syarikat itu perlu meyakinkan kerajaan mengenai model perniagaan baharunya supaya perniagaan berdaya maju dan berdaya saing,

Selain itu, Proton perlu mewujudkan pelan penstrukturan semula syarikat itu serta menyediakan pelan strategik untuk memperluaskan pasaran di dalam dan luar negara.

Ia juga perlu mendapatkan rakan kongsi asing terkemuka yang akan membantu dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D) serta menjadi syarikat yang berdaya maju serta berdaya saing di peringkat antarabangsa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Alson P on Aug 11, 2016 at 2:42 am

    Govco adalah 99.99% dimiliki oleh Menteri Kewangan (Diperbadankan). 0.01% dimiliki Najib

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required