Kadar bayaran meletak kenderaan di tepi jalan di KL bakal dinaikkan bulan hadapan, ikut masa maksimum

Public-Parking-Lots

Kadar bayaran bagi parkir di tepi jalan di Kuala Lumpur khususnya di tempat tumpuan perniagaan bakal dinaikkan bulan hadapan. Malah masa yang ditetapkan bagi parkir di tepi jalan juga dihadkan kepada dua jam, selepas daripada itu, kenderaan akan ditunda.

Menurut Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, perkara ini akan diimplementasikan bagi menggelakkan orang ramai memandu memasuki pusat bandar tanpa keperluan penting, selain mahu menggalakkan penggunaan pengangkutan awam, laporan News Strait Times.

“Sebelum ini, kadar bayaran yang dikenakan adalah antara 50 sen hingga 80 sen sejam. Namun bagi kadar bayaran baharu ini akan ditetapkan menjadi RM2 untuk sejam pertama dan RM3 untuk jam kedua. Malah mulai 18 Julai ini, jangka masa maksimum meletakkan kenderaan di tepi jalan ditetapkan hanya dua jam.

“Jika melebihi tempoh masa yang ditetapkan, kita tidak akan mengeluarkan saman. Sebaliknya, kita akan terus mengunci tayar atau pun menunda kenderaan tersebut,” ujar Tengku Adnan.

Beliau turut berkata, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan memaklumkan kepada orang ramai mengenai ruang parkir yang masih sedia ada menerusi papan tanda elektronik sama ada di kompleks parkir atau bangunan komersial di sekitar pusat bandar untuk menghalang orang ramai daripada meletakkan kenderaan di tepi jalan.

“Kami mahu menguatkuasakan peraturan baharu ini, terutamanya di tempat tumpuan perniagaan seperti sekitar Bukit Bintang, Ampang dan KLCC. Namun kawasan seperti Bangsar, Sri Hartamas dan Kepong tidak terbabit dengan peraturan ini. Malah kami sedang mempertimbangkan untuk mengimplementasikannya di Brickfields,” sambungnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required