Toyota patenkan rekaan kereta terbangnya

toyota-flying-car-patent-e1467095733282_BM

Toyota telah mempatenkan rekaan kereta terbangnya pada Disember 2014 lalu, tetapi hanya didedahkan oleh Pejabat Paten dan Tanda Dagangan Amerika Syarikat bulan ini. Rekaan berkenaan menyaksikan idea kereta terbang dari Toyota ini menampilkan sayap yang boleh dilipat dan disimpan di dalam badannya pada kedua-dua belah sisi.

Untuk itu, kedua-dua belah sayap direka agar ia bersifat fleksible dan ditempatkan pada bahagian belakang badan, ditutup dengan panel yang boleh bergerak. Kedua-dua belah panel berkenaan dapat ditutup dan dibuka seperti pintu jenis gullwing, dengan engselnya terletak di bahagian atas badan. Sayap dapat dibuka atau disimpan semula setelah panel berkenaan dibuka. Lukisan paten berkenaan juga menunjukkan komponen pada fiuslaj boleh diubah menerusi topang teleskopik yang dipadankan, berkemungkinan untuk mendapatkan karekteristik aliran angin ketika sedang terbang.

Tidak dinyatakan tentang jenis enjin yang bakal digunakan pada kereta ini, tetapi lukisan tersebut menunjukkan sebuah kipas dipasang pada bahagian belakang untuk memacunya. Tidak juga kelihatan kipas kedua atau sirip untuk mengawal arah ketika penerbangan dan boleh diandaikan tugas berkenaan mungkin diambil oleh sayap sisi.

Dari paten Toyota yang difailkan pada 2014 sehingga kini, pelbagai lagi usaha pembangunan kereta terbang dibuat oleh pengeluar lain. Aeromobil iaitu syarikat dari Slovakia telah membina tiga generasi kereta terbang, manakala pengasas bersama Google Larry Page dilaporkan telah melabur dalam dua syarikat berbeza, untuk membina kereta terbang berbeza.

Kereta konsep Aeromobil dibina dengan rekaan sayap pelbagai sudut untuk berlepas dalam “hanya beberapa ratus meter” dan turut boleh disimpan. Suspensi yang tegar juga dilengkapkan bagi membolehkan ia beroperasi pada landasan yang kurang daripada biasa.

Manakala Page pula melabur pada kereta yang dinamakan Zee.Aero (menggunakan sayap tetap, fiuslaj sempit serta kipas pada bahagian belakang) dan Kitty Hawk (yang direka seakan sebuah quadcopter). Kedua-dua kereta terbang berkenaan dibina oleh dua buah syarikat berbeza dan tidak pernah berinteraksi antara satu sama lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required