Mazda SkyActiv-D untuk Malaysia – empat model; CX-5, 6 diesel dijangka berharga antara RM166k – RM206k

2016-Mazda-CX-5-facelift-Thailand-launch-2

Untuk mereka yang sedang menunggu model Mazda berkuasa diesel, kami mempunyai maklumat untuk anda. Menurut sumber dari Bermaz Motor, hampir kesemua barisan model Mazda SkyActiv-D akan dipasarkan di Malaysia tidak lama lagi

Percaya atau tidak, Mazda CX-5, 6, CX-3 dan 2 akan ditawarkan dalam varian diesel tidak lama lagi. Walau bagaimanapun, Mazda 3 tidak tersenarai untuk dijual dalam versi diesel. Dari segi harga, hanya dua model yang diketahui setakat ini iaitu CX-5 dijangka dijual pada harga RM166k dan Mazda 6 bakal dijual pada harga anggaran RM206k. Model CX-3 dan 2 akan dilancarkan sekali dengan model-model lebih besar tadi, tetapi hanya akan masuk ke bilik pameran kemudian.

Dari empat model berkenaan, hanya CX-5 diesel yang akan diproduksi dalam bentuk pemasangan tempatan (CKD). Sebenarnya model tersebut kini sudah pun dipasang di kilang Inokom Kulim, Kedah untuk dieksport ke Thailand. Mazda 6 akan hadir dalam bentuk CBU – diimport sepenuhnya dari Jepun bersama CX-3, manakala Mazda tu akan diimport dari Thailand.

Mazda 6 dan CX-5 diesel akan dikuasakan dengan enjin diesel 2.2 liter empat silinder turbo berkembar SkyActiv-D berupaya menjana 175 PS pada takat 4,500 rpm dan tork maksima 2,000 rpm. Ia dipadankan dengan kotak gear automatik SkyActiv-Drive enam-kelajuan.

Untuk Mazda 3 dan CX-3 diesel pula, ia bakal dijana oleh enjin diesel empat silinder SkyActiv-D 1.5 liter berkuasa 104 hp/270 Nm, digandingkan dengan kotak gear enam-kelajuan automatik SkyActiv-Drive.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required