Kastam berjaya sita lebih 100 kenderaan klon bagi enam bulan pertama 2016, kerugian cukai RM8 juta

Cloned-cars-1

Bagi enam bulan pertama tahun 2016, Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) telah berjaya menyita lebih 100 kenderaan klon di seluruh negara.

Menurut Ketua Pengarahnya Datuk Seri Khazali Ahmad, rampasan bermula Januari hingga Jun itu melibatkan kerugian dalam bentuk cukai, kira-kira RM8 juta, laporan Bernama.

Di mana daripada jumlah tersebut, sebanyak 34 kenderaan direkodkan di Terengganu dengan melibatkan cukai kira-kira RM1.7 juta dalam tempoh yang sama dan daerah Kemaman mencatatkan rampasan tertinggi.

“Kebanyakan kereta klon yang dikesan ini dibawa masuk dari Singapura dengan harga yang rendah ditawarkan menyebabkan orang ramai terpengaruh dengan sindiket ini.

“Contohnya harga pasaran sebuah Toyota Wish bernilai RM60,000 namun sindiket ini mampu menawarkan RM15,000 untuk memiliki kereta mewah ini,” katanya kepada pemberita.

Khazali berkata pihaknya tidak menolak kemungkinan faktor harga yang murah menjadikan ia mendapat permintaan tinggi malah ada di kalangan kakitangan kerajaan turut terpedaya hanya semata-mata mahu memiliki kereta mewah.

Pihaknya juga sedang menjalankan risikan dan kajian mengenai faktor penyebab kenderaan klon lebih banyak dibawa masuk ke Terengganu dan Kelantan. “Mungkin juga mereka beranggapan kedua-dua negeri berkenaan jauh dari ibu pejabat, jadi kawalannya tidak seketat seperti negeri lain,” ujarnya.

Susulan itu, pihaknya akan terus mempertingkat kawalan dan risikan bagi membanteras kegiatan itu terus berleluasa.

Beliau berkata sejak 2014 hingga 2016, kastam Terengganu berjaya merampas 94 kenderaan klon dari Singapura yang melibatkan kerugian cukai sebanyak RM5.7 juta.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required