PLUS umum tiada lorong tambah nilai di semua plaza tol mulai esok dan sepanjang cuti Aidilfitri

toll plaza plus

PLUS telah mengumumkan lorong tambah nilai kad PlusMiles dan Touch ‘n Go di Lebuh Raya Utara-Selatan tidak akan beroperasi mulai esok dan sepanjang cuti perayaan Hari Raya Aidilfitri minggu depan.

Menurut Pengurus Wilayah Tengah PLUS Malaysia Berhad, Yusuf Abdul Aziz, langkah ini adalah untuk mengelak kesesakan di plaza tol kendaliannya, laporan Sinar Harian.

“Bagaimanapun pusat khidmat pelanggan kami di beberapa plaza tol akan beroperasi seawal 7 pagi sehingga 10 malam setiap hari bagi kemudahan pengguna membuat urusan tambah nilai.

Justeru, PLUS ingin menasihatkan pengguna untuk menambah nilai sebelum memulakan perjalanan dan ini boleh dilakukan di banyak tempat termasuk di stesen minyak, ATM dan pelbagai lagi.

Dalam masa yang sama, PLUS turut menjangkakan beberapa kawasan bakal mengalami aliran trafik yang sesak lebih daripada biasa ekoran pertambahan 1.6 juta kenderaan di lebuhraya tersebut pada musim perayaan ini.

Yusuf berkata, antara kawasan yang dijangka sesak di sebelah utara ialah dari Slim River sehingga Kuala Kangsar, manakala bagi laluan ke selatan dari Pedas Linggi sehingga Melaka.

Kesesakan berikutan laluan trafik dari empat atau tiga lorong terpaksa berhimpit untuk melalui dua lorong, selain perlu melalui kawasan mendaki, katanya.

“Bagi menyuraikan kesesakan trafik, PLUS bersedia membuka laluan kontra di kawasan berkenaan. Namun jika kesesakan amat teruk, kita akan minta pengguna lebuh raya menggunakan laluan alternatif. Diharap para pengguna mematuhi arahan semasa Plus dan pihak polis yang akan membantu mengawal selia trafik,” katanya.

Yusuf turut mengingatkan pengguna lebuhraya agar tidak menyalahgunakan lorong kecemasan atau akan berdepan tindakan tegas oleh pihak berkuasa.

“Perbuatan ini hanya akan mengganggu pengguna lain terutamanya pasukan operasi menyelamat apabila berlaku kecemasan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required