Polis beri amaran kepada penunggang motosikal yang menggunakan laluan kereta di Lebuhraya Persekutuan

FW302026_SG14_301013_JELAJAH

Amaran tegas telah dikeluarkan oleh pihak polis untuk semua penunggang, tanpa mengira saiz motosikal, mereka perlu untuk menggunakan lorong motosikal di sepanjang Lebuhraya Persekutuan. Amaran ini telah disuarakan sendiri oleh Pengarah Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman SAC Mahamad Akhir Darus, dan menambah penunggang motosikal yang didapati melakukan kesalahan sedemikian akan disaman dengan jumlah RM300.

Menurut laporan The Star, SAC Mahamad Akhir berkata “Trafik di Lebuhraya Persekutan adalah sangat sibuk semasa waktu puncak dan kenderaan lain juga cenderung untuk memandu dengan laju ketika bukan waktu puncak. Dengan menggunakan laluan motosikal, kemalangan yang melibatkan motosikal boleh dielakkan.” Kata beliau lagi, dengan keadaan trafik sibuk, motosikal yang keluar masuk laluan akan menyebabkan keadaan menjadi bertambah buruk.

SAC Mahamad Akhir turut menyatakan tiada pengecualian diberikan kepada penunggang motosikal berkapasiti besar, “itu merupakan alasan yang lemah dan tidak boleh diterima. Tiada diskriminasi apabila ia melibatkan keselamatan. Tiada penunggang motosikal mempunyai hak ekslusif berbanding yang lain. Jurutera telah membuat kajian mereka dan merekabentuk laluan untuk digunakan semua jenis motosikal.”

Motorcycles

Menurut beliau lagi, isunya di sini bukan berkenan kelebaran laluan berkenaan tidak boleh menampung motosikal yang lebih besar tetapi kerana mereka tidak boleh menunggang dengan laju di laluan berkenaan. Beliau turut mengatakan ketika ini rondaan dilakukan setiap hari di Lebuhraya Persekutuan, dan tidak mustahil peguatkuasaan secara tetap akan dilakukan, walau bagaimanapun, kamera mudah alih akan digunakan untuk menangkap pesalah.

Kebanyakkan penunggang mendakwa lorong motosikal sepanjang Lebuhraya Persekutuan adalah tidak selamat digunakan, dengan kebanyakkan daripada mereka mendakwa laluan tersebut, terutamanya pada bahagian terowong yang agak gelap dan terdedah kepada banjir. Ada juga penunggung yang mengatakan lebar pada laluan tersebut tidak mencukupi untuk memotong dengan selamat, serta laluan masuk dan keluar laluan tersebut adalah tidak selamat, menyaksikan banyak kemalangan yang berlaku.

johor causeway jam bernama pix

Penyelenggaran yang teruk pada laluan motosikal berkenaan turut telah dilaporkan, dengan permukaan tar yang teruk dan lubang yang banyak, menyebabkan penunggang jatuh, terutamanya pada waktu malam. Tambahan pula, rekaan pada laluan tersebut juga dikatakan agak bahaya, terutamanya banyak selekoh tajam dan buta yang boleh menyebabkan kemalangan.

Jadi, apa pendapat anda? adakah lebih selamat penunggang menggunakan laluan motosikal atau sebaliknya? Tuliskan pendapat anda pada ruang komen dibawah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Phantoms Rider on Jun 20, 2016 at 2:04 pm

    Also…All the “Paku” and “Samun” cases at motorcycle lane…especially during nite.

    Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 0
  • 7 tahun saya berulang-alik Kajang-PJ,lorong motor hanya menyediakan :
    -Jalan yang tidak rata,berlumut,licin
    -Banjir
    -Paku
    -Terowong dan jalan gelap
    -Ranting pokok
    -Selekoh tajam
    -Pengubahsuaian jalan
    -Laluan sempit terutama sekali di selekoh
    -Penyamun

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required