Pemandu Tesla Model S maut dalam kemalangan semasa beroperasi menggunakan mod Autopilot

2016 Tesla Model S facelift 2

Kemalangan maut pertama melibatkan sistem Autopilot Tesla telah dilaporkan, menyebabkan Pentadbiran Keselamatan Trafik Lebuhraya Nasional Amerika (NHTSA) membuka kertas siasatan terhadap Tesla Model S yang terlibat dalam insiden berkenaan. Badan keselamatan berkenaan akan mengesahkan sama ada sistem tersebut berfungsi seperti yang dijangka.

Petikan dari kenyataan yang dikeluarkan di laman web rasmi Tesla menerangkan insiden pada 7 Mei berkenaan – “Kereta tersebut berada pada lebuhraya dengan sistem Autopilot diaktifkan semasa sebuah treler traktor dipandu melintasi lebuhraya berkenaan. Sistem Autopilot dan pemandu nampak langit yang terang pada bahagian bawah treler itu tanpa menyedari treler tersebut sedang melintas, jadi brek langsung tidak digunakan.”

Akibatnya, Model S berkenaan terperosok dibawah treler tersebut, dengan bahagian cermin hadapan berlanggar dengan bahagian bawah treler, menyebabkan kematian pemandu Tesla berkenaan. Laporan polis di Levy County Journal mengatakan bahagian atas bumbung berkenaan “terkoyak terus kerana impak pada rempuhan tersebut.”

Menurut Tesla, jika Model S berkenaan melanggar bahagian hadapan atau belakang treler tersebut, sistem keselamatan pelanggarannya akan mengelakkan kecederaan serius.

Tesla Autopilot-01

Tesla menerangkan sistem Autopilot pada kenderaan mereka masih lagi belum sempurna sepenuhnya, dan memerlukan perhatian dari pemandu.

Sistem berkenaan juga disifatkan sebagai sistem bantuan yang masih memerlukan pemandu sentiasa memegang roda stereng pada setiap masa, kerana pemandu masih perlu membuat pembetulan segera sendiri sekiranya diperlukan.

Laporan berkenaan juga mendedahkan pemandu Tesla yang maut dalam kemalangan tersebut ialah lelaki berumur 40 tahun dari Ohio bernama Joshua Brown. Brown sebelum ini pernah merekodkan dan memuat naik video demonstrasi bagaimana sistem Autopilot pada Model S milik beliau berupaya mengelakkan perlanggaran sisi, semasa beliau sedang mendengar audiobook.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required