Pemandu Grab dan Uber dinasihatkan agar kekal ‘low profile’ sehingga konflik dengan pemandu teksi selesai

Syed-Hamid-Albar

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengutuk serangan yang dilakukan oleh pemandu teksi keatas pemandu Uber isnin lalu. Pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid Albar menasihatkan pemandu teksi agar tidak mengambil tindakan sendiri dan menimbulkan masalah untuk pengguna Uber dan menambah pihaknya sedang berusaha untuk menyelesaikan konflik antara teksi dan Uber/Grab, lapor The Sun.

“Sebagai rakyat Malaysia kita dikenali sebagai masyarakat yang aman dan harmoni, kita sepatutnya tidak mengambil tindakan sendiri,” Syed Hamid memberitahu media semasa majlis berbuka puasa SPAD di KLGCC semalam. “Insiden berkenaan turut melibatkan pelancong dan ia telah memburukkan nama negara,” tambah beliau, merujuk kepada penumpang wanita warganegara Iran yang cedera dalam serangan berkenaan.

Syed Hamid mengingatkan bahawa kerajaan berminat untuk membenarkan operasi Uber, dan pihaknya sedang berusaha untuk mencari jalan penyelesaian bagi memberikan keuntungan kepada kedua-dua pihak iaitu pemandu teksi dan pemandu khidmat perkongsian kenderaan atas talian. “Mereka berminat dalam perkara ini, banyak negara telah memperkenalkan servis berdasarkan sistem-IT ini, kita perlu bersaing, kita tidak boleh ketinggalan,” kata beliau.

Malaysia-Taxi-02

Dalam masa yang sama, Syed Hamid turut menasihatkan pemandu Uber dan Grab agar bersikap ‘low profile’. “Jangan hebohkan ‘saya telah menjadi pemandu Uber hari ini’ dan bermegah dengan servis anda. Sebelum permohonan mereka (proses membenarkan mereka beroperasi) diluluskan, Uber dan Grab perlu bersikap ‘low profile’. Kami tidak boleh menghalang mereka (pemandu Uber), tetapi saya nasihatkan mereka agar tidak bermegah dengan servis mereka,” kata beliau.

Menjawab soalan berhubung adakah tindakan akan dikenakan terhadap pemandu teksi yang agresif, Syed Hamid berkata SPAD hanya akan mengambil tindakan terhadap pemandu teksi yang telah disahkan bersalah. “Kami akan tunggu dan lihat. Kami akan menunggu keputusan dari pihak polis sebelum mengambil apa-apa tindakan, samada menggantung pemandu atau membatalkan lesen mereka.”

Semalam, polis menafikan serangan yang besar dilakukan terhadap kereta Uber di KL Sentral, di mana 50 pemandu teksi dilaporkan menarik keluar pelancong sebelum merosakkan kereta berkenaan. Polis mengatakan “hanya seorang atau dua orang pemandu teksi yang terlibat” dan wanita Iran berkenaan merupakan pelajar dari Skudai dan bukannya pelancong.

“Jika pelanggan memilih untuk menggunakan khidmat aplikasi perkongsian kenderaan atas talian ini, itu merupakan pilihan mereka. Saya percaya kerajaan sudah pun membuat kajian terhadap isu tersebut sebelum membuat keputusan. Sebelum itu, pemandu teksi yang tidak berpuas hati perlulah menunggu sehingga keputusan dikeluarkan atau menyuarakan rasa tidak puas hati mereka kepada pihak yang berkenaan dan tidak mengambil tindakan yang ganas. Kami tidak ada pilihan lain selain mengambil tindakan terhadap mereka jika mereka meluahkan rasa tidak puas hati mereka dengan cara melakukan keganasan dan mengancam keselamatan awam,” kata ketua siasatan jenayah polis Kuala Lumpur SAC Rusdi Mohd Isa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required