Adakah kerusi khas anak anda dipasang dengan sempurna? Adakah ia sesuai untuk anak anda? Daftar untuk pemeriksaan percuma kerusi khas kanak-kanak!

Child car seats paultan.org 008

Anda telah membeli sendiri kerusi khas kanak-kanak untuk keselamatan anak anda. Bagus, permulaan yang baik! Tetapi adakah kerusi tersebut dipasang dengan sempurna? Adakah kerusi tersebut sesuai untuk anak anda? Terdapat banyak variasi kerusi khas kanak-kanak yang dijual di Malaysia, dan setiap satunya memiliki kaedah pemasangan yang tersendiri. Dan 90% daripada kerusi khas kanak-kanak di Malaysia tidak dipasang secara sempurna.

Kesilapan pemasangan yang kerap berlaku termasuklah:

  • Kerusi khas kanak-kanak tersebut tidak dipasang secara betul atau terlalu longgar.
  • Pemilihan kerusi khas kanak-kanak yang tidak mengikut usia, berat dan ketinggian anak anda. Contohnya, anak kecil berusia tiga tahun diletakkan di dalam bakul bayi atau pun pengalas tempat duduk (booster seat)
  • Kerusi khas kanak-kanak dipasang, tetapi anak anda tidak dipakai tali pinggang keselamatan dengan sempurna, atau longgar – sama ada anak anda mengadu tali tersebut ketat atau dia membuka sendiri tali pinggang keselamatan tersebut.
  • Anak anda dipakaikan tali pinggang keselamatan biarpun kerusi khas untuknya tidak dipasang sempurna. Ada sesetengah ibu bapa beranggapan, asalkan anak mereka dipakaikan tali pinggang keselamatan itu sudah mencukupi dan selamat.
  • Slot tali pinggang keselamatan salah digunakan. Ada sesetengah kerusi khas kanak-kanak yang perlu ditukarkan slot tali keselamatannya apabila anak sudah membesar.
  • Menggunakan kerusi khas kanak-kanak yang sudah rosak atau tamat tempoh penggunaannya.

Memandangkan perkara ini sangat penting demi keselamat si kecil anda, kami di paultan.org dengan Child Passenger Safety Malaysia (CPS Malaysia) akan mengadakan kempen pemeriksaan kerusi khas kanak-kanak secara percuma pada hujung minggu ini (25 dan 26 Jun). Anda boleh menyertai kempen ini sekiranya anda ragu-ragu mengenai pemasangan atau pemilihan kerusi khas kanak-kanak yang tepat. Isi borang di bawah untuk menyertainya, pemeriksaan akan dilakukan oleh mereka yang pakar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required