Porsche 918 Spyder dipanggil semula berhubung masalah cagak tali pinggang keledar yang beralih

porsche-918-spyder-gallery 2

Volkswagen Group telah mengeluarkan notis panggilan semula terbaharu untuk Porsche 918 Spyder yang memerlukan tali pinggang keledar model berkenaan diperiksa semula dan berkemungkinan bermasalah. Menurut Porsche, kesilapan pada manual pemasangan telah memindahkan kedudukan asal skru yang memegang cagak tali pinggang keledar dan cagak penggulung tali pinggang keledar berkenaan.

Proses pembaikkan bukanlah semudah menanggalkan dan memasang semula skru tersebut, kerana komponen berkenaan merupakan komponen yang hanya boleh digunakan sekali sahaja, dan ianya tidak sama. Porsche menyatakan “fungsi tali pinggang keledar mungkin akan terjejas semasa berlakunya kemalangan,” oleh itu semua unit 918 Spyder perlu dipanggil semula. Mereka juga turut menambah kesalahan pada katalog komponen berkenaan akan dibuat pembetulan.

918 Spyder pernah dipanggil semula sebelum ini. Tahun lalu, hypercar dengan unit janakuasa plug-in hybrid ini dipanggil semula berhubung masalah sistem penyejukkan berisiko untuk gagal berfungsi kerana kerosakan pada sistem pendawaiannya, yang melibatkan kereta yang diproduksi sebelum April 2015. Satu lagi panggilan semula berasingan pula dibuat berikutan masalah pada lengan kawalan gandar belakang dan satu lagi komponen lain pada bahagian casis.

porsche-918-spyder-gallery 25

Didedahkan sebagai model konsep pada tahun 2010, versi produksi 918 Spyder telah diperkenalkan pada Frankfurt Motor Show 2013 sebelum menembusi pasaran pada tahun 2015. Ia dikuasakan dengan enjin tanpa induksi paksaan 4.6 liter V8 digabungkan dengan sepasang motor elektrik, menghasilkan kuasa keseluruhan 887 hp dan tork maksima gergasi 1,275 Nm.

Kuasa berkenaan dialirkan ke kesemua roda menerusi kotak gear tujuh-kelajuan klac berkembar PDK, berupaya memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 2.8 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 340 km/j.Pek bateri litium-ion 6.8 kWh mampu untuk membawa 918 Spyder dalam mod elektrik sepenuhnya dalam jarak 19 km di bawah ujian lima-kitaran EPA.

GALERI: Porsche 918 Spyder di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required