Biodiesel B10 akan penuhi piawaian, B7 tetap ditawarkan sebagai pilihan kepada pengguna

biodiesel

Disebalik keresahan yang disuarakan oleh pemain industri automotif tempatan terhadap pengenalan biodiesel B10 (yang terdiri daripada 10% minyak sawit dan 90% diesel mineral) sebelum ini, kerajaan akan meneruskan rancangan berkenaan dan akan memastikan ia memenuhi tahap piawaian yang sepatutnya.

Memetik laporan The Sun semalam; “Piawaian B10, yang telah dibangunkan sejak 2013 telah diberikan piawaian sementara di bawah MS 2535:2013(P). Di dalam konteks ini, kerajaan akan memastikan semua B10 yang dijual di negara ini mematuhi piawaian berkenaan.

“Setakat ini, beberapa pengeluar kenderaan termasuk Mercedes-Benz, Scania, Peugeot, UD Truck dan Volvo Truck telah memberi isyarat penerimaan B10,” berdasarkan jawapan Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (KPPK) kepada The Sun.

Kenyataan itu turut menambah bahawa perbincangan menyeluruh dengan pihak-pihak seperti Japan Automobile Manufacturers Association (Jama), Persatuan Automotif Malaysia (MAA) dan syarikat-syarikat pengeluar minyak sebelum perlaksanaan program B10.

biodiesel 1

Selain itu, sejak 2013, kerajaan melalui Lembaga Sawit Malaysia (MPOB) sudah menjalankan ujian percubaan ke atas 75 kenderaan.

“Dari percubaan itu, tiada kesan sampingan negatif seperti pencairan minyak enjin atau penyuntik minyak tersumbat. Waktu ini, sebahagian kenderaan MPOB turut menggunakan bahan bakar B20 tanpa sebarang masalah yang dilaporkan,” jelas kenyataan berkenaan.

Selain itu, berdasarkan maklum balas lapangan, perlaksanaan biodiesel B10 akan melibatkan beberapa pengecualian:

(a) Stesen-stesen minyak di kawasan tanah tinggi termasuk Genting Highland di Pahang dan Kundasang di Sabah akan dibenarkan untuk terus menyediakan diesel B7

(b) Stesen-stesen petrol yang menjual diesel gred Euro 5 akan turut dibenarkan untuk menjual gabungan B7

Setakat ini, sejumlah 100 stesen minyak sudah menjual diesel Euro 5, memberikan pengguna pilihan bagi diesel B7 atau B10.

Untuk rekod, diesel B10 bermaksud kandungannya terdiri daripada 10% minyak sawit dan 90% diesel mineral. Bagi gred B7 pula, ia terdiri daripada 7% minyak sawit dan 93% diesel mineral.

Perkembangan awal keresahan penggunaan biodiesel B10 boleh diikuti di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required