Mazda dan Isuzu umum kerjasama bagi trak pikap

Mazda telah mengumumkan secara rasmi keputusan untuk memeterai perjanjian dengan Isuzu dalam kerjasama membangunkan model trak pikap. Sebagai sebahagian daripada perjanjian ini, Isuzu akan memproduksikan trak pikup generasi akan datang bagi Mazda, yang dibangunkan mengikut model trak pikap Isuzu.

Walau bagaimana pun, kedua-dua syarikat berkenaan masih belum memberikan perincian lanjut mengenai kerjasama ini, kecuali model tersebut akan diproduksikan oleh Isuzu untuk Mazda dan ia adalah untuk pasaran global (kecuali Amerika Utara). Malah model baharu ini juga bagi meningkatkan daya saing produk Isuzu, dan menyesuaikannya dengan barisan produk Mazda.

“Mazda dan Isuzu telah menjalinkan hubungan kerjasama ini selama lebih 10 tahun, dengan Isuzu memproduksikan trak Mazda bagi pasaran Jepun. Melalui perjanjian ini, ia dapat meneruskan hubungan kerjasama dalam jangkamasa yang panjang antara Mazda dan Isuzu,” ujar wakil kedua-dua syarikat dalam kenyataan media yang dikeluarkan.

Walau bagaimana pun, masih belum diketahui adakah Mazda BT-50 generasi akan didatang bakal dibangunkan berdasarkan Isuzu D-Max, dan ia akan dimaklumkan pada keputusan akhir kerjasama itu. Senario yang hampir sama dengan Isuzu yang terus membekalkan trak tugas-ringan Isuzu N-Series (atau Elf) kepada Mazda, dengan rebadged sebagai Mazda Titan.

Sebelum ini, terdapat laporan mengatakan BT-50 generasi akan datang bakal dibangunkan berasaskan model Toyota Hilux, selepas kedua-dua syarikat menandatangani perjanjian jangkamasa panjang pada Mei 2015. Buat masa ini, Mazda BT-50 dibangunkan berdasarkan Ford Ranger T6 dan kedua-duanya dibina di kilang AutoAlliance di Thailand.

GALERI: Mazda BT-50 2.2AT 2016 di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required